2009-05-31, 01:38
Medlem
ZhongNanHais avatar
Hej
Jag har tagit ur min mac HD och satt in den i ett skal å gjort den till en extern hårddisk.
men när jag ansluter den med USB till min PC hittar inte PCn den... antar att det är fel format på den.... jag har raderat den med skivverktyget, men det måste väl vara FAT32 för att windows ska fatta? hur fixar man det?
Citera
2009-05-31, 01:45
Medlem
_Fiskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZhongNanHai
Hej
Jag har tagit ur min mac HD och satt in den i ett skal å gjort den till en extern hårddisk.
men när jag ansluter den med USB till min PC hittar inte PCn den... antar att det är fel format på den.... jag har raderat den med skivverktyget, men det måste väl vara FAT32 för att windows ska fatta? hur fixar man det?

borde igentligen vara postad i windows tråden eftersom du ska tydligen vara inne i windows och pilla.

du kan klicka på "den här datorn". i den menyn ska du se "hantera", klicka på den. nu kommer det öppet fönster delat i två. till vänster hittar du spalten där det står något om hårddiskar klicka på den och där ska du få se alla enheter (hårddiskar) som är kopplade till din dator. markera den som inte redan är formaterad korrekt (det ser du med hjälp utav att utesluta alla som är FAT32 och NTFS) höger-klicka på den rätta och välj snabb formatera.

det jag skrivit kan skilja sig eftersom jag inte har suttit på pc på ett bra tag.
men i stort så ska det vara rätt.
Citera
2009-05-31, 02:08
Medlem
ZhongNanHais avatar
tackar... det funkade nästan
ända tills man skulle ta högerklicka å formattera. det gick inte för det fältet var inte markerat..... vad kan det bero på?
Citera
2009-05-31, 02:16
Medlem
Testa med:

Prova med fäljande kommandn i cmd aka command/dos.

diskpart

Sedan ska du välja vilket nummer HDD listats som i diskhanteringsverktyget diskpart.För att kontrollera vilken disk som HDD listas som så kör du kommandot nedan.

list disk

Om HDD är disk 1 skriver du följande för att göra det aktivt och bootbart. Notera att ingen information på HDD går förlorad när du gör detta.

select disk 1

clean (OBSERVERA ATT ALL DATA PÅ DEN VALDA HDD KOMMER GÅ FÖRLORAD!)

create partition primary
select partition 1
active
format fs=fat32
assign
exit
Citera
2009-05-31, 02:23
Medlem
_Fiskarns avatar
EDIT: det var jag som snabb läste.
Citera
2009-05-31, 02:23
Medlem
flipper1446s avatar
Borde det inte vara enklare att bara formattera om disken igen och se till att välja rätt partitionstabell (Master Boot Record)? Görs med skiverktyg i OS X eller Diskhantering i XP &co. Tror jag.
Citera
2009-05-31, 02:32
Medlem
_Fiskarns avatar
Citat:
tackar... det funkade nästan
ända tills man skulle ta högerklicka å formattera. det gick inte för det fältet var inte markerat..... vad kan det bero på?

kan vara att windows inte ens fattar vad det är för något, ingen direkt aning igentligen.

testa med programmet "partition magic" det vet jag att jag har använt mig mycket av då jag satt på windows. (fungerar dock endast på windows xp, så jag hoppas du inte har vista )
Citera
2009-05-31, 07:58
Medlem
Citat:
Hej

Vill du kunna ha större filer än 4GB på disken (iso filer eller liknande) så kommer FAT32 inte vara ett bra val. Låt den vara HFS formaterad (MAC formatet) och sedan skaffar du och installerar MacDrive på Windowsmaskinen. Då kan windows båda läsa och skriva till den mac formaterade disken. Samt att du kan kopiera in större filer än 4GB.
Citera
2009-05-31, 12:13
Medlem
Meciraes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ehnvis
Vill du kunna ha större filer än 4GB på disken (iso filer eller liknande) så kommer FAT32 inte vara ett bra val. Låt den vara HFS formaterad (MAC formatet) och sedan skaffar du och installerar MacDrive på Windowsmaskinen. Då kan windows båda läsa och skriva till den mac formaterade disken. Samt att du kan kopiera in större filer än 4GB.
Precis. Lad... Köp macdrive och då funkar mac-partitionen precis som en "windowspartition".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in