2009-05-26, 19:50
Medlem
Jocelynamoahs avatar
Jag har precis påbörjat mitt sommarjobb på samma ställe där jag tidigare varit anställd i tre år (jag pluggar just nu). Jag trodde denna comeback skulle gå smärtfritt men redan nu efter ett par dagar har jag åter börjat ställa mig samma fråga som jag varje dag, ibland flera gånger om dagen, ställde mig när jag jobbade..

Vad i helvete är det för fel som är ute och handlar i butiker?

Alltså så fort en person går in i en butik för att handla, verkar det som att han/hon släpper ALLT vad sunt förnuft heter. Man verkar tappa allt logiskt tänkande och helt plötsligt förstår man ingenting. Man ska fråga om ALLT, det finns ingenting man inte frågor om. En kund tror dessutom att de har rätt att uppföra sig hur som helst när man är i en butik. De tror att det är ok att gorma, härja och svära åt personalen. Man verkar tro att vi ska rulla ut röda mattan, putsa deras skor och suga deras kuk. Sen verkar man bli otroligt småsinnad. Petitesser som man i övriga livet bara skulle skratta åt, blir en enormt stor grej när man är i en butik. Det värsta är ju om den varan man skulle ha är SLUT. Gud förbjude, då skulle kunden lika gärna kunna pissa på oss.

Idag hade jag en kärring som blev vansinnig över att jag råkade säga att det var morgon när klockan var 11, en gubbe ansåg att jag ryckte åt mig hans pengar när han skulle betala, något jag inte alls gjorde. Han började genast muttra om att han förmodligen inte skulle komma tillbaka till oss och handla. Här om dagen hade jag en kund som ansåg att jag visade dålig service för att jag hade en annan kund jag hjälpte, något som han såg klart och tydligt. En annan kund blev helt skogstokig för att jag råkade få in fel grejer på hans kvitto och hans summa blev för hög (hade inte ens slagit ut kvittot än, det vara bara att radera bort grejerna). Ständigt har vi folk som åker flera mil för att handla annonsvaror, när varorna sen visar sig vara slut blir man helt galen. Att man kunde ringa innan man åkte, verkar man inte ens ha tänkt på.

Och så här håller det på, år ut och år in. Folk som uppför sig som svin bara för att allt inte går precis som de tänkt sig. Nu snackar vi alltså om vanliga människor som förmodligen i övriga livet är rätt vettiga men som hos oss uppför sig som äckliga avskum.

Uppför ni er också som spån och tror att ni har rätt att göra som ni vill bara för att ni är i en butik?

Innan ni hoppar på MIG så kan jag väl säga att NEJ jag anser inte att jag är bättre än någon annan, jag är serviceminded till den grad att jag får någon form av uppskattning. Jag är inte otrevlig även om jag kanske inte är världens mest sociala alla gånger.
Citera
2009-05-26, 19:55
Medlem
pernil90s avatar
Jag är normal i affärer, tycker jag åtminstone. Men det lär vara ett helvete för de som jobbar där ja.
Citera
2009-05-26, 19:59
Medlem
stilltons avatar
kan tänka mig att det är jävligt trist och jobbigt att jobba i butik.. MEN, faktum är, att i 9 fall av 10 får du bättre service om du gnäller högljutt. du kanske lägger undan en vara av nästa leverans till den som åkt långt för en vara som inte finns hemma? du kanske ger rabatt till personen som gnäller om att en vara inte är så bra som "utlovat". Nu är inte jag en person som beter mig på det viset, men man ser konstant att folk som tränger sig i kön eller klagar högljutt får fördel av det..
Citera
2009-05-26, 20:05
Medlem
Kan tänka mig att det är värst med puckon ute och handlar nu, kring slutet på månaden och 'löning'.

Fy fan går inte ner till något köpcentrum eller stora varuhus i onödan kring 25-30:e...
Citera
2009-05-26, 20:06
Medlem
Jocelynamoahs avatar
Ja ni har alla rätt. Det är en sjuk jävla djungel alltså. Folk svinar verkligen sönder bara för att man har fått pengar och ska handla. Vad är det för fel på dom? Tycker dom att vi stjäl deras pengar? Är vi onda? Vill vi dom illa?
Citera
2009-05-26, 20:07
Medlem
Ramaskriets avatar
Vad roligt att du säger detta. Jag har nämligen precis samma erfarenheter! Jag arbetar på en mycket stor butik, "WILLY:s",en så kallad stormarknad.

Jag har precis fått på mig baka-bröd-ansvaret, något som är rejält stressigt på morgonen då det gäller att se till att
- allt bröd är bakat.
- allt bröd är framlagt.
- allt kaffebröd är bakat.
- allt kaffebröd är framlagt.
- alla beställningar är korrekta från exempelvid Europabagarn, Pågen's etc.
- alla hyllor är fyllda
- och så vidare...

