2009-05-27, 22:37
Bannlyst
Tja! jag har rullat runt på min dervish nu i ett par månader, och det är verkligen den bästa brädan alive! men nu är det så att vi i sverige har så pass sunkit klimat och min transparenta griptape har blivit så jävla skitig.. så nu vänder jag mig till alla flashback's longboardare och vill ha tips och råd om hur jag ska grippa den så det blir snyggt och bra! och så den nya grippen inte skitar ner sig så lätt...

skulle vara gulligt också om nån kunde förklara eller länka till en förklaring till hur man får av griptapen på smidigast sätt!

tack på förhand
Citera
2009-05-27, 23:38
Medlem
Patiences avatar
Prova med att tvätta den först och se ifall det bara är smuts emellan grippen eller om den som du säger är nedsliten.

Tvätta med varm vatten, tvål och en skrubb/tandborste.

Om du bestämmer dig för att greppa om borde du först slipa ned brädan så att all den klara grepptejpen försvinner, rekommenderar även att slipa ned så att allt det blanka försvinner också.

Lite svårt sedan att tipsa dig om en snygg design, det får du bestämma själv liksom

Hur man får av grepptejpen? Menar du från pappret eller från brädan?

Från pappret är det bara att lirka i kanterna och från brädan bara att dra bort den som ett waxpapper från benet

Ska du grippa om den så försök o undvik massa småpyssel i början innan du blir riktigt bra på det, det brukar vara ett helvete samt ta en jäkla massa tid Men fint kan det bli.

Och det blir nog svårt att grippa på ett sätt så att den inte blir skitig ; ) det är tyvärr oundvikligt. Bara att tvätta med jämna mellanrum sen.

Lycka till!

Piz
Citera
2009-05-28, 20:23
Medlem
Donny_Pepps avatar
Sätt inte en hel griptape över brädan bara, det sabbar flexen.
Citera
2009-05-28, 20:39
Medlem
Bloodweisers avatar
Det finns nåt som kallas "grip gum" och är till för att rengöra just griptape. Förmodligen är det exakt det samma som används för att rengöra slip-papper/slipband på maskiner.

Ska du grippa om en dervish, så ska du inte dra bort nån tejp. Transparent grippa är påsprejad. Sån grippa är alltid sämre än vanlig tejp och den slits fortare. Är den fortfarande "knölig", så kan du slipa ner den lite lätt med t.ex våtslip-papper. Sen, som någon redan sagt, så sätt inte på en heltäckande griptape; inte så jäkla mycket för flexens skull utan snarare på grund av den - en dervish flexar så löjligt mycket att en heltäckande tejp veckar sig alt. spricker upp.
Citera
2009-05-28, 23:59
Bannlyst
Tack så mkt! jag brukar tvätta brädan med jämna mellanrum men ska nog testa att rengöra den riktigt ordentligt först.. sen får jag väll se när jag byter grip. det "knöliga" har redan försvunnit helt på vissa ställen... men det funkar ju fortfarande att använda den.

hade inte tänkt att använda heltäckande grip för det är ju så fult men nu har jag ju även en till anledning nu kan nån låna tråden om dom vill det eller bara låta den dö ut.. uppdaterar om ett tag så ni får veta hur det blev.
Citera
2009-05-30, 15:34
Medlem
lugna ner digs avatar
GRIPGUM

Suddgummi som tar bort smuts från grippan!
Citera
2009-05-30, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
GRIPGUM

Suddgummi som tar bort smuts från grippan!

Härligt, min grip har blivit skitig som fan idag vet inte varför så får prova då
Citera
2009-05-30, 18:09
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allix
Härligt, min grip har blivit skitig som fan idag vet inte varför så får prova då

Men det ska inte vara vanligt suddgummi! Kan sitta kvar i grippan
Citera
2009-05-30, 22:20
Medlem
Bloodweisers avatar
Citat:
Men det ska inte vara vanligt suddgummi! Kan sitta kvar i grippan

Jag förstår inte vad du flinar åt, men det är skitsamma eftersom jag inte provat produkten ifråga.
För mig spelar det ingen roll hur grippan ser ut så länge den gör sitt jobb. Däremot har jag ett par tre "citybrädor" som jag använder som transportmedel. Där är jag mer noggrann med renheten eftersom jag tar med dom in i butiker. Men där upplever jag att hjulen och undersidan är viktigast.
Citera
2009-06-02, 16:16
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bloodweiser
Jag förstår inte vad du flinar åt, men det är skitsamma eftersom jag inte provat produkten ifråga.
För mig spelar det ingen roll hur grippan ser ut så länge den gör sitt jobb. Däremot har jag ett par tre "citybrädor" som jag använder som transportmedel. Där är jag mer noggrann med renheten eftersom jag tar med dom in i butiker. Men där upplever jag att hjulen och undersidan är viktigast.

Om gummit sitter kvar mellan "kornen" så kan greppet bli sämre, jag har själv upplevt det.
Citera
2009-06-02, 16:49
Medlem
Patiences avatar
Citat:
Om gummit sitter kvar mellan "kornen" så kan greppet bli sämre, jag har själv upplevt det.

Kan bli nya uppfinningen ra, ett suddigum som suddar bort smuts
Citera
2009-06-02, 18:14
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patience
Kan bli nya uppfinningen ra, ett suddigum som suddar bort smuts

http://www.gripgum.com/

Fråga mig inte hur den funkar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera