2009-05-31, 11:33
Medlem
Vad gäller med att placera ut farthinder på vägar? I detta exempel råder det 50 kmh på en grusväg och vägföreningen har placerat ut farthinder som inte går att ta i mer än 10 kmh.

Borde inte detta falla under egenmäktigt förfarande? Vill minnas ett predjucerande fall där boende på en populär motorcykelväg har lagt ut grus i en kurva, i deras åsikt ett mycket effektivt fartreducerande medel. Åtalet pekade åt anstiftan till mord eller något helt absurt grovt, men det är bara ett svagt minne.

Hur som, vad gäller? Borde man inte varna ansvariga att plocka bort hindren innan en ambulans kör sönder/kör av pga dessa?
Citera
2009-05-31, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IDMUD
Vad gäller med att placera ut farthinder på vägar?
Att placera ut farthinder är helt ok om man har ansökt om, och beviljats, tillstånd av kommunen.

Förmodligen har vägföreningen gjort detta. Kolla med dom eller med kommunen.

Att hälla ut grus i en kurva är något som aldrig ens skulle gå att ansöka om. Det är ju naturligtvis helt befängt och, som du säger, på något sätt straffbart.
Citera
2009-05-31, 12:01
Medlem
Dock är det suspekt att placera ut hinder anpassade för ~10 kmh på en väg med 50-skyltning. Tveksamt om det går att få tillstånd för sådant?
Citera
2009-05-31, 12:05
Medlem
Jag tror inte den som äger vägen behöver ha tillstånd för att placera ut ett väghinder.

nacka kommun säger
"Observera att kommunen inte beviljar tillstånd för placering av blomlådor på gator där kommunen inte är väghållare, huvudleder samt gator som trafikeras med linjetrafik."
http://www.nacka.se/web/trafik_vagar/trafiksakerhet/Sidor/Farthinder.aspx?mba=true

Altså, är någon annan väghållare är det upp till dem att ställa ut.

Vägföreningen kan därför ha rätt och ställa ut utan tillstånd från kommunen.

Dessutom i trafikförordningen, så står det att föraren är ansvarig att itne köra fortare än att denne kan stanna för varje hinder denna kan förutse, och ja, närmare vad som ska gå och förutse sägs inte... Men altså ska man inte köra fortare än 10 km om det inte går!
Citera
2009-05-31, 12:16
Medlem
zpiffs avatar
Vem är väghållare på vägen?
50 km Är MAX hastighet på vägen, som förare SKALL du anpassa hastighet efter väglag samt eventuella risker som kan förekomma. Så är vägbulan skyltad så är det nog inte mycket att göra.
Vill ni som mc åkare fläska på kan ni ju hyra en bana, jag vill inte möta er på vägen.

Ett par jag känner blev av med sin morfar på grund av detta, han svängde ut på en väg på landet, hade högerregeln på sin sida, så kommer en mc i bra bit över 200 och kör in i sidan på bilen, motorblocket på mc:n var ungefär där växelspaken sitter på bilen, båda dog!!!

Så att hälla rullgrus och sätta ut fartgupp för mc:ligister är helt ok enligt mig, att de vill dö är deras beslut, men de skall inte gå ut över några andra!!!
Citera
2009-05-31, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zpiff
50 km Är MAX hastighet på vägen, som förare SKALL du anpassa hastighet efter väglag samt eventuella risker som kan förekomma. Så är vägbulan skyltad så är det nog inte mycket att göra.
Vill ni som mc åkare fläska på kan ni ju hyra en bana, jag vill inte möta er på vägen.

Ett par jag känner blev av med sin morfar på grund av detta, han svängde ut på en väg på landet, hade högerregeln på sin sida, så kommer en mc i bra bit över 200 och kör in i sidan på bilen, motorblocket på mc:n var ungefär där växelspaken sitter på bilen, båda dog!!!

Så att hälla rullgrus och sätta ut fartgupp för mc:ligister är helt ok enligt mig, att de vill dö är deras beslut, men de skall inte gå ut över några andra!!!

Inga skyltar om farthinder, endast låga metallbalkar i gruset. Man ska anpassa hastigheten för att kunna stanna för oförutsägbara hinder. Ett antal medvetet placerade balkar på vägen anser jag inte vara direkt applicerbar i det här fallet.

Sen så rör inte det här MC-åkning, utan snarare vad som händer när en ambluans kör sönder pga det mörka hindret.
Citera
2009-05-31, 12:58
Medlem
Citat:
Inga skyltar om farthinder, endast låga metallbalkar i gruset. Man ska anpassa hastigheten för att kunna stanna för oförutsägbara hinder. Ett antal medvetet placerade balkar på vägen anser jag inte vara direkt applicerbar i det här fallet.

Sen så rör inte det här MC-åkning, utan snarare vad som händer när en ambluans kör sönder pga det mörka hindret.

Spelar lixom lite roll ändå. Ambulansförare har samma skyldigheter i trafiken som alla andra...
Citera
2009-05-31, 12:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av zpiff

Frågan kvarstår ju vem som har rätt att bygga - och då även skylta - för ett väghinder.

Kommer spontant att tänka på TFF 2:9 och 2:10, även om de kanske inte är skrivna med fasta hinder i åtanke. Dessa paragrafer finns det penningböter till
Citat:

10 § Sådant som kan medföra fara eller olägenhet för trafiken får inte kastas eller lämnas på en väg.

Den som förorsakat att något som kan medföra fara eller olägenhet för trafiken finns på vägen skall omedelbart avlägsna detta. Om det inte går skall han eller hon uppmärksamma andra på förhållandet genom utmärkning eller dylikt tills han eller hon låtit undanröja faran eller olägenheten.

Var kom MC-olyckor med i topic?
Citera
2009-05-31, 12:59
Avslutad
Citat:

Var hittar du den formuleringen?
Citera
2009-06-01, 04:48
Medlem
Citat:

Metallbalkar i gruset är inte farthinder utan de är till för att inte klövdjur (kossor) skall gå ut eller passera platsen. Det är vanligt när man inte vill ha grindar tex när en väg korsar två betesmarker.
Citera
2009-06-01, 11:51
Medlem
flammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
Jag tror inte den som äger vägen behöver ha tillstånd för att placera ut ett väghinder.

nacka kommun säger
"Observera att kommunen inte beviljar tillstånd för placering av blomlådor på gator där kommunen inte är väghållare, huvudleder samt gator som trafikeras med linjetrafik."
http://www.nacka.se/web/trafik_vagar/trafiksakerhet/Sidor/Farthinder.aspx?mba=true

Altså, är någon annan väghållare är det upp till dem att ställa ut.

Vägföreningen kan därför ha rätt och ställa ut utan tillstånd från kommunen.

Med din tolkning kommer kommunen aldrig ge tillstånd; antingen är de väghållare och beviljar inte tillstånd, eller så är de inte väghållare och då kan folk göra vad de vill?

Jag tror snarast vi ska tolka det som så att kommunen fordrar tillståndsplikt för uppställande av väghinder. De kommer dock inte bevilja det när de själv är väghållare eftersom det blir så jobbigt att uppfylla sina väghållningsuppgifter med hinder i vägen.

Var bor TS? Nacka? Andra kommuner kan ha andra bestämmelser och andra rutiner.

Kontakta din kommun.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in