• 1
  • 2
2009-06-05, 08:31
Medlem
En grej ni inte tänkt på=Det finns knappt några etniska svenskar som vill umgås med mångkulturellt berikande svartskallar.
Citera
2009-06-05, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Några "program" för svenska familjer som ska lära dem umgås med invandrare tror jag inte på. Antingen är man en person som dömer andra människor efter hur de är som personer, eller så dömer man dem efter fördomar och hudfärg. Varför skicka den sistnämnda inskränkta gruppen på kurser? Jag tror inte på det.

Handlar mer om att skapa gynnsamma möten än att föra samman inskränkta personer. Men självklart kan det vara knepigt i det senare fallet, även om den inskränkte nog skulle tjäna på det dvs.

Citat:
Ursprungligen postat av Hungaro
Låter som en bra idé med såna här program där svenskar och invandrare umgås och tar del av varandras åsikter och tankar. Tror att många fördomar från både svenskar och svår integrerade invandrare hade förändrats. Tror även det skiftar från invandrare till invandrare tror inte en medelsvensson fungerat så bra ihop med en traditionell sunnimuslimsk familj. Sten-Erik ska lära Abdula att sunnimuslismka tonårstjejer också har rättigheten att gå ut och supa ner sig.

Nej, det tror inte jag heller, men om man släpper den mer ideologiska biten och istället fokuserar på den sociala biten så kan saker hända även här över tid. Jag tror överhuvudtaget inte på program som ska lära ena parten något. Jag tror dock på att båda sidor kan tjäna på ett möte och att det indirekt kan skapa attitydförändringar som gynnar samhället och demokratiska värderingar i slutändan. Men fokus måste ligga på att bara umgås och lära känna varann, inte på att den ene ska lära den andre hur man ska leva. Förändringar kommer alltid ske när två perspektiv möts, det är ofrånkomligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Hunden-Muhammed
En grej ni inte tänkt på=Det finns knappt några etniska svenskar som vill umgås med mångkulturellt berikande svartskallar.
En sak du inte tänkt på, långt ifrån alla är lika inskränkta som du. Finns gott om folk som gärna tar del av andra människors liv även om de inte råkar vara etniska svenskar.
Citera
2009-06-09, 21:05
Medlem
Leif Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Securion
För det första; Vad skulle era premisser vara för att umgås med invandrare?
Tex, skulle invandrarna vara sekulära? Ha god förståelse för hur man beter sig i Sverige? Ha god förståelse för våra lagar? ...annat?

För det andra; Finns det några program som svenska familjer kan gå med i för att hjälpa en invandrad familj att komma in i samhället? Typ bara vara vänner och svara på ev frågor osv.

Ja, nu är ju jag invandrare själv. Men svensk. I Norge. Jag antar att du menar invandrare med utomeuropeisk bakrund? Mina premisser att umgås med sådana? Tja, det beror väl på varifrån dom komemr, vilken kultur dom har. Jag föredrar ju sådana som är mer lika mig själv. Men är folk bara vettiga så har jag väl inge premisser alls.
Citera
2009-06-09, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif D
Ja, nu är ju jag invandrare själv. Men svensk. I Norge. Jag antar att du menar invandrare med utomeuropeisk bakrund? Mina premisser att umgås med sådana? Tja, det beror väl på varifrån dom komemr, vilken kultur dom har. Jag föredrar ju sådana som är mer lika mig själv. Men är folk bara vettiga så har jag väl inge premisser alls.

poängen är väl dock just att man först och främst ska umgås med dom som inte är mer lika än själv, eftersom att man ändå umgås med dessa på "naturlig" väg. Eller?
Citera
2009-06-09, 21:12
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Securion
För det första; Vad skulle era premisser vara för att umgås med invandrare?
Tex, skulle invandrarna vara sekulära? Ha god förståelse för hur man beter sig i Sverige? Ha god förståelse för våra lagar? ...annat?

För det andra; Finns det några program som svenska familjer kan gå med i för att hjälpa en invandrad familj att komma in i samhället? Typ bara vara vänner och svara på ev frågor osv.

Jag som invandrare skulle, mot ersättning, kunna tänka mig att hjälpa en svensk familj att integrera sig i samhället. Integration är ju inte bara en fråga om etnicitet, utan också om klass.
Citera
2009-06-09, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Jag som invandrare skulle, mot ersättning, kunna tänka mig att hjälpa en svensk familj att integrera sig i samhället. Integration är ju inte bara en fråga om etnicitet, utan också om klass.

Varför skulle du få ersättning? Girighet är inget jag vill stödja, särskilt inte i klassammanhang.
Citera
2009-06-09, 21:35
Medlem
Leif Ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RockInRhino
poängen är väl dock just att man först och främst ska umgås med dom som inte är mer lika än själv, eftersom att man ändå umgås med dessa på "naturlig" väg. Eller?

Antagligen. Men det är inte jag intresserad av.
Citera
2009-06-09, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif D
Antagligen. Men det är inte jag intresserad av.
nej, varför göra något positivt för ditt land (alt. sverige om du nu var invandrad och inte tycker sverige är ditt land) för en gångs skull?
Citera
2009-06-10, 10:25
Medlem
Sten.Cederqvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Det låter bra. Du kan tex lära denna familj att ordet "tjej" från början inte är ett svenskt ord. Du tillhör väl medelklassen, eller kanske rentav överklassen? På så sätt kan du ju förändra bilden av ditt folk. Du visar därmed att det vandrande folket inte nödvändigtvis behöver bo i tält eller husvagn. Om jag inte minns fel så tillhör väl inte du det vandrande folket?

Men många svenskar har dåliga kunskaper om främmande folkslag. Det kan tänkas att vanliga rumäner lätt förknippas med det vandrande folket. Rent utseendemässigt ser ni ju i princip likadana ut. Men du kanske klär dig mer propert? Utlänningar blandar ju ofta ihop svenskar och norrmän. På samma sätt blandar svenskar ihop rumäner och zigenare. Om du ska hjälpa till att integrera en svensk familj in i samhällsgemenskapen så kan du ju berätta om de oförrätter som du själv har stött på. Du kanske inte orkar klä dig lika propert alla dagar. Och när du är klädd i enklare kläder så kan du ju lätt uppfattas som en person ur det vandrande folket. Du kanske har gått in i en livsmedelsbutik och personalen har tittat snett på dig?

De har, pga ditt utseende, trott att du tillhört det vandrande folket. Personalen har därför varit extra uppmärksam på att du verkligen betalade för alla varor som du plockade på dig. Eller en liknande händelse kanske skedde när du precis hade kommit till Sverige? Den kan då ha satt sina spår. En sådan händelse kan ha iscensatt en överkompensation från din sida. Du ville distansera dig från det vandrande folket. Du tittade i spegeln men möttes av bilden av en zigenare. Du ville förändra detta och vända situationen till din fördel. Du såg till att komma upp dig på samhällsstegen och in i medelklassen/överklassen. Du lärde dig behärska det svenska språket långt mycket bättre än många vanliga svenskar. Du lärde dig också att provokation fick dig att må bättre

Med språket som vapen så kunde du bemästra situationen och provocera dina meningsmotståndare. Allt detta kan dock bero på din överkompensation. Den övekompensation som beror på att du vill distansera dig från det vandrande folket. För när du tittar i spegeln är det en zigenare du ser. Istället för att acceptera denna likhet med det vandrande folket så valde du en annan väg. Fasaden spricker dock ibland, då ditt hat mot det vandrande folket har varit ganska tydlig vid vissa tillfällen
Senast redigerad av Sten.Cederqvist 2009-06-10 kl. 10:31.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in