Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Jan.Itor
Om jag tar med mig en kniv till allmän plats och råkar sticka den i nån så denne person dör, döms jag då för mord/dråp eller brott mot knivlagen?
Brott mot knivlagen och vållande till annans död.
Knivlagen är dock ett grövre brott än rödljuskörning och hastighetsöverträdelse, dagsböter v penningböter.
Om jag offentligt urninerar och någon halkar i mitt piss och dör? Det är ju helt uppenbart att personen inte hade dött om det inte varit för mitt brott. Men ska jag få livstid för det, när mitt brott var ett penningbotsbrott?
Jag säger inte jag tycker att straffen för dessa brott ska vara låga, men det vore ju absurt att straffa en slumpmässigt utfall från ett kalkylerat riskttagande groteskt mycket hårdare än risktagandet i sig. Det bissara i vårt samhälle är att straffet för att mer än dubbla dödszonen framför ett fordon är under 4000 kr i böter.
Jämför med att sex när man är HIV-smittad, där även riskbeteendet är kraftigt straffbelagt och inte bara konsekvensen.
Att köra för fort är minst lika farligt som ha oskyddat sex när man har HIV (HIV är inte dödligt, smittorisken med bromsmediciner är under 0,1%, fortkörning är dödligare och skadar 1000-tals personer per år, och dödar ca 200).
Proportionen mellan hiv-risk och smittöverföring är ca 3 ggr straffet (konstigt i sig). Varför ska det vara mer är tre gånger straffet mellan risk och konsekvens i trafiken, men inte vid motsvarande risktagande med hiv-smitta. (där offret dessutom i större utsträckning väljer att ta risken genom oskyddat sex). Applicera formeln på rödsljuskörning och 30kmh överträdelse= 3*7000kr= 21 000 kr.