2009-05-30, 22:58
Medlem
tältpinnes avatar
Ni vet den där obehagliga känslan när man ser eller läser någonting, och inte får ihop vad som sägs? man försöker släppa det, men det är fruktlöst, därför är jag nu här.

Alldeles nyss såg jag det senaste avsnittet av Fifth Gear, där man planerar att köra genom en loop med en personbil. I ett möte med en fysiker diskuteras eventuella problem iom g-kraft och annat, men vad som förbryllade mig var när fysikern påstod att man ej behöver styra bilen i loopen. Jag betvivlar inte att han har rätt, men jag får helt enkelt inte ihop det. Jag kan respektera att om man kommer in i loopens "entré" i en vinkel som skär loopens "utgång", så stämmer det att man inte behöver svänga, men som i detta fall där entrén och utgången ligger parallellt med varandra förstår jag inte ett dyft. Parallellt är förmodligen fel ord, men ni förstår kanske.

Fysikern illustrerade det hela genom att riva av en par centimeter bred remsa av ett a4, för att sedan böja det till en loop. Jag tog naturligtvis en skärmbild och bifogar denna nedan. Fullkomligt onödigt insåg jag precis.

http://img199.imageshack.us/img199/416/vlcsnap5249139.png
Senast redigerad av tältpinne 2009-05-30 kl. 23:02.
Citera
2009-05-31, 00:27
Medlem
hejpodejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tältpinne
Ni vet den där obehagliga känslan när man ser eller läser någonting, och inte får ihop vad som sägs? man försöker släppa det, men det är fruktlöst, därför är jag nu här.

Alldeles nyss såg jag det senaste avsnittet av Fifth Gear, där man planerar att köra genom en loop med en personbil. I ett möte med en fysiker diskuteras eventuella problem iom g-kraft och annat, men vad som förbryllade mig var när fysikern påstod att man ej behöver styra bilen i loopen. Jag betvivlar inte att han har rätt, men jag får helt enkelt inte ihop det. Jag kan respektera att om man kommer in i loopens "entré" i en vinkel som skär loopens "utgång", så stämmer det att man inte behöver svänga, men som i detta fall där entrén och utgången ligger parallellt med varandra förstår jag inte ett dyft. Parallellt är förmodligen fel ord, men ni förstår kanske.

Fysikern illustrerade det hela genom att riva av en par centimeter bred remsa av ett a4, för att sedan böja det till en loop. Jag tog naturligtvis en skärmbild och bifogar denna nedan. Fullkomligt onödigt insåg jag precis.

Om linjen på pappret är helt rak när han sträcker ut pappret så borde det väl stämma att han inte behöver svänga ö.h.t. Som man ser på bilden så lutar ju pappret lite på toppen, vilket leder till att bilen "följer efter" linjen, eller?
Citera
2009-05-31, 13:23
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tältpinne

Loopen är ju "sne" så man behöver inte svänga, nej
Citera
2009-05-31, 19:23
Medlem
Offsures avatar
Som tidigare sagt så är axeln, som loopen går runt, inte vinkelrät med bilens riktning före/efteråt.
Citera
2009-06-01, 19:41
Medlem
Kak-Hazhars avatar
Krafterna på sidan av bilens däck blir större.
Men om friktionskrafterna är tillräckligt stora så borde bilen klara av att runda loopen utan att svänga!
Citera
2009-06-01, 19:44
Medlem
Pung3ns avatar
http://www.break.com/index/successful-loop-de-loop.html

Om man kollar på denna video så ser det inte ut som att han svänger när man ser inifrån bilen. Dock visar dom bara korta sekvenser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in