• 2
  • 3
2009-06-25, 18:56
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kreutz
Jag vet inte vilka belägg du har för detta påstående. Själv har jag varit försvarare i många år, främst i större EKO-mål. Varken jag eller någon kollega som jag känner till har valt att "spara sig" till hovrätten.

Huvudregeln är att inga omförhör skall ske i hovrätten. Detta är ett hot mot rättssäkerheten. En kollega till mig var för en tid sedan försvarare i ett mål som gällde mordförsök och hade målet en tydlig s.k. gänganknytning. En av de tilltalade önskade höras på nytt i hovrätten eftersom han av rädsla inte hade vågat berätta allt i tingsrätten. Hotet hade dock eliminerats när det var dax för förhandlingen i hovrätten. Hovrätten nekade honom rätten att bli hörd på nytt och skärpte därefter straffet jämfört med tingsrättens dom.

Jag är inte heller säker på att staten kommer att spara särskilt mycket på reformen. En följd av den nu gällande ordningen med krav på PT i alla civilmål är att parterna regelmässig begär att målen skall avgöras med tre domare i tingsrätten. Dvs även mål som tidigare var väl lämpade att avgöras av en domare eftersom möjligheten till överklagande stod öppen. Nu blir kostnaderna väsentligt högre i tingsrätterna och balanserna lär dessutom öka, vilket inte främjar rättssäkerheten.

Det finns fördelar med den nya ordningen, men nackdelarna väger tydligt över.

Jag har givetvis inga belägg för det, utan är mer en allmän uppsnappning av vad som diskuterats informellt på de domstolar jag har jobbat i.

Men en tanke med tresitsar är väl att det (förhoppningsvis) mynnar ut i en bättre dom, även om det återstår att se om så blir fallet.
Citera
2009-08-19, 12:13
Medlem
sWeePerrs avatar
Här är en ny artikel i DN om ämnet:

”Hovrätten sover – under tiden rullar videofilmerna”

http://www.dn.se/opinion/debatt/hovr...merna-1.933348

Lite mer om förspelet till reformen:

http://www.bankrattsforeningen.org.s...omstol188.html
Citera
2009-08-19, 12:23
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sWeePerr
Här är en ny artikel i DN om ämnet:

”Hovrätten sover – under tiden rullar videofilmerna”

http://www.dn.se/opinion/debatt/hovr...merna-1.933348

Mycket bra artikel som beskriver nackdelarna. Den belyser också
att det kan komma att uppstå problem med kompetent nyrekrytering
till hovrätten.
Citera
2009-08-19, 13:29
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic
Mycket bra artikel som beskriver nackdelarna. Den belyser också
att det kan komma att uppstå problem med kompetent nyrekrytering
till hovrätten.
Ska det verkligen vara så svårt att rekrytera till hovrätterna på grund av att man inte "möter levande människor" i processen? I kammarrätterna har man lång erfarenhet av att bereda och avgöra mål där man inte "möter levande människor". Det har mig veterligen inte hindrat rekryteringen till kammarrätterna.
Citera
2009-08-19, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slabadan
Tjaaa, de främsta domarna sitter ju inte i tingsrätterna kanske [...]

Hur menar du? Tror du att det är en större skillnad på en erfaren domare i TR och HR? Du tror inte att det har att göra med ärendeberedning och hur mycket tid man lägger på varje fall?
Citera
2010-07-28, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kreutz
Jag vet inte vilka belägg du har för detta påstående. Själv har jag varit försvarare i många år, främst i större EKO-mål. Varken jag eller någon kollega som jag känner till har valt att "spara sig" till hovrätten.

Huvudregeln är att inga omförhör skall ske i hovrätten. Detta är ett hot mot rättssäkerheten. En kollega till mig var för en tid sedan försvarare i ett mål som gällde mordförsök och hade målet en tydlig s.k. gänganknytning. En av de tilltalade önskade höras på nytt i hovrätten eftersom han av rädsla inte hade vågat berätta allt i tingsrätten. Hotet hade dock eliminerats när det var dax för förhandlingen i hovrätten. Hovrätten nekade honom rätten att bli hörd på nytt och skärpte därefter straffet jämfört med tingsrättens dom.

Jag är inte heller säker på att staten kommer att spara särskilt mycket på reformen. En följd av den nu gällande ordningen med krav på PT i alla civilmål är att parterna regelmässig begär att målen skall avgöras med tre domare i tingsrätten. Dvs även mål som tidigare var väl lämpade att avgöras av en domare eftersom möjligheten till överklagande stod öppen. Nu blir kostnaderna väsentligt högre i tingsrätterna och balanserna lär dessutom öka, vilket inte främjar rättssäkerheten.

Det finns fördelar med den nya ordningen, men nackdelarna väger tydligt över.

Vi håller klart med i detta,se tråden om Adam som försvann i Augusti förra året...

Mordrättegång i Solna tingsrätt,nu i juli dit inte en enda tidning kom???

Vi har massor av ny information(före tingsrättsförhandling),men sedan utredningen avslutats är varken åklagare eller polis intresserade överhuvudtaget....................................
Senast redigerad av anonym111 2010-07-28 kl. 10:52.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in