• 1
  • 2
2009-06-02, 18:07
Medlem
Mikkjvvels avatar
Googlade fram:

...med att giftet, som heter ichtyotoxin, snabbt oskadliggrs i mnniskans matsmltningsorgan. Men nr man rensar l kan man grna skydda sina gon.

och:

"lens blod r mycket giftigt, man har analyserat det och man kallar giftet fr ichtyotoxin, ven kallat fiskgift. Det bestr av flera aktiva substanser. Ett av dessa mnen angriper nervsystemet och vllar kramt i andningsorganen och hjrtmuskulaturen. Ett annat bryter ner de rda blodkropparna och kan frstra njurvvnaden. Sm djur, som fr in lblod genom smsr, dr inom ngra timmar. lblodet r ocks fruktansvrt att f i gonen. Lennart Carlsson vid Nilsaboden berttar om den gngen han fick det i gonen. Det svider enormt och man ser ingenting p tv dygn, det r likadant med lslem. Varje yrkesfiskare vet att man till varje pris ska undvika att f lblod i gonen. Giftet bryts dock ner och det vrms upp till ca 50 grader, s man behver inte vara rdd fr l som lagats till p vanligt stt."

Men jag har inte hittat ngon "sker" sida s jag lter det vara osagt om lblodet r giftigt eller inte...
Citera
2009-06-02, 19:26
Medlem
Lrdags ska det vara och inte Onsdags i mitt frra inlgg.

Ok dr ser man d vet man i alla fall vad man ska tnka p.
Citera
2012-11-21, 14:04
Medlem
rayraviolis avatar
Ngon med erfarenhet av att fiska lake i Stockholms inre skrgrd? Funderar lite p att testa i vinter om isarna tillter.
Citera
2012-11-21, 17:31
Medlem
Nicke1234s avatar
Brukar anvnda hel mrt. Men om jag av ngon anledning inte har tillgng till mrt s funkar det med strmmingsfile'er och rckor ocks.
Tror egentligen att man kan fiska lake med det mesta, det r ju inte en krsen fisk.
Citera
2012-11-22, 19:33
Medlem
I de fngstrapporter jag lst i olika tidningar s brukar dom kra med strmming men som sagt, de mesta fungerar nog i fiskvg. Det bsta bete jag provat r nejonga eller ntting som dom sger i norr. Luktar jvligt starkt o brukar dessutom sitta bra p kroken. Dock svrt f tag i runt sthlm kan jag tnka mig.
Citera
2012-11-22, 19:47
Medlem
Har med framgng anvnt mrt, strmming och rkor. Det r ganska praktiskt att kunna kpa en pse rkor och en bunt strmmingsflundror p Ica innan man drar. Jag brydde mig inte om att skala rkorna heller. P med s mycket bete du knner fr i valfri kombination. Jag hade s mycket jag fick plats med p en ganska stor trekrok. Funkade bra. Det svra r att hitta dom jvlarna men nr det r avklarat s r det busenkelt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in