2009-05-29, 04:18
Medlem
MoneyMikes avatar
Jag har en filosofi att det spelar ingen roll om du dricker vatten uppochner, sitter och håller andan eller dricker saft ur arslet på en elefant..
Jag tror det har med fokus att göra, för jag har kommit fram till att sitter man och irriterar upp sig blir de bara värre.
För mig brukar det funka med att jag lägger mig ner och blundar/låser blicken och kontrollerar andningen.

Var bara tvungen att säga det för jag vet hur jobbig hicka är. Peace
Citera
2009-05-29, 04:52
Medlem
welcrows avatar
Andas i en papperspåse, ökar koldioxiden i blodet. Inte för länge bara, då svimmar du.

Eller gör den klassiska huskuren; försök göra så många saker samtidigt med din kropp, alltså t ex hålla andan, räkna till tio, svälja tre gånger och tänk på den du älskar.

Den senare funkade för mej när jag var yngre, inte nu längre. Har inte provat påsen än eftersom jag inte haft hyperneurotiska kontra diafragmavibrationer (eller va de nu heter) på länge.
Senast redigerad av welcrow 2009-05-29 kl. 04:55.
Citera
2009-05-29, 17:21
Medlem
Pumbiss avatar
Citerat ur "Neurologi" skriven av Jan Fagius och Sten-Magnus Aquilonius

"Mekanisk stimulering av tungroten har beskrivits vara effektiv i många fall av hicka. Den innebär att man med en gummikateter stimulerar, 'vispar runt', i svalget på patienten under cirka 10 sekunder; stimuleringen ska vara så kraftig att patienten erfar kväljningar. Metoden är enkel och ofarlig och bör därför provas vid långvarig hicka"

Måhända inte den mysigaste behandlingen av problemet...
Citera
2009-05-29, 19:11
Medlem
Eckedos avatar
En metod som ofta brukar fungera för mig är att dra in så mycket luft man kan i lungorna, för att sedan "svälja" ned ännu mera luft i lungorna så att de blir obehagligt överfulla. Därefter så försöker jag hålla andetaget så länge jag kan (jag inbillar mig att jag "stretchar" diafragma). Detta kan man upprepa vid behov, min hicka brukar dock släppa efter 2-3ggr.
Citera
2009-05-29, 19:11
Medlem
Poppers avatar
Här är en intressant veteskaplig artikel i ämnet:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2299306?ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.P ubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_DiscoveryPanel.Pu bmed_Discovery_RA&linkpos=1&log$=relatedarticles&l ogdbfrom=pubmed
Citera
2009-06-02, 23:23
Medlem
murmels avatar
Be någon skrämma dig... får sällan hicka själv, men när sambon får det kan jag dra till med "ohh fyfan vicken jävla spindel det sitter på dig!"
Gissa om hickan försvinner
Citera
2009-06-02, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av murmel
Be någon skrämma dig... får sällan hicka själv, men när sambon får det kan jag dra till med "ohh fyfan vicken jävla spindel det sitter på dig!"
Gissa om hickan försvinner
Eller så kan man ägna sig åt att skrämma upp sig själv, genom att försöka ta reda på vilka sjukdomstillstånd som kan ge upphov till hicka

Citera
2009-06-03, 00:01
Medlem
~*BayBee*~s avatar
Ta ett djupt andetag, håll andan samtidigt som du stoppar fingrarna i öronen, håll i 10 sek, klart!
När man ser det i skrift verkar det konstigt, men det funkar faktiskt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in