Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-05-28, 20:38
Medlem
Ja, ,nu är det så här att jag har köpt en airport express enhet för att kunna streama musik ifrån iTunes till min stereo.
Men jag kan inte få det att funka.
jag har gått tillväga på följande sätt.
kopplade in airport expressen i ett strömurtag vid stereon så den började blinka orange. Försökte hitta enheten med hjälp av airport-verktyg, den dök inte upp. lite konstigt eftersom den borde dyka upp där eftersom det är en apple enhet. sen testade jag att skapa ett nytt nätverk utan min nuvarande Xavi router, då gick det och jag kunde streama musik, men jag var utan internet..väldigt segt. Kan det vara så att jag måste köpa apples Airport extreme router och byta ut min nuvarande Xavi som jag har köpt utav BBB.

Är det hela så enkelt att apple helt enkelt inte har gjort det tillgängligt om man inte använder deras egna router för att både kunna ha datorn och expressen på samma nätverk?

Är det någon som har fått det att funka med en "vanlig" router och kört musiken med airtunes?

tacksam för alla svar
Citera
2009-05-28, 20:46
Medlem
smurfehs avatar
Absolut, du kan ansluta den till ditt befintliga nätverk(i många fall, men kan vara så att det går åt helvete också.), hittas den inte i AU(Airport Utility) så kör:

1.Unplug the AirPort Express from the power outlet.
2.Press and hold the reset button.
3.Plug AirPort Express back into an AC outlet (still holding the button).
4.Continue holding the button until you see the light flash rapidly, which should happen after a few seconds.
5.Release the button.

Hittas fortfarande inte? Upprepa samma steg ett par ggr alt. koppla in en TP mellan Airporten och datorn, välj sedan att du vill att airporten anslutar till ditt befintliga nätverk.

Utan internet? Vad menar du nu? Givetvis kan du koppla TP modem <-> Airport, men keep in mind att modemet kan vara hookt på mac-adress från din förra router..

Ett vanligt fel många gör är att de får för sig att ha ett trådlöst från deras redan befintliga, och sedan skapar ett ytterligare nätverk på airporten, och undrar varför det inte fungerar som väntat...

En annan grej jag kom på är att på mitt Thomson jag har från Telia har jag möjlighet att tillåta att andra enheter anslutar och förlänger nätverket, kan vara så att någon liknande funktion inte står rätt till.

Vidare problem? Just ask!
Senast redigerad av smurfeh 2009-05-28 kl. 20:50.
Citera
2009-05-28, 21:47
Medlem
vidare

Jag gjorde ett försök med ditt test att köra en sladd mellan dator+express, la till airporten i mitt nuvarande nätverk och den gick med på allting, väl när jag drog ut sladden så fortsatte min express att lysa grönt men datorn kunde inte hitta expressen, inte ens med hjälp utav airport verktygets sökfunktion..
funderar på att nollställa den igen och göra ett helt nytt försök..

har ställt tillbaka mitt nätverk som det var helt ifrån början nu. även resettat expressen.
men den vill fortfarande inte bli hittad utav min datorn,

Hur funkar det om jag gör min express till huvudstation i mitt nätverk och min internetkälla till en del utav det, kan det leda till framgång eller bara fortsatta problem?
Citera
2009-05-28, 21:51
Medlem
smurfehs avatar
Om du menar att kort och gott byta plats på din nuvarande router med expressen, absolut. Ska inte vara några problem, bara att plugga in ethernet från modemet och sätta upp ett nytt nätverk.

Vad har du för version på AU? Har du 7.4.1 skulle jag prova att nedgradera till tidigare version om det dyker upp problem. Nu ska jag dock sova, men får hoppas att någon annan kan hjälpa dig vidare om det skulle dyka upp problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in