2009-10-06, 19:25
Medlem
pythonxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Jodå, det är bara att fortsätta säga nej.

Häromkvällen ringde en tjej som "inte vill sälja något utan bara informera om förändringar i pensions... bla bla bla".
- Nej tack
- Jamen, jag vill informera ...
- Nej tack.
- Men, hur kan du säga nej när du inte låtit ...
- Nej tack.
*klick*

Eller varför inte bara "Nej! *klick*" från första början, varför hålla på och försöka vara trevlig?
Citera
2009-10-06, 20:22
Medlem
Avva66s avatar
Själva böckerna är det inga som helst fel på,
jag har 5 st volymer av Horisont.

Men sättet dom gör säljer det på, redan då i början på 90-talet så körde dom med samma säljarstil.
Citera
2009-11-14, 19:26
Medlem
Exabytes avatar
Min flickvän släppte in en av dom där försäljarna från Bertmarks. Tydligen så hade han mumlat något om att han gjorde någon slags sammanställning. Vi var relativt nyinflyttade så hon trodde att det var någon från föreningen.

När jag kom in i köket så märkte jag direkt att det var en försäljare och en äcklig sådan med. Han pratade så snabbt att man knappt förstod vad han sa och nämnde flera gånger alkohol och drog dåliga skämt som handlade om vad "ungdomar gör när dom fått i sig några glas" som om det skulle tilltala oss och få oss att köpa skitboken. Ärligt talat så blev jag mest förolämpad.

Han påpekade också hur "massvis av ungdomar" köpt boken. Förstod inte hur det skulle påverka min åsikt om skiten. Efter en minut eller två av hans försäljartjafs så fick han gå, uppenbart besviken.
Citera
2009-11-14, 19:59
Medlem
Anzalones avatar
Har haft besök av dem fem (5) gånger under fyra år. Första gången var det en kille "som besökte alla ungdomar" i området och ville "diskutera allmänbildning". Inte ett ord om att han ville sälja uppslagsverk, så jag bjöd in honom. När han hade babblat i 20 minuter kom han fram till att han ville sälja en prenumeration. Då blev man ju lite lack och fick ut honom.
Nästa gång var det en medelålders karl. Då han sa att han var från Bertmark sa jag att jag inte ville ha nåt uppslagsverk, men han hade "inga uppslagsverk att sälja", sa han. Lik förbannat var det ju det han hade, karljäveln...
Sen har de som sagt knackat på tre gånger till, trots att jag har sagt att jag inte är intresserad. De är ihärdiga.
Citera
2009-12-08, 21:35
Medlem
Cunnilinguss avatar
Ikväll var det min tur. Det var en kille som gick på samma skola som jag som minsann besökte alla ungdomar och ville diskutera allmänbildning. Det småpratades på ett ofantligt stelt sätt om hur jag hade det och vad jag gör nuförtiden.
Det drogs en hel del skämt om besök han haft (uppenbart påhittade för att stärka deras produkt) med män som köpt flera hundra exemplar och som skrattat och gråtit boken igenom. Jag blev tillfrågad om jag var nykterist och svarade nej varpå jag tydligen var en av de normala. Han började bläddra igenom den idiotiska boken och visar det himla fina med att det finns STATISTIK längst bak. Tänk så bra!

Och den kostade bara 849:-

Idioti.
Citera
2009-12-08, 21:38
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Jag tror att de kostade runt 700 spänn då, men då är det några år sen han gick på den där minan. Vi hade roligt med dem i alla fall, efter en genombläddring åkte tre stycken på majbrasan ett år. Dyrt bränne bara

Jag trodde faktiskt inte heller att sånt förekom längre, det känns som att Internet borde ha tagit död på uppslagsverken i bokform generellt. Som Snurren säger finns ju sånt att köpa begagnat för fem spänn på loppis så många som har köpt sånt verkar ha insett det meningslösa i det

trevligare att bläddra i en bok än kolla det på nätet iaf ..
Citera
2009-12-08, 21:47
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
trevligare att bläddra i en bok än kolla det på nätet iaf ..

Tja, det kanske man kan tycka. Men jag tycker inte lite prassel är värt 700+ kronor per år och platsen det tar i bokhyllan. Alla är vi olika.
Citera
2009-12-09, 01:04
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Tja, det kanske man kan tycka. Men jag tycker inte lite prassel är värt 700+ kronor per år och platsen det tar i bokhyllan. Alla är vi olika.

bokhyllan är väl till för böcker ?
och hur ska man hitta års sammanställningar på nätet som en årskrönika är ? wikipedia ?
(inte google, de är kass)
Citera
2009-12-09, 03:23
Medlem
cineramas avatar
Sådana kan man hitta beg ganska billigt om man nu vill ha sådana böcker av någon anledning.

