2009-05-28, 12:00
Medlem
Harwins avatar
Har haft min dator utan att installera om något i ~4 år nu, men känner att den verkligen börjar behöva en ominstallation. Jag har dock undvikit det så länge det går för det verkar vara en komplicerad process.

Idag när jag startade datorn kom Dell-skärmen upp som vanligt, sen efter det kom det upp något nytt, det stod "LLLLLLLLLLLLLLLLLL" över hela skärmen, och inget mer hände efter det. Gick in i setup och ändrade boot-inställningar, försökte boota från skiva men den skivan jag fått från Dell var tydligen inte möjligt att köra ifrån.

Efter att ha testat mig fram lite i boot-inställningarna så lyckades jag till slut komma in i datorn ändå. Nu känns datorn inte alltför frisk, så jag skulle gärna ominstallera. Jag ser dock stort problem i delvis hur jag ska göra för att få igång en ominstallation, dels hur jag ska göra med alla drivrutiner till datorn.

Provade att köra installations-CD'n i datorn, då kom det här upp:
http://img29.imageshack.us/img29/9279/setupprolem.jpg
Citera
2009-05-28, 12:32
Medlem
PolkaMans avatar
Testade du att boota från installationscdn?
Citera
2009-05-28, 13:00
Medlem
Harwins avatar
När jag fick datorn var det inte med någon installationscd, bara en lapp som sa att man kan återställa datorn via något Dell-program. Gillade inte tanken så jag krävde en skiva från dem. Skivan är för "Återinstallation av CD Microsoft Windows XP Home Edition Inkl. SP 1"

Är dock en Dell-präglad skiva, men verkade inte gå att boota från.
Citera
2009-05-28, 13:18
Medlem
Västgötens avatar
Du råkar inte ha några installations CD liggande som INTE kommer ifrån Dell? Jag har också provat Dells alternativ, men då får man aldrig ha pillrat något med partitioner eller motsvarande, vilket alltid är det första jag gör när jag får en ny burk. Men om du inte har fipplat med den så borde det väl bara vara att tuta och köra va?

Om inte så rekommenderar jag att du laddar ner 2 saker.

1) Operativsystem av eget val
2) Hiren's Boot CD

Om du redan nu tycker att det blev jobbigt så kan jag nog inte hjälpa dig mer. Om du däremot kan tänka dig att göra dessa två saker så får du säga till så hjälper jag dig vidare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in