Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Tänker inte lägga mig i den här mindre begåvade debatten, men råkade se att du hade varit i princip överallt på Sardinien. Att överhuvudtaget försöka beskriva folk i Italien som en gemensam grupp blir lika meninglöst som att försöka beskriva folken i Norden. Det kan ju finnas vissa skillnader mellan t ex danskar och finnar.
Sardinien består nästan uteslutande av mindre samhällen där de gamla konservativa idealen fortfarande lever kvar. Kvinnor är kvinnor och män är män, och båda könen känner sig trygga i det. Ingen behöver bevisa något. Vid fester och sammankomster så deltar oftast flera generationer tillsammans. Den sociala kontrollen kan dock vara ganska hård, vilket naturligtvis kan vara både positivt och negativt.
Undantagen är dock vid de populära turistområdena. Där kan det finnas gott om patetiska killar som vill sätta på de ofta uppenbart villiga kvinnliga turisterna. Även de allra flesta av infödingarna tycker att denna tupparnas tragikomiska parad är patetisk, men låter dem i allmänhet hållas, eftersom raggningarna uppenbart fungerar till både de fnissande turisternas och de patetiska strandraggarnas belåtenhet.
Sardinien består nästan uteslutande av mindre samhällen där de gamla konservativa idealen fortfarande lever kvar. Kvinnor är kvinnor och män är män, och båda könen känner sig trygga i det. Ingen behöver bevisa något. Vid fester och sammankomster så deltar oftast flera generationer tillsammans. Den sociala kontrollen kan dock vara ganska hård, vilket naturligtvis kan vara både positivt och negativt.
Undantagen är dock vid de populära turistområdena. Där kan det finnas gott om patetiska killar som vill sätta på de ofta uppenbart villiga kvinnliga turisterna. Även de allra flesta av infödingarna tycker att denna tupparnas tragikomiska parad är patetisk, men låter dem i allmänhet hållas, eftersom raggningarna uppenbart fungerar till både de fnissande turisternas och de patetiska strandraggarnas belåtenhet.
Klart debatten är obegåvad, men den har ryckt upp sig lite sedan första sidan måste du erkänna
Är medveten om Sardiniens särart, och i viss mån efterblivenhet om man ska tro vissa fastlandsitalienare och desillusionerade sarder jag pratat med. Det konstiga är att även denna region känns hetsig jämfört med Frankrike, trots att den har alla förutsättningar att vara riktigt sövande.
Exempelvis har jag hela två gånger på den här ön upplevt höjden av nonchalant egobeteende (och har faktiskt aldrig sett detta någon annanstans även om det låter banalt på ett sätt). På parkeringsplatser har jag blivit omkörd för att jag kört försiktigt bland mammor och barnvagnar och 10 meter framför mig tvärnitar bilen och girar skarpt vänster...tänk vilken tur för honom att han såg den lediga P-platsen före mig!
Värsta kvällsparaden inkl. busvisslingar jag har sett var i det relativt turistbefriade Olbia centrum (turisterna håller till uppe längs Costa Smeralda).
Dr Frankenstein: Jag pratade franska senast jag var på Sardinien. Dock fick jag gå över till en slags hemmasnickrad italienska när det inte funkade. Blev dock ett roligt missförstånd när jag trodde mig se ett samband med svenskan, att caldo betydde kallt...vilket ju är långt ifrån sanningen
Du anklagar i övrigt helt fel person för att vara anglofil/kräva att folk pratar engelska. Min egen engelska har blivit allt sämre eftersom jag bott 5 år i Tyskland (vars befolkning också talar en anskrämlig engelska, vilket såklart är dubbningens fel).
Jag har hyfsad koll på huset Savoys historia och geografi
Jag pratar inte om industrialisering, utan om mentalitet. Lämna tysta, franska Menton och åk en knapp mil österut till Ventimiglia så börjar bilarna tuta och folk prata betydligt högre...och tvätten hänga ut från fönstren.
) särskilt bland en del äldre som på ett gammalmodigt sätt tror att de ofta är tjuvar, skrikiga, smutsiga eller dylikt. Hur som helst har själva staden en fantastisk historia, underbar arkitektur och fina gamla stadskärnor samt en hel del äldre borgar, katedraler och barock palats av högt kulturellt värde. Det är bara att titta på bilderna i länken nedan så försår man genast Napolitanarnas stolthet över sin stad och region Glöm heller inte bort Capri och Amalfikusten.

.