2009-05-27, 18:15
Medlem
JollyRogerss avatar
Tjena, det här känns som en urdum fråga, rubriken är kass och tråden kanske är helt jävla fel placerad men jag måste ändå fråga det här då jag inte är säker.

Har en yngre kompis som blivit klar från skolan för inte allt för länge sen. Han fyller nitton i sommar, tror jag. Han har ännu inte hittat något jobb och får därför bidrag. Igår snackade vi lite och han har funderat på att börja sälja saker på blocket (eller dylika sidor), för att tjäna in lite kosing. Han skulle alltså sälja nya saker och lägga på en liten vinst till sig själv.

Då frågade han mig hurvida detta skulle vara ett problem eller inte, med tanke på att han tjänar pengar medans han kammar in bidrag. Han hade snackat med någon annan om detta som sa att det skulle kunna räknas som att han har ett företag, vilket han ju inte har, utan säljer bara saker som privatperson. Men han menar att de isåfall skulle kunna sänka hans bidrag.

Så..vad säger Flashback?
Senast redigerad av JollyRogers 2009-05-27 kl. 18:18.
Citera
2009-05-27, 18:19
Medlem
smurfehs avatar
Kanske är helt ute och cyklar, men stoppar in näbben ändå.

Låt säga att det är soc som betalar ut bidragen, kräver inte de en viss tids kontoutdrag för att se så att det inte dimper in pengar från annat håll? Och sedan kontinurerligt under tiden de betalar ut bidrag? Vill minnas att de är stenhårda på att kontoutdrag skickas in etc.. Någon annan som har benhård koll kan säkert rätta till ev. felaktigheter. Sen tror jag inte det är så poppis att han får bidrag samt inkomst på eget håll.. Men någon med mer koll bör nog svara med mer kött på benen.

Mvh,
Citera
2009-05-27, 18:22
Medlem
GanjaFarfars avatar
Om han säljer sakerna face 2 face med köparen så finns det ju inga förhinder att han skulle ta betalt kontant, och då behöver han ju inte ens oroa sig för att soc ska veta att han har mer inkomster?
Citera
Medlem
tror faktist att han till och med kan bli av med sitt bidrag, har läst liknande förrut
Citera
Medlem
JollyRogerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smurfeh
Kanske är helt ute och cyklar, men stoppar in näbben ändå.

Låt säga att det är soc som betalar ut bidragen, kräver inte de en viss tids kontoutdrag för att se så att det inte dimper in pengar från annat håll? Och sedan kontinurerligt under tiden de betalar ut bidrag? Vill minnas att de är stenhårda på att kontoutdrag skickas in etc.. Någon annan som har benhård koll kan säkert rätta till ev. felaktigheter. Sen tror jag inte det är så poppis att han får bidrag samt inkomst på eget håll.. Men någon med mer koll bör nog svara med mer kött på benen.

Mvh,

Det tror jag de gör ja. Han kan till exempel inte starta en webbshop, då ryker det nog fort. Men att sälja varor på blocket och annonssidor känns ganska...okej.
Citera
2009-05-27, 18:24
Medlem
JollyRogerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaFarfar
Om han säljer sakerna face 2 face med köparen så finns det ju inga förhinder att han skulle ta betalt kontant, och då behöver han ju inte ens oroa sig för att soc ska veta att han har mer inkomster?

Nej, självklart. Detta är ju ett alternativ, och nog det enda om det stämmer som gnusen säger. Eller så ger han fan i hela idén.
Citera
2009-05-27, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JollyRogers
Det tror jag de gör ja. Han kan till exempel inte starta en webbshop, då ryker det nog fort. Men att sälja varor på blocket och annonssidor känns ganska...okej.

Allt beror på omfattning och vinster.
Citera
2009-05-27, 19:16
Medlem
Archer-Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JollyRogers
Tjena, det här känns som en urdum fråga, rubriken är kass och tråden kanske är helt jävla fel placerad men jag måste ändå fråga det här då jag inte är säker.

Har en yngre kompis som blivit klar från skolan för inte allt för länge sen. Han fyller nitton i sommar, tror jag. Han har ännu inte hittat något jobb och får därför bidrag. Igår snackade vi lite och han har funderat på att börja sälja saker på blocket (eller dylika sidor), för att tjäna in lite kosing. Han skulle alltså sälja nya saker och lägga på en liten vinst till sig själv.

Då frågade han mig hurvida detta skulle vara ett problem eller inte, med tanke på att han tjänar pengar medans han kammar in bidrag. Han hade snackat med någon annan om detta som sa att det skulle kunna räknas som att han har ett företag, vilket han ju inte har, utan säljer bara saker som privatperson. Men han menar att de isåfall skulle kunna sänka hans bidrag.

Så..vad säger Flashback?

För att svara på din fråga, JA

ALLA sorters inkomster avräknas från ditt bistånd, oavsett om du hittar 500kr på gatan eller säljer saker på nätet. För enligt socialtjänstlagen har vi alla rätt till "skälig levnadsnivå" enligt riksnormen, och om du då får soc + extra pengar vid sidan om. Så överstiger det "skälig levnadsnivå", och därmed får du mindre i bidrag, motsvarande det du tjänat in.

Dock är det enbart det soc får reda på ju som kan tas upp som inkomst, så se till och tjäna pengarna kontant, så ser dom inte "inkomsten".
Senast redigerad av Archer-R 2009-05-27 kl. 19:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in