Citat:
Ursprungligen postat av RandomNamn
Här tänkte jag ta upp ämnet sömn med forskningen som utgångspunkt.
Har tyvärr inga länktips på lämplig forskning för dig att titta på - men vill minnas ett par undersökningar med folk som bodde 10-20 dagar nere i en grotta, och att just dygnsrytmen var en av de saker de undersökte.
Citat:
Om man bortser från det samhälle vi lever i just nu, att vi blivit tvingade av föräldrarna att sova vissa tider när vi är barn för att de ska kunna jobba, släppa av en på dagis och tvinga oss till skolan, hur skulle vi sovit då? Vad hade vart det ultimata?
Jag har faktiskt gjort det här - har alltid haft enorma problem med sömn och dygnsrytm och i något skede experimenterade jag med att bara skita i att försöka "sova som man skall".
Resultatet överraskade mig en hel del: Jag hade alltid trott att jag hade ett betydligt längre dygn än 25h (som är ganska vanligt). Men nix, däremot har jag tydligtvis svårt att få sömn om jag varit vaken "länge" i ett streck (>6-8h).
Dygnsglidningen upphörde nästan helt när jag började sova typ ~2h + ~5h.
Utan tupplur, eller en "andra sömn", tenderar min rytm att vara ngt i stil med 18h vaken + 9-10h sömn, vilket ju är allt annat än praktiskt.
Men hur just _jag_ råkar fungera är nog mest intressant för mig - jag är definitivt inte normal (i det här avseendet heller).
Citat:
Finns det nån forskning på det området eller är allt anpassat till det samhället vi lever i idag?
De här "grott-experimenten" jag nämnde tidigare. Vill du söka så är "diurnal rhythm" en användbar term.
här är ett pubmed -abstract från någon av de här experimenten.