2009-07-25, 17:06
Medlem
Trumpeters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey

Nåja.. Det här kommer nog att bli minst lika kul som när han var uppe och möblerade om i rymden och på ISS senast.. Han har ju utmärkt sig (tillsammans med Curbeam) som något av en pålitlig och effektiv problemlösare. Så hoppas jag i alla fall att han är sedd på ifrån Nasa-administrationen!?

Jag tror NASA är mycket nöjda med Fuglis annars skulle de aldrig skicka upp honom igen. Att hans eskapader dessutom skapade ett stort intresse i stora delar av Norden och därmed gav NASA mycket goodwill är de säkert också nöjda med.
Citera
2009-07-25, 17:57
Medlem
Tjohildas avatar
Citat:
Nåja.. Det här kommer nog att bli minst lika kul som när han var uppe och möblerade om i rymden och på ISS senast.. Han har ju utmärkt sig (tillsammans med Curbeam) som något av en pålitlig och effektiv problemlösare. Så hoppas jag i alla fall att han är sedd på ifrån Nasa-administrationen!?
Absolut! Det är ju inte precis späckat med folk på NASA som både har fullständig astronaut OCH kosmonaututbildning. Och är det något ryssarna är fena på så är det att lösa problem med minsta möjliga resurser. De är/var så illa tvungna.

Chrille hade definitivt fått åka flera turer redan om inte politiska och ekonomiska skäl varit i vägen, det är ju mycket diplomatiturer runt vilka som ska upp och när. Det hänger ju tydligen en del på hur påstridiga politikerna i hemlandet är, samt hur mycket pengar man bidragit med. Läser man mellan raderna i Chrilles nyhetsbrev kan man ganska lätt skönja en viss irritation över detta...
Citera
2009-07-31, 19:42
Medlem
Trumpeters avatar
Jahopp, då är det dags för Fuglis att skjutas upp nästa gång. Ska bli mycket kul att se om intresset blir lika stort som förra gången.
Citera
2009-07-31, 22:42
Medlem
pirates avatar
Detta kommer att bli så grymt kul. Kommer ihåg att jag satt fastklistrad förra gången Christer åkte upp. Och Curbeam med hans röst. Vi får hoppas på att detta uppdrag går lite bra som förra, då Christer verkligen gjorde susen med dessa persienner som tillhörde hubble-teleskopet.
Citera
2009-07-31, 23:09
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pirate
Detta kommer att bli så grymt kul. Kommer ihåg att jag satt fastklistrad förra gången Christer åkte upp. Och Curbeam med hans röst. Vi får hoppas på att detta uppdrag går lite bra som förra, då Christer verkligen gjorde susen med dessa persienner som tillhörde hubble-teleskopet.
Nåja.. "Persiennerna"? Tillhörde de verkligen Hubble?

Men i alla fall. Kul kommer det att bli och man kommer med stor sannolikhet att sitta lika klistrad framför NASA TV som förra gången. Vad det gäller SVT och andra vanliga svenska medier så tror jag nog däremot att intresset blir betydligt mera ringa den här gången - lite som Apollo 13 i USA innan kommandomodulen havererade.
Citera
2009-07-31, 23:29
Medlem
pirates avatar
Citat:
Nåja.. "Persiennerna"? Tillhörde de verkligen Hubble?

Men i alla fall. Kul kommer det att bli och man kommer med stor sannolikhet att sitta lika klistrad framför NASA TV som förra gången. Vad det gäller SVT och andra vanliga svenska medier så tror jag nog däremot att intresset blir betydligt mera ringa den här gången - lite som Apollo 13 i USA innan kommandomodulen havererade.

Ah, my bad. Det ska vara solpanelerna på ISS så klart. Vet inte hur jag fick det till hubble.
Citera
2009-08-02, 17:30
Medlem
Redyellowblues avatar
Är det någon som har koll på hur dom andra nordiska länderna ligger med astronauter?

Sverige är det nordiska land som lägger ner mest pengar på rymdforskning och samarbete med NASA. Eller?
Jag vet att norge samarbetar med Sverige och ESA med komet spårning.
med 3 st olika mottagare.
Citera
2009-08-03, 20:33
Medlem
Tranquility Bass avatar
Fuglesangs uppdrag heter nu officiellt
Alissé, bakgrunden till namnet finns på ESAs webbplats. När det gäller utrullningen till startplatta har denna blivit försenad och kommer ske tidigaste i natt, hur detta påverkar uppskjutningsdatumet är inte riktigt klart men den 25de är mer troligt än den 23de. den 25de är även det datum som NASA officiellt siktar på, uppskjutningstiden för den 25de är 0736. Anledningen till förseningen är problem med hydraulikstyrsystemet i en av SRBerna.

