2009-05-31, 16:54
Medlem
Sippeangelos avatar
Jag bor i ett radhus i en förort. Grannarna på andra sidan vägen spelar musik utomhus på högsta volym.
Har sökt runt lite men har bara hittat folk som beskriver samma problem men bor i lägenhet.
Det som gör mig jävligt förbannad är att de för några veckor sedan kom och klagade på att vår majbrasa skapade för mycket rök så deras bar inte kunde vara ute och leka.

Hur gäller lagar när det rör sig om bostadsområden? Vad kan man egentligen göra då en gräsklippare gör minst lika mycket oljud som musik, men då "fjortispop" är hundra gånger mer störande.

Just idag har det spelats för fullt hela dagen. Det händer ofta att fester pågår långt in på natten.

Det råkar vara så att de bor i nummer 9. Jag bor i 9a. Titt som tätt levererars deras post till vår brevlåda. Man kanske bara skulle sluta bry sig.
Citera
2009-05-31, 17:22
Medlem
jcm900mods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sippeangelo
Jag bor i ett radhus i en förort. Grannarna på andra sidan vägen spelar musik utomhus på högsta volym.
Har sökt runt lite men har bara hittat folk som beskriver samma problem men bor i lägenhet.
Det som gör mig jävligt förbannad är att de för några veckor sedan kom och klagade på att vår majbrasa skapade för mycket rök så deras bar inte kunde vara ute och leka.

Hur gäller lagar när det rör sig om bostadsområden? Vad kan man egentligen göra då en gräsklippare gör minst lika mycket oljud som musik, men då "fjortispop" är hundra gånger mer störande.

Just idag har det spelats för fullt hela dagen. Det händer ofta att fester pågår långt in på natten.

Det råkar vara så att de bor i nummer 9. Jag bor i 9a. Titt som tätt levererars deras post till vår brevlåda. Man kanske bara skulle sluta bry sig.

Det där med posten låter som en mycket god ide.
Själv har jag bott i lägenhet och varit med om liknande saker, det jag gjorde då var att klaga på värden. Men i detta fallet så är det nog bara att ge tillbaka på något sätt.
Citera
2009-05-31, 17:38
Medlem
Elspas avatar
Citat:

Det med att fitta med posten är ett brott. Gör det inte.

Prata med grannarna, säg att du upplever det som störande. Funkar inte en dialog så:

DOKUMENTERA. När saker ser ut att bli tvist vinner den som har bäst dokumentation. Skriv upp datum, tid, va det var för låt tom om du känner igen den.

När du väl har fått ihop lite historik är det en polisanmälan som gäller. Rubriceringen är ofredande och kan ge fängelse.
Citera
2009-05-31, 17:51
Medlem
Tinnituss avatar
Radhus är väl för det mesta BRF:er eller har jag fel? Isåfall måste man väl kunna klaga eller ringa störningsjour eller securitas eller liknande?
Citera
2009-05-31, 18:56
Medlem
Sippeangelos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elspa
Det med att fitta med posten är ett brott. Gör det inte.

Prata med grannarna, säg att du upplever det som störande. Funkar inte en dialog så:

DOKUMENTERA. När saker ser ut att bli tvist vinner den som har bäst dokumentation. Skriv upp datum, tid, va det var för låt tom om du känner igen den.

När du väl har fått ihop lite historik är det en polisanmälan som gäller. Rubriceringen är ofredande och kan ge fängelse.

Låter fint. Blir till att använda midomi då
Citera
2009-05-31, 19:26
Medlem
Elspas avatar
Citat:
Låter fint. Blir till att använda midomi då

hahaha err.. Om du känner att du har tid till det så...

Förortsliv....
Citera
2009-05-31, 20:19
Medlem
Citat:

krossa fönstrena kan vara ngt jag skulle ha gjort mitt i natten,
samt bränna den post som levereras fel.
Citera
2009-05-31, 22:10
Medlem
Lostkids avatar
Prata med dem, funkar inte det - ring störningsjouren. Bara för att man bor i radhus/villa har man inte rätt att störa grannar hursomhelst, även om man har större marginaler än vad man har i lägenhetshus. Det vore ju rentutav konstigt om det var så att man kunde ha rockkonsert i trädgården utan att kolla så att det är lugnt med grannarna.
Citera
2009-06-01, 18:21
Medlem
Hämnas själv med oljud som stör dem och när de kommer och säger till dig så säger du lugnt att du bara vill påvisa hur det känns att blir utsatt för hög musik som man störs av.

Det kan vara att sätta igång en motorgräsklippare utanför deras hus en MYCKET tidig morgon. Det kan vara att mickla med en bilmotor utanför där de bor också det supertidigt e tc.

Det kan också vara så enkelt som att ringa dem vareviga gång de sätter igång med musiken och be dem sänka helt enkelt. De flesta vill inte störa sina grannar.

Eller så kan du ju fortsätta att röka ut dem som du gjorde tidigare!!

Det är inte din skyldighet att se till att de får deras post, däremot kan du tala om för dem att de får hämta den hos dig att du är trött på att vara brevbärare eftersom de beter sig som de gör (du får en hållhake på dem) och passar det inte dem kan de ringa posten!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in