Mina föräldrar har prenumererat på Bertmarks böcker i 45 år. Riktigt fina saker som jag haft mycket kul med genom åren. Idag är det superkul att titta tillbaka på böckerna från de åren man var barn, många minnen ploppar upp!
Självklart är inte alla intresserade av att handla deras böcker men att säga att dom är dåliga är en ren lögn.
Sen kan man ju undra hur noga vissa av er som skriver här har lyssnat på säljaren. Dom betonar ju åtskilliga gånger att det inte rör sig om något uppslagsverk. Deras huvudprodukt är ju årsböcker! Och ändå läser jag det ena inlägget efter det andra där folk tror att dom säljer uppslagsverk.
Jag har själv haft besök ett par gånger från Bertmarks. Dom har varit tydliga i dörren och förklarat att dom gör en nyhetssammanställning som kommer en gång per år. Jag har inte köpt något eftersom jag tids nog kommer få ta över mina föräldrars samling! Säljaren blev inte sur. han sa att han gjorde ca 10 besök per kväll, och självklart inte säljer till alla. Jag satt en lång stund och pratade med säljaren innan han gav sig av. En sympatisk kille som sagt upp sig på skolan där han arbeta för att sälja böcker istället.
Enligt honom låg i princip samtliga säljare på 300 000- 500 000 om året i lön, och de bästa ännu högre. De flesta som provanställdes hos dom misslyckades med att få det och fungera , men för rätt person var det ett bra jobb tyckte han. Det är möjligt han överdrev lite om vad de tjänade, men han körde iväg i en ny BMW 530 , så någon bok hade han nog lyckats sälja

Sen kan man alltid ifrågasätta hur rätt eller fel det är att sälja saker hemma hos folk. Personligen anser jag att alla företag har någon typ av marknadsföring, och när det gäller en bok så har jag svårt att se någon effektivare väg än att i lugn och ro visa upp den.
Kollade även upp Bertmarks förlag på Ratsit och deras hemsida. Företaget säljer för ca 100 miljoner om året i Sverige och har en kundstock på ca 100 000 personer. Dom har sålt årsböcker sen 1960. Så att kalla det bluff och skumraskföretag är nog att ta i lite!
Sen kan jag tillägga att jag hyser en stor respekt för de som klarar av att jobba på dörr dag efter dag. Det är nog inte alltid en dans på rosor. Personligen skulle jag aldrig våga.
Ni som stoltserar med hur spydiga ni varit mot dessa försäljare. Ni kanske själva skulle prova att dra på ryggsäcken