Citat:
Ursprungligen postat av Megalomania
Djurrättsperspektiv? Vad är det för jävla dumheter? Du menar alltså på fullt allvar att FB inte gör detta för att admin känner att de rent juridiskt måste göra det, utan det så kallat neutrala Flashback tar aktivt ställning och
väljer att gå längre än både svensk och brittiskt lagstiftning kräver?
Nu förstår jag plötsligt varför jag aldrig fick några svar.
Frågan är då vad nästa steg blir. Bara veggokäk i matforumet?
Suck.
När man ger ett svar så får man skit... Regeln tillämpas alltså i dagsläget genom att tolka bilden om det är ett djur med i den. Är det inget djur, så är det inte djurporr.
Jag skiter (i mitt ställningstagande DP kontra FB) blankt i om djuren tycker det är otrevligt eller ej, jag skiter däremot inte i om skitlagen i sig utformats för att skydda djuren. När någon kan visa på en tydlig praxis i form av fällande domar för
fiktiv djurporr så kommer jag ta FB's parti i frågan och skydda FB med min röst.
Givetvis är det av hänsyn till lagstiftarna som denna regel ö.h.t. finns. Om domstolar anser att lagen skall tillämpas även på fiktiv djurporr, utan att det finns en lidande part (alltså ren o skär moralism) så kommer åtminstone jag ändra sättet jag röstar på.
Om det nu skulle bli förbjudet att äta kött, diskutera slakt och recept samt visa bilder på rått och tillagat kött så kan du nog lungt räkna med att regelverket för FB uppdateras.
/Mod