2009-06-01, 11:21
Medlem
Det skiljer ofta från person till person. Kan även påverkas av årstid, hälsa, hormoner etc. Mitt ideal är 8-9 timmar under natten (23:00-07:00) och 15 min vila under eftermiddagen.
Citera
2009-06-01, 12:19
Medlem
Tjohildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregorSpencer
Det är en vanlig uppfattning att 8 timmar är det optimala, men här kan man läsa att folk som sover 6.5-7.5 timmar lever längst. Artikeln hävdar till och med att det är redan vid 8 timmar som det börjar bli för mycket; att sova 8.5 timmar kan vara värre än så lite som 5.
Det kan bero på att de som sover 6,5-7,5 h har bättre sömnkvalitet. De sover djupare=bättre immunförsvar. Är sömnkvalitén dålig av psykiska eller andra orsaker, försöker kroppen kompensera det med att man sover lite längre. Så sambandet finns, men man kan inte bara ställa klockan på 7 timmar och hoppas på längre liv.
Citera
2009-06-01, 17:08
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
När jag mår Bra psykiskt: 6-7 timmar.

När jag mår dåligt psykiskt: +12 (Ibland 24 tim).
Citera
2009-06-10, 00:18
Medlem
geek89s avatar
Jag sover i genomsnitt 3-4 timmar per natt, ibland mindre eller mer, typ högst 5 timmar. Haft svårigheter med sömnen i 2 år ungefär. Känner mig inte längre övertrött. Vänjer sig kroppen eller är det skadligt i längden i alla fall?
Citera
2009-06-10, 02:59
Medlem
devilspawns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pump-action.
Jag har märkt en sak, rätt konstigt. Brukar sova jävligt länge, oftast 8-11 timmar, och är sjukt trött på morgonen - Nästan helt omöjligt att komma upp och tar över en timme innan hjärnan funkar. Ändå kan jag sova flera gånger på dagen sedan.

Men jag har nu några gånger somnat kanske runt 3 och vaknat igen 7 - halv åtta, jävligt pigg och varit det hela dagen. Sedan, nästa kväll, kanske jag sover över 8 timmar igen och är helt förstörd dagen efter... Kan vissa må bättre av att sova lite?
Hört talas om Axbo klockan? http://www.idg.se/2.1085/1.108200 .
Ser till att man alltid vaknar utvilad
Citera
2009-06-10, 18:30
Medlem
UlfHamrins avatar
Vi är egentligen menade att vila lite under eftermiddagen och sova mindre under natten. Dagens samhälle tillåter dock inte det vilket gör det omöjligt i princip. 6 timmar under natten och en vila på eftermiddagen (ca 1 timme) anses som biologiskt normalt.
Citera
2009-06-10, 22:31
Bannlyst
Jag har sömnproblem sen många år. Men de är så olika hur mycket sömn personer behöver unga behöver mer. Jag tror minst 8 timmar är bra för och känna sig utvilad för dagen om man jobbar eller går i skolan, de är vad jag tror på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in