Är du en sådan där säljare?
Citera
2009-12-09, 10:41
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
bokhyllan är väl till för böcker ?
och hur ska man hitta års sammanställningar på nätet som en årskrönika är ? wikipedia ?
(inte google, de är kass)

Vad ska du med en årssammanställning till över huvud taget? Dessutom finns det bra såna på nätet också om man nu är förtjust i det. Det hände betydligt oftare att jag funderar på när en händelse inträffade, än att jag funderar på vad som hände år 2005. Jag föredrar Internet varje gång, om inte annat för att innehållet är dynamiskt och kan uppdateras när mer information tillkommer. Sen platsen i bokhyllan, om man inte är en sån människa som bor på samma ställe i hela sitt liv kommer man få släpa runt på de där böckerna en del. Det känns onödigt när samma information finns att få gratis på andra ställen.
Citera
2010-08-18, 23:18
Medlem
Mina föräldrar har prenumererat på Bertmarks böcker i 45 år. Riktigt fina saker som jag haft mycket kul med genom åren. Idag är det superkul att titta tillbaka på böckerna från de åren man var barn, många minnen ploppar upp!
Självklart är inte alla intresserade av att handla deras böcker men att säga att dom är dåliga är en ren lögn.
Sen kan man ju undra hur noga vissa av er som skriver här har lyssnat på säljaren. Dom betonar ju åtskilliga gånger att det inte rör sig om något uppslagsverk. Deras huvudprodukt är ju årsböcker! Och ändå läser jag det ena inlägget efter det andra där folk tror att dom säljer uppslagsverk.
Jag har själv haft besök ett par gånger från Bertmarks. Dom har varit tydliga i dörren och förklarat att dom gör en nyhetssammanställning som kommer en gång per år. Jag har inte köpt något eftersom jag tids nog kommer få ta över mina föräldrars samling! Säljaren blev inte sur. han sa att han gjorde ca 10 besök per kväll, och självklart inte säljer till alla. Jag satt en lång stund och pratade med säljaren innan han gav sig av. En sympatisk kille som sagt upp sig på skolan där han arbeta för att sälja böcker istället.
Enligt honom låg i princip samtliga säljare på 300 000- 500 000 om året i lön, och de bästa ännu högre. De flesta som provanställdes hos dom misslyckades med att få det och fungera , men för rätt person var det ett bra jobb tyckte han. Det är möjligt han överdrev lite om vad de tjänade, men han körde iväg i en ny BMW 530 , så någon bok hade han nog lyckats sälja
Sen kan man alltid ifrågasätta hur rätt eller fel det är att sälja saker hemma hos folk. Personligen anser jag att alla företag har någon typ av marknadsföring, och när det gäller en bok så har jag svårt att se någon effektivare väg än att i lugn och ro visa upp den.
Kollade även upp Bertmarks förlag på Ratsit och deras hemsida. Företaget säljer för ca 100 miljoner om året i Sverige och har en kundstock på ca 100 000 personer. Dom har sålt årsböcker sen 1960. Så att kalla det bluff och skumraskföretag är nog att ta i lite!

Sen kan jag tillägga att jag hyser en stor respekt för de som klarar av att jobba på dörr dag efter dag. Det är nog inte alltid en dans på rosor. Personligen skulle jag aldrig våga.
Ni som stoltserar med hur spydiga ni varit mot dessa försäljare. Ni kanske själva skulle prova att dra på ryggsäcken
Senast redigerad av serenity99 2010-08-18 kl. 23:28.
Citera
2010-08-19, 19:01
Medlem
vaselines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serenity99
Mina föräldrar har prenumererat på Bertmarks böcker i 45 år. Riktigt fina saker som jag haft mycket kul med genom åren. Idag är det superkul att titta tillbaka på böckerna från de åren man var barn, många minnen ploppar upp!
Självklart är inte alla intresserade av att handla deras böcker men att säga att dom är dåliga är en ren lögn.
Sen kan man ju undra hur noga vissa av er som skriver här har lyssnat på säljaren. Dom betonar ju åtskilliga gånger att det inte rör sig om något uppslagsverk. Deras huvudprodukt är ju årsböcker! Och ändå läser jag det ena inlägget efter det andra där folk tror att dom säljer uppslagsverk.
Jag har själv haft besök ett par gånger från Bertmarks. Dom har varit tydliga i dörren och förklarat att dom gör en nyhetssammanställning som kommer en gång per år. Jag har inte köpt något eftersom jag tids nog kommer få ta över mina föräldrars samling! Säljaren blev inte sur. han sa att han gjorde ca 10 besök per kväll, och självklart inte säljer till alla. Jag satt en lång stund och pratade med säljaren innan han gav sig av. En sympatisk kille som sagt upp sig på skolan där han arbeta för att sälja böcker istället.
Enligt honom låg i princip samtliga säljare på 300 000- 500 000 om året i lön, och de bästa ännu högre. De flesta som provanställdes hos dom misslyckades med att få det och fungera , men för rätt person var det ett bra jobb tyckte han. Det är möjligt han överdrev lite om vad de tjänade, men han körde iväg i en ny BMW 530 , så någon bok hade han nog lyckats sälja
Sen kan man alltid ifrågasätta hur rätt eller fel det är att sälja saker hemma hos folk. Personligen anser jag att alla företag har någon typ av marknadsföring, och när det gäller en bok så har jag svårt att se någon effektivare väg än att i lugn och ro visa upp den.
Kollade även upp Bertmarks förlag på Ratsit och deras hemsida. Företaget säljer för ca 100 miljoner om året i Sverige och har en kundstock på ca 100 000 personer. Dom har sålt årsböcker sen 1960. Så att kalla det bluff och skumraskföretag är nog att ta i lite!

Sen kan jag tillägga att jag hyser en stor respekt för de som klarar av att jobba på dörr dag efter dag. Det är nog inte alltid en dans på rosor. Personligen skulle jag aldrig våga.
Ni som stoltserar med hur spydiga ni varit mot dessa försäljare. Ni kanske själva skulle prova att dra på ryggsäcken

Och vad heter din arbetsgivare, sa du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in