2015-07-04, 19:30
Medlem
superbajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oformad
Spelade detta i början av 2000-talet, alternativt sent 90-tal 98-02? - kan dock ha varit en del äldre.

Riktigt fult 2d-dungeon crawler, helt utan mål - annat än att levla upp och hitta items. Var 100% "random generated", var alltid "hardcore" - dör du så förlorar du allt.
Osäker på om det fanns någon overworld, med merchants och liknande - tveksamt.
Absolut ingen "mainstream" titel, tror inte det ens fanns någon betalversion. (Kan ha följt med någon typ "Spel för alla"- skiva?)

tänker du på Dink Smallwood?
Citera
2015-07-04, 23:29
Medlem
Hej! Ny medlem här på FB och gick in på denna tråd för jag söker efter ett spel. ^^
Dock vet jag inte ett skit om hur denna sida fungerar så ursäkta mig om jag skriver detta på fel ställe o.s.v.

Iallafall, spelet jag söker är rätt gammalt! Från kanske år 2000, för jag minns att jag spelade det just då. Det är ett PC-spel som man fick från McDonalds eller från Kellogs såsom kalaspuffar, cornflakes osv. Man kunde måla teckningar, om man valde att rita rymden så sa rösten i spelet "Yttre rymden". Sen plocka mat på en tallrik om jag minns rätt och om man gjorde fel så sa dom typ "geggamojja" XD, jag minns inte jätte exakt.. frustrerande är det. Det är typ ett spel som är likt "Flygande start". Karaktären i spelet är en kanin som bor i ett litet hus. Det är all fakta jag kan. Om det är flygande start vet jag inte då det är som sagt likt spelet jag söker.

Tacksam för hjälpen! =)
Citera
2015-07-05, 15:08
Medlem
Broskvalds avatar
Flashspel sökes! Jag spelade ett flashspel på jesper.nu för ett par år sedan som gick ut på att lägga brickor med olika färger och forma en ring. Låter tråkigt kanske men själva spelet utspelade sig i en fantasyvärld där de olika färgerna på brickorna symboliserade de olika elementen och för varje bana man klarade så tog man sig fram längst en väg, från gräslandet genom vatten- och ökenlandet (tror jag) och slutligen till eld-/vulkanlandet.
Jag har för mig att det var lugn och vacker musik samt att berättarrösten som guidade en längst vägen mot elden pratade om drakar (det kan ha varit väldigt centralt för storyn). När man lade många brickor av samma färg bredvid varandra så fick man buffar/hjälpmedel/bonusar som man kunde använda när brickorna inte gick ut.

Har letat på google och jesper.nu utan att få några träffar på vad jag söker. Någon som känner igen vad jag pratar om får gärna göra min dag och hjälpa mig fram!

Tack på förhand.
Citera
2015-07-06, 04:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oformad
Spelade detta i början av 2000-talet, alternativt sent 90-tal 98-02? - kan dock ha varit en del äldre.

Riktigt fult 2d-dungeon crawler, helt utan mål - annat än att levla upp och hitta items. Var 100% "random generated", var alltid "hardcore" - dör du så förlorar du allt.
Osäker på om det fanns någon overworld, med merchants och liknande - tveksamt.
Absolut ingen "mainstream" titel, tror inte det ens fanns någon betalversion. (Kan ha följt med någon typ "Spel för alla"- skiva?)

Du bör hitta spelet någonstans här:

http://www.dungeoncrawlers.org/platforms/ms-dos/
Citera
2015-07-06, 09:18
Medlem
SmokeOns avatar
Två frågor:

1. Plattformspel som måste ha kommit ca 1990 eller tidigare. Man spelade som en tonårspojke, minns att en av nivåerna var under jorden och att man gick från höger till vänster. Marken var plan med 45*-lutningar.

2. Tidigt virtual reality-spel. Kom tidigt 90-tal. Spelet hade extremt basic grafik. Spelarna såg ut som ett gäng staplade pixlar och man sköt på varandra med någon form av vapen. Det hade väldigt låg frame rate. Tror inte det fanns någon marknad för spelet och jag har verkligen inte en aning vad för teknologi som användes.
Citera
2015-07-06, 10:04
Medlem
Ralph Wiggums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeOn
Två frågor:

1. Plattformspel som måste ha kommit ca 1990 eller tidigare. Man spelade som en tonårspojke, minns att en av nivåerna var under jorden och att man gick från höger till vänster. Marken var plan med 45*-lutningar.
Dock från 1992 men Kid Chameleon till Megadrive?
Citera
2015-07-08, 01:41
Medlem
sam_elofs avatar
Spelet i fråga spelades i början och runt mitten av 90-talet, minns inte exakt, och bootades från en 5.25 tums floppy om jag inte missminner mig. Kanhända var det bara att det kördes i DOS.

Spelet var svartvitt och visades snett ovanifrån och gick ut på, som jag minns det, att undvika insekter, troligtvis myror. Gissar på att spelet kan vara äldre än tiden då jag spelade det pga diskett-formatet.
Citera
2015-07-08, 16:23
Medlem
SmokeOns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ralph Wiggum
Dock från 1992 men Kid Chameleon till Megadrive?

Nej, det jag tänker på var till PC. Det var ett betydligt långsammare spel än Kid Chameleon och spelkaraktären var lång och gänglig. Grafiken var dessutom betydligt sämre. Tack ändå

Någon som vet?
Citera
2015-07-10, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeOn
Nej, det jag tänker på var till PC. Det var ett betydligt långsammare spel än Kid Chameleon och spelkaraktären var lång och gänglig. Grafiken var dessutom betydligt sämre. Tack ändå

Någon som vet?

Nått Commander Keen spel?

edit

och till din andra fråga, inget av spelen i denna artikel?

https://en.wikipedia.org/wiki/Virtuality_(gaming)
Senast redigerad av meanmanturbo 2015-07-10 kl. 00:32.
Citera
2015-07-11, 21:09
Medlem
Söker ett spel om utspelar sig under antiken. Strategispel, tidigt 2000-tal, möjligt sent 1990-tal. Har för mig att man skulle utvinna vin, bryta marmor mm, för att göra gudarna glada.

Tack på förhand
Citera
2015-07-11, 23:51
Medlem
Veeoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrRedondo
Söker ett spel om utspelar sig under antiken. Strategispel, tidigt 2000-tal, möjligt sent 1990-tal. Har för mig att man skulle utvinna vin, bryta marmor mm, för att göra gudarna glada.

Tack på förhand
Caesar 3? Eller något av de andra?
Citera
2015-07-12, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veeoon
Caesar 3? Eller något av de andra?

Ja verkar vara det! Är det så att vingårdarna(?)/husen kan bli "bättre" ju bättre det går för samhället? Har lite svårt att avgöra om de är det spelet på bilderna... Tack ändå!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in