Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-05-27, 12:29
Medlem
PaulSmiths avatar
Har ett bra tag varit sugen på att köpa en Mac mini att ha hemma som ett mediacenter. Väntade dock till efter uppgraderingen sist och i och med valutadifferensen så blev den mindre attraktiv.

Vill ha en mac som jag kan köra plex på samt att den klarar 720HD material.

Ska jag istället titta på begagnade macbooks? Finns en drös runt 5K på diverse ställen med 2Ghz processorer som ska klara detta. Eller ska jag slå till på en mac mini trots priset på 7k? Den ska stå i en garderob väl undangömd kopplad till en projektor. Och då är det faktiskt en fördel med skärmen på en mac book om man bara vill göra snabba justeringar utan att behöva starta igång projektorn...

Förslag?
Citera
2009-05-27, 13:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PaulSmith
Har ett bra tag varit sugen på att köpa en Mac mini att ha hemma som ett mediacenter. Väntade dock till efter uppgraderingen sist och i och med valutadifferensen så blev den mindre attraktiv.

Vill ha en mac som jag kan köra plex på samt att den klarar 720HD material.

Ska jag istället titta på begagnade macbooks? Finns en drös runt 5K på diverse ställen med 2Ghz processorer som ska klara detta. Eller ska jag slå till på en mac mini trots priset på 7k? Den ska stå i en garderob väl undangömd kopplad till en projektor. Och då är det faktiskt en fördel med skärmen på en mac book om man bara vill göra snabba justeringar utan att behöva starta igång projektorn...

Förslag?
Jag skulle köra på en Mini. Den är lättare att få in, dessutom har den betydligt bättre prestanda än en Macbook på 2.0 GHz. Tänker mest på grafikkortet som Macbooken saknar.
För att enkelt göra justeringar så aktiverar du Skärmdelning under Systeminställningar>Delning och sen är det bara att koppla upp dig med en annan dator via VNC!
Citera
2009-05-27, 13:36
Medlem
Itmans avatar
Jag har en Macbook från 2006 (2 GHz C2D, 1 Gig minne, GMA 950 grafikkrets) och den spelar 720p i plex utan problem. Visserligen varvar den en del men står den i en garderob så spelar det nog ingen roll. Å andra sidan kanske prestandaskillnaden mellan en gammal Macbook och en mini motiverar det dyrare priset.
Citera
2009-05-27, 13:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Itman
Jag har en Macbook från 2006 (2 GHz C2D, 1 Gig minne, GMA 950 grafikkrets) och den spelar 720p i plex utan problem. Visserligen varvar den en del men står den i en garderob så spelar det nog ingen roll. Å andra sidan kanske prestandaskillnaden mellan en gammal Macbook och en mini motiverar det dyrare priset.
Jag kör en Macbook från 2007 och det fungerar väldigt bra. Även 1080p fungerar. Men en begagnad dator har ju väldigt sällan någon garanti kvar, vilket också motiverar en ny dator.
Citera
2009-05-27, 14:07
Medlem
PaulSmiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emilsund
Jag kör en Macbook från 2007 och det fungerar väldigt bra. Även 1080p fungerar. Men en begagnad dator har ju väldigt sällan någon garanti kvar, vilket också motiverar en ny dator.

Garantin är ju knäckfrågan. I och med att jag inte tycker att det bättre grafikkortet motiveras av priset...

Det är ju inte spel och illustrationsprogram som ska köras utan endast plex...
Citera
2009-05-27, 14:08
Medlem
torrenttobbes avatar
min gamla trötta mini klarar av 1080p genom plex
Citera
2009-05-27, 14:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PaulSmith
Garantin är ju knäckfrågan. I och med att jag inte tycker att det bättre grafikkortet motiveras av priset...

Det är ju inte spel och illustrationsprogram som ska köras utan endast plex...
Det är ju inte ett spelgrafikkort, men Macbooken har ett chip från Intel som inte är så mycket för världen. Du vinner otroligt mycket på att ha ett bra grafikkort när du ska köra HD-film.
Citat:
Ursprungligen postat av torrenttobbe
min gamla trötta mini klarar av 1080p genom plex
Och vad har du för varvtal på fläktarna? :P
Min Macbook klarar det också utan problem, men datorn får ju jobba. Man får höja volymen eller ha hörlurarna på sig för att det ska fungera.
Citera
2009-05-27, 15:23
Medlem
mrtowlies avatar
Jag köpte en macbook för ett år sen med tanken att ha den till TV:n men det blev inte av, svinjobbigt att få till rätt upplösning och det känns inte cleant att ha en laptop som stationär med värmen o allt. Köp en begagnad mini i stället o uppgradera den med maxat ramminne o en fet extern.

Själv har jag precis fått hem en ny 09mini, kopplade in den till min 37tum samsung LCD, den hittade direkt pixelmappad 720p. Nu ska det bara in 4gig ram och en 500 gig 7200rpm HD i den o sen är den good to go!
Citera
2009-05-27, 17:31
Medlem
Akademikerns avatar
Min mac mini (förra generationens budgetmodell) används som media-station och den spelar upp 720-hd utan några som helst problem i VLC. har inte testat 1080, men jag tror inte det skulle vara några större problem.

En mac mini med en extern HDD kan jag verkligen rekommendera som media-station!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in