2009-05-30, 11:13
Medlem
Då jag installerade Visa nu på min nya dator så delade jag upp Hårddisken på två partitioner, C och D.

C körde jag operativ systemet på och satte gränsen bara 40 GB (fråga inte varför).

Nu märker jag att Vista drar utrymme som fan och jag har endast ca 14 GB kvar på C (och även minskar ibland av en anledning jag inte kan förstå), så nu till min fråga.

Kan jag ta utrymme på från partition D och göra C större ?

Jag vet att jag kan om installera hela skiten men då försvinner alla drivers etc som tar en hel dag att fixa.

All hjälp vore as bra!
Citera
2009-05-30, 11:18
Bannlyst
Ja, du kan göra C större genom att först göra D mindre och sedan utöka C med det då lediga utrymmet. Lite bökigt det där.
Citera
2009-05-30, 11:19
Medlem
Magnums avatar
Sök efter Acronis Disk Director Suite på piratbukten.
Löste det snabbt och enkelt på min dator.
Citera
2009-05-30, 11:30
Medlem
Tack ska ni ha!
Citera
2009-09-13, 13:28
Medlem
Patrols avatar
Jag har ett liknande problem. Utrymmet på min Vista partition börjar ta slut, den är på 50GB men det finns bara 7GB kvar och jag inte några program installerade på den förutom typ winamp och vlc.

Jag har försökt söka efter vilken mapp det är som skulle kunna ta upp alla dessa 25-30GB men kan inte hitta något.

Har nån annan haft liknande fel?
Citera
2009-09-13, 13:33
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrol
Jag har ett liknande problem. Utrymmet på min Vista partition börjar ta slut, den är på 50GB men det finns bara 7GB kvar och jag inte några program installerade på den förutom typ winamp och vlc.

Jag har försökt söka efter vilken mapp det är som skulle kunna ta upp alla dessa 25-30GB men kan inte hitta något.

http://windirstat.info/ söker igenom mappar och listar dem i storleksordning, på detta sätt kan man enkelt spåra vilka mappar som tar upp stor plats.
Citera
2009-09-13, 13:41
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:

Har du kontrollerat detta -> Kontrollpanelen | Verktyg | Mappalternativ | Visning | Visa dolda filer och mappar -> är denna markerad?

Därefter kontrollerar under Utforskaren.
Citera
2009-09-13, 13:52
Medlem
Patrols avatar
Tack för alla svar. Den mapp som verkar ta mest är winsxs. Jag googlade och hitta denna länk.

http://www.winvistaclub.com/f16.html

winsxs fungerar som nånsorts aktivt/passivt backup system. Vad jag kan förstå så kan jag inte ta bort nåt i denna mapp
Citera
2009-09-13, 14:29
Bannlyst
Citat:
Tack för alla svar. Den mapp som verkar ta mest är winsxs. Jag googlade och hitta denna länk.

http://www.winvistaclub.com/f16.html

winsxs fungerar som nånsorts aktivt/passivt backup system. Vad jag kan förstå så kan jag inte ta bort nåt i denna mapp

stäng av system restore funktionen så ska det nog sluta försvinna utrymme
Citera
2009-09-13, 18:31
Medlem
hasenfrasens avatar
Man kan även högerklicka på katalogen "Mina Dokument/My Documents" och välja att flytta den till en annan disk om man ha mycket bilder/filmer sparade där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in