Länge sedan jag åt fluoxetin, men vi ska försöka:
Grejen är den att folk reagerar väldigt olika, dels på medicinen, och dels på alkohol - OCH dessutom kan det hända att man reagerar litet annorlunda på alkoholen när man medicinerar. Allt det här är väldigt individuellt.
Så i början när man börjar ta en medicin som t.ex. kan ge litet yrsel eller annat sånt, så är det bäst att vara försiktig med alkohol. Dels för att en rejäl fylla ovanpå yrseln kan leda till att man drullar och skadar sig rejält, men dels för att det _kan hända_ att man med medicinen i kroppen reagerar starkare på spriten.
Det är inte så att det nödvändigtvis är farligare att dricka med fluoxetin i kroppen än annars - men för en del människor blir effekten av alkohol starkare. (Hörde inte själv till dem, det är annars ovanligare med SSRI-gruppen än med endel andra, äldre anti-depp mediciner. Men inte heller med en sådan kunde jag "njuta av en billig fylla" - biologin är så orättvis...)
Mitt tips när det gäller alla såna här mediciner med "försiktighetsvarning" är att först testa med typ 1-2 portioner (några öl eller några glas vin) innan man tar sig för att supa i berusningssyfte. Och att vara litet uppmärksam på hur man känner sig,