Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Egentligen har bostadsrätter i Sverige blivit vår version av marknadshyror.
Ja, det ligger mycket i det du säger. I och med att hyresmarknaden är kraftigt reglerad uppstår mekanismer som kringgår detta problem. Ser man hur det är i andra länder är det i mitt tycke betydligt vanligare med hyresrätt även i storstäder. Hyrorna är förstås höga, men det finns inga bisarra kötider på 20 år och svartmarknaden är rimligen en bråkdel.
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Det har i grunden att göra med om man vill vara rik eller fattig.
Den som vill vara rik amorterar så att nettoförmögenheten ökar.
Den som vill vara rik och dessutom är smart räknar på var han får högst avkastning: att amortera eller investera på annat sätt. "Avkastningen" på amorteringen är den aktuella räntesats du betalar på ditt bostadslån. Om du har låg ränta på bostadslånet är det rationellt att inte amortera och istället investera pengarna i t.ex. aktier. Problemet för de flesta människor är, som du själv beskriver, att dom gör varken eller utan köper en ny platt-TV eller åker till Mallorca eller liknande.
Jag ser amortering som en form av sparande, där risken är noll. I princip som att investera i statsobligationer. Vanligen finns det betydligt bättre investeringar, t.ex. H&M eller något liknande.
Folks tro på eviga prisstegringar är en delförklaring till bostadsbubblan i USA. Ser man över en längre tidsperiod så är den inflationskorrigerade prisökningen på befintliga bostäder ca 1% per år, dvs långt under vad den varit sedan millenieskiftet. Enligt mitt sätt att se på det borde den reella prisuppgången på ett ungefär motsvara befolkningsökningen i det aktuella området.