2009-05-31, 20:20
Bannlyst
Här tänkte jag ta upp ämnet sömn med forskningen som utgångspunkt.

Om man bortser från det samhälle vi lever i just nu, att vi blivit tvingade av föräldrarna att sova vissa tider när vi är barn för att de ska kunna jobba, släppa av en på dagis och tvinga oss till skolan, hur skulle vi sovit då? Vad hade vart det ultimata?

Finns det nån forskning på det området eller är allt anpassat till det samhället vi lever i idag? Försök gärna komma med källa så jag kan kolla upp vad ni pratar om lättare så jag kan få en större förståelse i det här ämnet istället för att veta att "nån random person på internet sa det, det här kan jag ändå inte använda, bortbortbort, jag hör inte".

Nån?
Citera
2009-05-31, 20:27
Medlem
TeutonicWarriors avatar
Det är rekommenderat att man ska sova 8 timmar/natt, och att man ska vara vaken på dagen; inte enbart p.g.a. det sociala, utan även för att solljus är bra för kroppen.

/Teutonic
Citera
2009-05-31, 20:37
Bannlyst
Om är vaken 36 timmar och sover 12, om man bortser från det sociala, man är ute när det är ljust, lika länge som det rekommenderas för de som sover 8 timmar på de 48 timmarna, finns det nån forskning som visar på att man hanterar ljuset sämre och inte kan tillgodogöra sig de välgörande effekterna pga man är vaken längre?
Citera
2009-05-31, 22:10
Medlem
Tjohildas avatar
Hm, lite av det jag kommer att tänka på: nattarbetare får sämre hälsa, bl a ökad risk för cancer.

Vår inre klocka är inte alltid 24 timmar, när man lät några försökspersoner leva i en grotta och ställa ljuset efter sin egen tid, visade det sig att somliga hade ett "dygn" på 23 timmar, andra upp till 27 timmar.
Citera
2009-05-31, 22:17
Medlem
pump-action.s avatar
Jag har märkt en sak, rätt konstigt. Brukar sova jävligt länge, oftast 8-11 timmar, och är sjukt trött på morgonen - Nästan helt omöjligt att komma upp och tar över en timme innan hjärnan funkar. Ändå kan jag sova flera gånger på dagen sedan.

Men jag har nu några gånger somnat kanske runt 3 och vaknat igen 7 - halv åtta, jävligt pigg och varit det hela dagen. Sedan, nästa kväll, kanske jag sover över 8 timmar igen och är helt förstörd dagen efter... Kan vissa må bättre av att sova lite?
Citera
2009-05-31, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pump-action.
Jag har märkt en sak, rätt konstigt. Brukar sova jävligt länge, oftast 8-11 timmar, och är sjukt trött på morgonen - Nästan helt omöjligt att komma upp och tar över en timme innan hjärnan funkar. Ändå kan jag sova flera gånger på dagen sedan.

Men jag har nu några gånger somnat kanske runt 3 och vaknat igen 7 - halv åtta, jävligt pigg och varit det hela dagen. Sedan, nästa kväll, kanske jag sover över 8 timmar igen och är helt förstörd dagen efter... Kan vissa må bättre av att sova lite?
Hur pigg är du i genomsnitt under dagen när du sovit 3-7 jämfört med dagen du sovit 8?
Citera
2009-05-31, 22:28
Medlem
pump-action.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sagitta
Hur pigg är du i genomsnitt under dagen när du sovit 3-7 jämfört med dagen du sovit 8?

Jävligt pigg, och kan lätt stanna uppe från att jag vaknar, fram till 3 på natten igen liksom utan att känna mig trött. Sen är det där skumma igen om jag sover längre, så är jag mer eller minre trött på dagen.
Citera
2009-05-31, 22:54
Medlem
GregorSpencers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeutonicWarrior
Det är rekommenderat att man ska sova 8 timmar/natt, och att man ska vara vaken på dagen; inte enbart p.g.a. det sociala, utan även för att solljus är bra för kroppen.

/Teutonic

Det är en vanlig uppfattning att 8 timmar är det optimala, men här kan man läsa att folk som sover 6.5-7.5 timmar lever längst. Artikeln hävdar till och med att det är redan vid 8 timmar som det börjar bli för mycket; att sova 8.5 timmar kan vara värre än så lite som 5.
Citera
2009-05-31, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregorSpencer
Det är en vanlig uppfattning att 8 timmar är det optimala, men här kan man läsa att folk som sover 6.5-7.5 timmar lever längst. Artikeln hävdar till och med att det är redan vid 8 timmar som det börjar bli för mycket; att sova 8.5 timmar kan vara värre än så lite som 5.

Intressant! Verkar som att det kommer olika bud från alla håll och kanter.

Gick det inte någon svensk reklam eller liknande förut som lärde oss att man behövde sova minst 8,5 timmar per natt?
Citera
2009-05-31, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregorSpencer
Är det inte den vakna tiden som är av intresse?
Citera
2009-06-01, 10:23
Medlem
FaFners avatar
Har åkt på en kraftig släng av sömnlöshet nu så två kontinuerliga timmar per natt ligger jag på just nu, och har gjort i tre veckor, men det fanns en tid. Jag tror att det är individuellt hur mycket sömn/dygn man behöver.
Sover jag 10 timmar så är jag väck en hel dag, det känns inte som att man riktigt vaknar. Sover jag mindre än 7 så är jag istället extremt glömsk, fumlig och allmänt disträ. Jag gissar att det optimala för mig är 8 timmar i en kungssäng med en rumänsk fotomodell på min ena arm och en grevinna på den andra. Men verkligheten ser annorlunda ut. 2 timmar i en soffa med en snusdosa i ena handen och dicken i den andra.
Citera
2009-06-01, 11:18
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RandomNamn
Här tänkte jag ta upp ämnet sömn med forskningen som utgångspunkt.

Har tyvärr inga länktips på lämplig forskning för dig att titta på - men vill minnas ett par undersökningar med folk som bodde 10-20 dagar nere i en grotta, och att just dygnsrytmen var en av de saker de undersökte.

Citat:
Om man bortser från det samhälle vi lever i just nu, att vi blivit tvingade av föräldrarna att sova vissa tider när vi är barn för att de ska kunna jobba, släppa av en på dagis och tvinga oss till skolan, hur skulle vi sovit då? Vad hade vart det ultimata?

Jag har faktiskt gjort det här - har alltid haft enorma problem med sömn och dygnsrytm och i något skede experimenterade jag med att bara skita i att försöka "sova som man skall".

Resultatet överraskade mig en hel del: Jag hade alltid trott att jag hade ett betydligt längre dygn än 25h (som är ganska vanligt). Men nix, däremot har jag tydligtvis svårt att få sömn om jag varit vaken "länge" i ett streck (>6-8h).
Dygnsglidningen upphörde nästan helt när jag började sova typ ~2h + ~5h.
Utan tupplur, eller en "andra sömn", tenderar min rytm att vara ngt i stil med 18h vaken + 9-10h sömn, vilket ju är allt annat än praktiskt.

Men hur just _jag_ råkar fungera är nog mest intressant för mig - jag är definitivt inte normal (i det här avseendet heller).

Citat:
Finns det nån forskning på det området eller är allt anpassat till det samhället vi lever i idag?

De här "grott-experimenten" jag nämnde tidigare. Vill du söka så är "diurnal rhythm" en användbar term.
här är ett pubmed -abstract från någon av de här experimenten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in