• 1
  • 2
2009-05-31, 19:53
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alpha-beta
Det har du helt rätt i och det är en helt rimlig argument. Jag menar snarare folks övertro på evigt stigande priser, en uppfattning om att priserna kommer att fortsätta att stiga lika mycket om de har gjort sista 10-15 åren, som gör att priserna trissas upp något ofantligt.

Jag tror absolut inte fastighetspriser kommer att stiga i samma hastighet som tidigare. Det kommer mer eller mindre röra sig om värdeökning till följd av inflationen, med skillnad för att vissa områden blir populärare och andra mindre populära.
Citera
2009-05-31, 20:28
Medlem
blubbblubbblubbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Det här kanske är närmare filosofi än ekonomi, men vad tycker ni om resonemanget kring bostadslån?

En del förespråkar amortering, men är det egentligen ett lån av den sorten? Jag ser det som att människor värderar vad de är beredda att betala för månadshyra för en viss lägenhet, och sedan räknas det om till vilket kapital som krävs för en sådan månadshyra. När någon annan ska flytta in, så görs en ny värdering av vad denne är beredd att betala i månaden. Egentligen har bostadsrätter i Sverige blivit vår version av marknadshyror.
Säljer du lägenheten med förlust får du ju ändå pynta mellanskillnaden? Precis som nästa köpare om han gör bra eller dålig affär.
Inte riktigt som marknadshyror?
Citera
2009-05-31, 20:37
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blubbblubbblubb
Säljer du lägenheten med förlust får du ju ändå pynta mellanskillnaden? Precis som nästa köpare om han gör bra eller dålig affär.

Ja, det får jag tyvärr göra. Det är oerhört bittert om det skulle bli så, men i regel stiger ju bostadspriserna i all oändlighet. Och då menar jag inte den sjuka stigning som pågått i Sverige de senaste 15 åren, utan en liten värdeökning för att kompensera inflationen. 2000 i månaden för en central etta idag är väldigt billigt, det skulle i princip alla hålla med om. För 50 år sedan hade 2000 kronor i månaden varit vissa människors hela månadslön.

För övrigt kan man ju amortera en liten aning för att försäkra sig mot smärre prisjusteringar (om det skulle vara neråt).
Citera
2009-05-31, 23:20
Medlem
Doktor Muggs avatar
Citat:
Egentligen har bostadsrätter i Sverige blivit vår version av marknadshyror.
Ja, det ligger mycket i det du säger. I och med att hyresmarknaden är kraftigt reglerad uppstår mekanismer som kringgår detta problem. Ser man hur det är i andra länder är det i mitt tycke betydligt vanligare med hyresrätt även i storstäder. Hyrorna är förstås höga, men det finns inga bisarra kötider på 20 år och svartmarknaden är rimligen en bråkdel.

Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Det har i grunden att göra med om man vill vara rik eller fattig.
Den som vill vara rik amorterar så att nettoförmögenheten ökar.
Den som vill vara rik och dessutom är smart räknar på var han får högst avkastning: att amortera eller investera på annat sätt. "Avkastningen" på amorteringen är den aktuella räntesats du betalar på ditt bostadslån. Om du har låg ränta på bostadslånet är det rationellt att inte amortera och istället investera pengarna i t.ex. aktier. Problemet för de flesta människor är, som du själv beskriver, att dom gör varken eller utan köper en ny platt-TV eller åker till Mallorca eller liknande.

Jag ser amortering som en form av sparande, där risken är noll. I princip som att investera i statsobligationer. Vanligen finns det betydligt bättre investeringar, t.ex. H&M eller något liknande.

Folks tro på eviga prisstegringar är en delförklaring till bostadsbubblan i USA. Ser man över en längre tidsperiod så är den inflationskorrigerade prisökningen på befintliga bostäder ca 1% per år, dvs långt under vad den varit sedan millenieskiftet. Enligt mitt sätt att se på det borde den reella prisuppgången på ett ungefär motsvara befolkningsökningen i det aktuella området.
Citera
2009-06-01, 10:41
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blubbblubbblubb

Förresten, det gäller inte överallt. I USA är huset/lägenheten den enda säkerheten banken har. Säljs den för mindre än köpbeloppet så får banken helt enkelt huset och köparen går fri.
Citera
2009-06-01, 13:03
Medlem
blubbblubbblubbs avatar
Citat:
Förresten, det gäller inte överallt. I USA är huset/lägenheten den enda säkerheten banken har. Säljs den för mindre än köpbeloppet så får banken helt enkelt huset och köparen går fri.
Jo, där har man ju det ultimata bubbelskaparsystemet. Om man nu inte kräver en viss egen investering i bostaden från låntagaren. Då får man ju stå för i varje fall en del av förlusten själv(som låntagare).

Jag ser hellre att en oansvarig bank tar smällen än en korkad bostadsköpare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in