2009-05-28, 18:11
Medlem
Moots avatar
Har Fluoxetin 20mg framför mig, ska ta min första tablett idag. Efter att ha läst igenom bipacksedeln för att kontrollera att det inte kolliderar med någonting annat så blev jag lite fundersam.

"Du ska vara försiktig med användandet av alkohol".

Detta var något som min läkare inte nämnde. Vadå, försiktig? Så jag frågar nu er som kan mer än mig på området medicin, vad är det som blir fel om jag skulle supa skallen av mig? Är det levern som blir extra belastad, är det medicinen som tas upp av etanolen? Tacksam för svar =)
Citera
2009-05-28, 18:36
Medlem
Aspsusas avatar
Länge sedan jag åt fluoxetin, men vi ska försöka:

Grejen är den att folk reagerar väldigt olika, dels på medicinen, och dels på alkohol - OCH dessutom kan det hända att man reagerar litet annorlunda på alkoholen när man medicinerar. Allt det här är väldigt individuellt.

Så i början när man börjar ta en medicin som t.ex. kan ge litet yrsel eller annat sånt, så är det bäst att vara försiktig med alkohol. Dels för att en rejäl fylla ovanpå yrseln kan leda till att man drullar och skadar sig rejält, men dels för att det _kan hända_ att man med medicinen i kroppen reagerar starkare på spriten.

Det är inte så att det nödvändigtvis är farligare att dricka med fluoxetin i kroppen än annars - men för en del människor blir effekten av alkohol starkare. (Hörde inte själv till dem, det är annars ovanligare med SSRI-gruppen än med endel andra, äldre anti-depp mediciner. Men inte heller med en sådan kunde jag "njuta av en billig fylla" - biologin är så orättvis...)

Mitt tips när det gäller alla såna här mediciner med "försiktighetsvarning" är att först testa med typ 1-2 portioner (några öl eller några glas vin) innan man tar sig för att supa i berusningssyfte. Och att vara litet uppmärksam på hur man känner sig,
Citera
2011-08-13, 00:01
Medlem
Gringubbens avatar
Finns det fler aspekter?
Tar alkoholen bort den läkande effekten av fluoxetin?
Sitter på femte glaset vin nu, ska jag pausa?
Citera
2011-08-13, 00:11
Medlem
Gringubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gringubben
Finns det fler aspekter?
Tar alkoholen bort den läkande effekten av fluoxetin?
Sitter på femte glaset vin nu, ska jag pausa?
Glas sex.
Någon?
Citera
2011-08-13, 00:37
Medlem
Gringubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gringubben
Glas sex.
Någon?
Glas sju......
Citera
2011-08-13, 01:39
Medlem
Gringubbens avatar
Självmordskandidat just nu på annan tråd, men i alla fall.
Glas åtta......
Citera
2011-08-13, 03:31
Medlem
Gringubbens avatar
Glas tio........
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem