2009-05-30, 22:15
Medlem
Mina grannar som bor ovanför håller på att renovera och behöver komma in i min lägenhet för att komma åt diverse ledningar.
Inget konstigt med det, jag lät deras hantverkare komma in och fixa.
Samma kväll när jag kommer hem (igår, fredag) ser det ut som f*n hos mig.
Betong, grus och vatten i en salig blandning.
Dessutom är trycket i vattenkranarna nästan noll efter deras hantverkares framfart.
Grannarna är inte hemma så jag kan inte gå upp och klaga utan det var bara att le och ta fram skurhinken, självklart efter jag varit framme med kameran.

Nu till frågan.
Till veckan när de vill in igen för att fixa det sista, vad har jag för rättighet att säga nej?
För så länge hantverkarna inte städar upp efter sig så är de inte välkomna.
Är inget fel på grannarna och de kommer säkert skämmas när jag berättar detta när de kommer hem, men någonstans måste man säga stopp.
Bor förövrigt i brf om reglerna skiljer sig.
Citera
2009-05-30, 22:17
Avslutad
Om jag förstått saker och ting rätt så har de absolut ingen rätt att kräva tillträde till ditt hem. Du kan neka dem utan motivering och om de tar sig in ändå är det hemfridsbrott.
Citera
2009-05-30, 23:48
Medlem
I princip är det bara hyresvärden som får gå in utan tillstånd och då endast i speciella fall, t.ex vid akut underhåll. Om denna hantverkare ej har hyresvärdens tillstånd så kan du alltså neka honom tillträde.

Att det blev smutsigt får du nog leva med eftersom du släppte in honom. Han har väl knappast betalt för att städa efter sig.
Citera
2009-05-30, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toepk
I princip är det bara hyresvärden som får gå in utan tillstånd och då endast i speciella fall, t.ex vid akut underhåll. Om denna hantverkare ej har hyresvärdens tillstånd så kan du alltså neka honom tillträde.

Att det blev smutsigt får du nog leva med eftersom du släppte in honom. Han har väl knappast betalt för att städa efter sig.

Det hör väl till vanligt folkvett att man gör det minst lika fint som innan om man jobbar hemma hos folk
Citera
2009-05-30, 23:58
Medlem
Citat:

Jodå, alla hantverkare ska städa efter sig. Inte dammsuga eller våttorka, men hantverkarens framfart ska inte göra skillnad på den synliga renheten.
Citera
2009-05-31, 00:04
Medlem
Citat:

Det är faktist fel, självklart så ska hantverkaren städa upp efter sig när han är färdig.
Citera
2009-05-31, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av msmaria
Mina grannar som bor ovanför håller på att renovera och behöver komma in i min lägenhet för att komma åt diverse ledningar.
Inget konstigt med det, jag lät deras hantverkare komma in och fixa.
Samma kväll när jag kommer hem (igår, fredag) ser det ut som f*n hos mig.
Betong, grus och vatten i en salig blandning.
Dessutom är trycket i vattenkranarna nästan noll efter deras hantverkares framfart.
Grannarna är inte hemma så jag kan inte gå upp och klaga utan det var bara att le och ta fram skurhinken, självklart efter jag varit framme med kameran.

Nu till frågan.
Till veckan när de vill in igen för att fixa det sista, vad har jag för rättighet att säga nej?
För så länge hantverkarna inte städar upp efter sig så är de inte välkomna.
Är inget fel på grannarna och de kommer säkert skämmas när jag berättar detta när de kommer hem, men någonstans måste man säga stopp.
Bor förövrigt i brf om reglerna skiljer sig.

Säg att de är välkomna men att de måste ha avtalat med en städfirma innan de får komma så att firman städar omgående efter att de är färdiga sedan anser du att du kall ha hela lägenheten städad som kompensation för att de lämnade lägenheten i ett sådant skick förra gången.
Citera
2009-05-31, 11:45
Medlem
Jonves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torparen
Säg att de är välkomna men att de måste ha avtalat med en städfirma innan de får komma så att firman städar omgående efter att de är färdiga sedan anser du att du kall ha hela lägenheten städad som kompensation för att de lämnade lägenheten i ett sådant skick förra gången.

Helt riktigt!

Och med tanke på att hantverkaren inte städade efter sig så lär ju jobbet vara därefter också!
Man ska alltid städa efter sig, det är ett krav hos alla hantverkare!
Citera
2009-05-31, 11:51
Medlem
Magnums avatar
Lägg upp bilderna så vi kan se och bedöma omfattningen.
Citera
2009-05-31, 13:40
Medlem
swebarbs avatar
vilja jävla svin, dom ska fan städa upp ju om dom tvunget behöver gå in i ditt hem, prata med grannen och säg att dom ska städa upp, eller grannen själv.
Citera
2009-05-31, 16:26
Medlem
Tack för bra svar.
Det är ju städat nu.
Men om dom ska in igen, och det anar jag att dom ska - inte minst för att fixa mitt vatten som de sabbade - så ska jag sätta upp som krav att ingen kommer in i lägenheten utan att någon tar ansvar för att det är städat när jag kommer hem.
Det är ju självklart en sak om dom är hos mig och renoverar, då skulle jag tåla mer, men nu när jag släpper in dom för att vara snäll förväntar jag mig att man lämnar stället som man fann det.

Jag var så osäker på om man kan neka sina grannar tillträde då man bor i brf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in