2009-05-29, 18:06
Bannlyst
Det är ett luftgevär av modell Hatsan, 200 m/sek, 4.5mm:s. Hur lång effektiv räckvidd har det, ni kan åtminstonde försöka göra en kvalificerad gissning, och hur långt går skottet, slår det i marken efter 200 meter, eller vad tror/vet ni?
Citera
2009-05-29, 18:24
Bannlyst
40-60 meter inget mer..
Citera
2009-05-29, 18:38
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChinaLover
Det är ett luftgevär av modell Hatsan, 200 m/sek, 4.5mm:s. Hur lång effektiv räckvidd har det, ni kan åtminstonde försöka göra en kvalificerad gissning, och hur långt går skottet, slår det i marken efter 200 meter, eller vad tror/vet ni?

Menar du om du håller pipan i horisontalt läge eller om du håller den i typ 45 grader?
Citera
2009-05-29, 22:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Menar du om du håller pipan i horisontalt läge eller om du håller den i typ 45 grader?

Så att det blir så långt som möjligt.
Citera
2009-05-29, 22:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BenganUtanK
40-60 meter inget mer..

Idiot jag har sjutit på måltavlor från det avståndet. Det du talar om är en softairgun.
Citera
2009-05-29, 22:28
Medlem
logarrs avatar
Knappast intressant att veta hur långt max avståndet man kan skjuta är. Det intressanta är nog att veta hur långt skottet flyger då man skjuter rakt.

Låt oss säga att du håller vapnet på 1,7 meters hödj då du avfyrar skottet, vilket innebär att skottet flyger omkring 115 meter beroende på vind och luftmostånd. Detta är bara räknat i teorin och du bör inte lite till 100% på mina kunskaper
Citera
2009-05-29, 22:30
Medlem
chibarikus avatar
Citat:
Idiot jag har sjutit på måltavlor från det avståndet. Det du talar om är en softairgun.

du skrev effektiv räckvidd, jag skulle nog inte skjuta på så mycket längre avstånd än det. Sen hade du även när det slår i backen svårt att säga men skulle tippa på runt 100m.
Citera
2009-05-29, 22:37
Medlem
Ljungbackaeriks avatar
Totalt omojligt att saga, men om du mater utgangshastigheten med en kronograf och vet kulans vikt kan du rakna ut vilken vinkel pipan ska ha for storsta mojliga rackvidd. Det ar bara att hitta formeln for en kastparabel och rakna sig fram. Ska man finlira maste du ocksa ta hansyn till luftens densitet, temperatur, vindstyrka osv men du kan i alla fall fa ett hum om vad det ar fragan om genom en enkel ballistisk berakning. Kulan blir givetvis inte sarskilt effektiv pa maxavstandet, men du vet atminstone hur langt den kan na. Sen kan man ju alltid diskutera vad "effektiv" betyder, i min mening handlar det om en kombination av hastighet, precision, anslagsvinkel mm sa det beror helt pa vad du skjuter pa och i vilket syfte.
Citera
2009-05-29, 22:40
Bannlyst
Men vafan, om skottet väger mindre än ett gram och har en utgångshastighet på 700 km/h. Då borde det komma mycket längre än en snöboll som färdas i 1** km/h, med snöbollar kastar jag 60 meter.
Citera
2009-05-29, 22:55
Medlem
Citat:
Men vafan, om skottet väger mindre än ett gram och har en utgångshastighet på 700 km/h. Då borde det komma mycket längre än en snöboll som färdas i 1** km/h, med snöbollar kastar jag 60 meter.

Tror knappast du kastar en snöboll 60 meter. Angående den lätta kulan så har ju luftmotståndet större inverkan på den eftersom den är så lätt.
Citera
2009-05-29, 23:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Simmerson
Tror knappast du kastar en snöboll 60 meter. Angående den lätta kulan så har ju luftmotståndet större inverkan på den eftersom den är så lätt.

Kastade längst på min skola och jag fick massor av kommentarer om att det blev hål i väggen om jag kastade. m.m.

Men, men det går inte att bevisa på ett forum.

Snöbollen är ju större, både storlek och vikt avgör ju.
Citera
2009-05-29, 23:14
Medlem
Citat:
Kastade längst på min skola och jag fick massor av kommentarer om att det blev hål i väggen om jag kastade. m.m.

60 meter är en jävla bit att kasta en liten snöböll.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in