2007-07-30, 13:59
Medlem
Slimmat civ?

ag har till sist lyckats spela mig less på civ. Efter att ha laddat ner BtS-expansionen och spelat ett par partiet har jag insett att det här inte är strategispelet för mig.
Det tycks som om spelet inte utvecklats sedan ettan, utan krånglats till. Ett i grunden onödigt komplicerat spel, har fått fler och fler tillägg som egentligen inte tillför något.

Det som borde gjorts enligt mig är:
Ta bort workers och ersätt dem med något mer abstrakt. Med alla improvements som finns att göra blir det bara ett oöverskådligt gytter.
Dra ner på grafiken. Visst det ser halvsnyggt ut första gången man spelar, men sen drar man ner allt utom det väsentligaste. Mindre plotter helt enkelt.
Färre Techs. Särskilt techs som ger nya militära enheter, då dessa ersätter varandra i allt för snabbt tempo.
Ersätt hendeln med något som är enkelt nog för den genomsnittlige spelaren. Precis som med workers så lämnar jag över detta till AIn att ta hand om.
Skippa eller fixa religion, spioneri och Corporations. De känns alla som obalanserade addons.

Det finns förstås en hel del annat som kunde fixas, men då upphör spelet att vara "civ"...

Finns det nåt liknande spel som är mer strömlinjeformat, mer rent och strukturerat? Jag vill ha så lite micromanagement som möjligt. Mer kontroll på vad jag sysslar med helt enkelt. Kanske mera som ett brädspel.

Tack.
Citera
2007-07-30, 14:05
Medlem
Rauzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pogo the Clown
ag har till sist lyckats spela mig less på civ.
...
Provat nyare Age of Empires? Gillar verkligen det liret, det är ingen version av Civ per se men ger ändå samma vibbar.
Citera
2007-07-31, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rauz
Provat nyare Age of Empires? Gillar verkligen det liret, det är ingen version av Civ per se men ger ändå samma vibbar.

Nja, Jag är inte så förtjust i RTS. Men det kan ju vara värt att prova iaf.
Citera
2007-07-31, 12:00
Medlem
Rauzs avatar
Citat:
Gör det! Man har mer möjlighet att utveckla civilisationer än i vanliga RTS som Starcraft/Warcraft/C&C.

Jag har glömt bort vilken version som är nyast men skaffa den.
Citera
2007-08-01, 03:03
Medlem
fizzles avatar
SÖKER onlinespel

Som rubrik, jag söker ett trevlig onlinespel.

Miljö: Mjuk miljö med vackra färger och lagom detaljrikt. 3D-värld måste!

Genre: Verkligen ett rollspel av olika slag, dock ska inte meningen med spelet vara att pumpa gear, grinda och slakta drakar (typ INTE som wow >_>) Dock är fantasy alltid trevligt, med div. påhittade raser och typer.

Krav: Det ska vara lätt att alltid ha någonting att göra, man ska kunna slappna och njuta över det man gör.
Är det värt det så ska det få kosta, skriv om det gör det kostar/inte kostar.
Jag vill ha en stor värld att utforska då jag värdesätter det högt.

Kanske ingen bra beskrivning men jag måste sova, hälsan sitter verkligen på spel att jag sover denna natt.
Citera
2007-08-01, 12:20
Medlem
Pure Evils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fizzle
Som rubrik, jag söker ett trevlig onlinespel.

http://flyff.gpotato.com/

Ett gratis-MMORPG, har ingen aning om det är bra, har en polare som lirade det för ett par år sen.
Citera
2007-08-01, 14:24
Medlem
Dr.Kratzs avatar
Trevlig tråd

Jag söker ett spel som spelades flitigt på min familjs gamla i386 med MS DOS och ca 20-25 mhz processor.

Det var ett tvåpersonersspel där man intog rollen som en apa som stod uppe på en skyskrapa. Det gick ut på att man skulle kasta bananer på varandra, och den som först träffade den andre vann omgången.
När man träffade andra hus mm. så gick de sönder.

Jag vet inte hur jag skulle kunna beskriva spelet närmare, men om någon känner igen detta så skulle det vara underbart att få fram ett namn på spelet.
Citera
2007-08-01, 15:05
Medlem
Citat:
Talar vi om dem gamla Civ spelen eller är det dem senare i serien?

För Colonization var ju en underbar uppföljare till det tidiga Civ. Gillade båda skarpt, även om Civ spelades mest då min gamla 386 inte kändes särskilt optimerad för Colonization
Citera
2007-08-01, 15:38
Medlem
sittstavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kratz
Trevlig tråd

Jag söker ett spel som spelades flitigt på min familjs gamla i386 med MS DOS och ca 20-25 mhz processor.

Det var ett tvåpersonersspel där man intog rollen som en apa som stod uppe på en skyskrapa. Det gick ut på att man skulle kasta bananer på varandra, och den som först träffade den andre vann omgången.

Jag vet inte hur jag skulle kunna beskriva spelet närmare, men om någon känner igen detta så skulle det vara underbart att få fram ett namn på spelet.

Det är inget mindre än Gorilla i QBasic, borde väl gå att få igång på nån MSDOS-emulator kan tyckas
Citera
2007-08-01, 15:44
Medlem
The Sidewinders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kratz
Trevlig tråd

menar du det man spelade via qbasic?

isf kan du hitta det här: http://en.wikipedia.org/wiki/Gorillas_(computer_game)
Citera
2007-08-02, 00:20
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olof af Mesters
För Colonization var ju en underbar uppföljare till det tidiga Civ. Gillade båda skarpt, även om Civ spelades mest då min gamla 386 inte kändes särskilt optimerad för Colonization
Hehe de spelet fuskade jag rätt ordentligt på ibland, Amigaversionen funkar förövrigt bra med emulator och skulle tro både grafik och ljud är bättre än på pc-versionen.
Citera
2007-08-02, 14:56
Medlem
Spelet jag söker är halvgammalt, skulle gissa på sent nittiotal. Man styrde en grupp soldater som gick genom städer (säkert andra ställen cokså) och slogs mot mutantmonster. Välden var krigsaktig, det mesta var trasigt, lite Fallout stuk. Har för mig det vad isometriskt perspektiv. Är ganska säker på att namnet började på A och var ett ganska långt lite konstigt namn.
Någon som kan komma på vilket det va?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in