Den 5 - 7 augusti, förutsatt att Discovery kommer ut till startplattan i tid, kommer besättnings slutövning och slutsimulering på KSC hållas.

Citat:
Ursprungligen postat av Redyellowblue
Är det någon som har koll på hur dom andra nordiska länderna ligger med astronauter?

Förutom Sverige har även Danmark sedan ESAs astronautklass av år 2009 en egen astronaut, hans namn är Andreas Mogensen. Alla nordiska länder, förutom Island, är medlemmar i ESA och bidrar på olika sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
För dyra i drift, börjar bli gamla och utslitna, för hög olycksfrekvens.

Det första kan jag hålla med om, men inte det andra och tredje. Visst har rymdfärjorna några år på nacken men det är inte mycket som är original utan saker byts ut med jämna mellanrum och ny utrustning kommer till. Granskningar har även visat att det inte är någon ökande risk att fortsätta flyga rymdfärjorna efter 2010/2011 och med alla förändringar, både fysiska och kontrollmässigt, som gjordes efter STS-107 har risken för ett allvarligt haveri aldrig varit så låg som den är nu.
Citera
2009-08-03, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
och med alla förändringar, både fysiska och kontrollmässigt, som gjordes efter STS-107 har risken för ett allvarligt haveri aldrig varit så låg som den är nu.
Nu vill jag inte vara den som är den, men ett sånt där argument måste backas upp med någon form av data för att säga någonting alls.
Citera
2009-08-05, 18:23
Medlem
Tranquility Bass avatar
Nu börjar det röra på sig. Igår kväll anlände Discovery till startplattan efter en något långsam resa på grund av att körbanan var en lervälling efter ihärdigt regnande. För drygt en halvtimme sedan anlände besättningen till Florida för att delta i det obligatoriska Terminal Countdown Demonstration Test. Som vanligt såg alla astronauterna fram emot uppdraget.

Ni som läser Fuglesangs nyhetsbrev vet om att han börjat twittra på twitter.com/CFuglesang, han kommer dock inte att twittra från rymden utan det kommer Jose Hernandez (twitter.com/Astro_Jose) sköta under uppdraget. Även Tim Kopra (twitter.com/Astro_Tim) som ska återvända med STS-128 finns på twitter.

Imorgon klockan 14:40 kommer besättningen delta i en presskonferens som sänds direkt på NASA TV.

Citat:
Ursprungligen postat av discord
Nu vill jag inte vara den som är den, men ett sånt där argument måste backas upp med någon form av data för att säga någonting alls.

Självklart finns det rapporter som stödjer detta, annars hade NASA inte fått flyga några rymdfärjor mer. Den stora skillnaden, förutom en omdesign av den externa bränsletanken, är att NASA idag har metoder för att upptäcka alla allvarliga skador på värmeskyddspanelerna som uppstår under uppskjutningen och under uppdraget fram till två dagar innan landning. Något som man inte hade innan.
Citera
2009-08-05, 18:26
Medlem
MoogBeats avatar
Välkommen tillbaka Tranquility! Vi blev lite oroliga när du bara försvann kvällen innan Endeavours uppskjutning... själv trodde jag att det hade blivit ett par kalla för mycket...
Citera
2009-08-06, 16:33
Medlem
UACs avatar
Riskhantering på hög nivå

I en kurs om riskhantering handlade en föreläsning om just rymdfärjorna. Killen som ska ta beslut om uppskjut skall ske eller inte har mycket att väga in i beslutet för klartecken eller ej. Mycket står på spel: säkerhet och värde kontra kostnader/avlösningar på ISS/experiment etc. (eller som Challenger som skulle delta i NASA 25 års fest från rymden).

Har ett svagt minne att risken för förlust var kalkylerad till ca. 1/70, det var i alla fall under 100. Så chansen för olycka är större än 1%.

Antar att flightnumret är det samma som antalet turer med rymdfärjorna. I så fall ligger man på 2/127, vilket är 1/63,5.

Tror helt klar det är pengar bakom att de skall upphöra. Hade man gått efter säkerheten så hade man aldrig börjat flyga. Visserligen är de från 80-talet, men servas minitiöst och mycket byts ut.

Med de oddsen på min färd till jobbet hade jag tvekat, men hade det gällt en tur upp i rymden så hade jag åkt alla gånger. Har sett programmen om månfärderna nu i samband med 40-års jubileet, och är ändlöst imponerad av Apolloprojektet. Visionen av Kennedy och sedan genomförandet är magnifikt.

Det är överlägset det mest imponerande människan gjort genom tiderna. Bara 66 år efter vi började flyga lämnade vi jorden och flög till en annan himlakropp, och tillbaka igen! Kan inte komma på vad som skulle kunna överträffa detta. En bemannad marsfärd skulle ju bara vara en fortsättning.
Senast redigerad av UAC 2009-08-06 kl. 16:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in