Det är med andra ord en hel del som ska hinnas mellan 07:00 och butikens öppnande 08:00 och jag mötte på en riktig fitta nu i helgen. Jag ska vara ärlig; jag kan inte ett skit om bröd och hon frågade om P-u-m-p-e-r-n-i-c-k-e-l, något jag aldrig hört talats om och hon blev rasande! Skrek åt mig att "kompetensen duger inte", "jobbar du verkligen här?!" och så vidare. Jag villa bara smälla 'na på käften och vråla "FITTA!" till henne, men vad fan ska man göra. Hon var så jävla dryg att jag blev fullkomligt rasande resten av dagen...
Citera
2009-05-26, 20:15
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ramaskriet
Det är med andra ord en hel del som ska hinnas mellan 07:00 och butikens öppnande 08:00 och jag mötte på en riktig fitta nu i helgen. Jag ska vara ärlig; jag kan inte ett skit om bröd och hon frågade om P-u-m-p-e-r-n-i-c-k-e-l, något jag aldrig hört talats om och hon blev rasande! Skrek åt mig att "kompetensen duger inte", "jobbar du verkligen här?!" och så vidare. Jag villa bara smälla 'na på käften och vråla "FITTA!" till henne, men vad fan ska man göra. Hon var så jävla dryg att jag blev fullkomligt rasande resten av dagen...
Det där kan man dock bli lite förbannad på, folk utan nån som helst kompetens som bara ska prångla ut dynga.. inte för att jag skulle förvänta mig något annat i en stormarknad, men om man exempelvis ska köpa en spis, och försäljaren inte har en jävla aning om vad han säljer blir man ganska less.. Det borde ju finnas en fördel mot att beställa skiten från internet kan man tycka.
Citera
2009-05-26, 20:15
Medlem
Roll8ors avatar
Fenomenet gäller inte bara i affärer. Människan är i allmänhet dum i huvudet. Utgå alltid från det när ni möter främmande människor.
Citera
2009-05-26, 20:18
Medlem
Gondars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ramaskriet
Vad roligt att du säger detta. Jag har nämligen precis samma erfarenheter! Jag arbetar på en mycket stor butik, "WILLY:s",en så kallad stormarknad.

Jag har precis fått på mig baka-bröd-ansvaret, något som är rejält stressigt på morgonen då det gäller att se till att
- allt bröd är bakat.
- allt bröd är framlagt.
- allt kaffebröd är bakat.
- allt kaffebröd är framlagt.
- alla beställningar är korrekta från exempelvid Europabagarn, Pågen's etc.
- alla hyllor är fyllda
- och så vidare...

Haha fick mig ett gott skratt.

Själv tycker jag att jag är normal. Jag går och roffar åt mig det jag vill ha, finns det inte så kommer jag tillbaka en annan gång.

Menmen, alla är vi olika
Citera
2009-05-26, 20:19
Medlem
Snövits avatar
Butiksanställda i Sverige har verkligen ingen servicekänsla över huvud taget så jag förstår verkligen att folk behandlar dem som skit. Själv är jag för bra uppfostrad för att uppföra mig illa men förbannad över attityden och slappheten de flesta uppvisar blir jag.

Ofta kan man komma in i butiken och titta runt frågar man efter något så får man en suck och någon del av butiken utpekad sen återgår ofta vederbörande till att snattra med kollegorna eller surfa på Internet.

Jag var på Cervera häromdagen och skulle ha ett tillbehör till en fonduegryta. Vid kassan står fyra biträden en slår in ett paket till en kund och tre st står och pratar med varandra. Jag tog en nummer lapp och väntade och väntade. Mitt nummer var nästa och jag levde i förhoppningen att jag inte skulle behöva säga till. Hon som slog in paket påpekade dock för de andra att de borde hjälpa kunderna. Då fick jag hjälp. När jag frågade efter det tillbehöret jag skulle ha visste det inte vad det var men jag förklarade mer och upplyste dem om att jag hade köpt det hos dem tidigare. Då tog två av dem med mig till den delen av butiken där dessa produkter fanns och tittade frågande på produkterna men upplyste mig igen om att nej det hade de inte. Jag råkar då på egen hand se produkten jag är ute efter och plockar ned den. Sen går vi till kassan och den ena tar betalt och den andra står fortfarande där och stirrar som ett fån fast butiken var full med kunder.

Jag tycker detta är rätt vanligt i butiker och jag fattar inte att ägarna inte gör fler kontroller och sparkar värdelös personal.
Citera
2009-05-26, 20:21
Medlem
melonklubbas avatar
Jag känner för dig! Själv frågar jag aldrig om något när jag går in i affären, jag menar varför så svårt är det inte att ta reda på själv men om min pappa frågar en anställd var mjölken finns när jag sagt jag ser en skylt för mejeriprodukter en bit bort, skäms jag så för honom när den anställde repeterar det jag precis sagt.. Väldigt milt exempel men min pappa är en sådan där riktig idiot i affären som anser att KUNDEN ALLTID HAR RÄTT, ställer onödiga frågor till personalen för att slippa tänka själv, dom ska göra som han behagar, osv, osv.. Han anser typ att dom jobbar för honom eller något (min pappa är egenföretagare, nu kopplar hjärnan för fullt), Nej jag gillar inte handla med farsan haha, vi är för olika.

Off topic?
Citera
2009-05-26, 20:33
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jocelynamoah
Jag har precis påbörjat mitt sommarjobb på samma ställe där jag tidigare varit anställd i tre år (jag pluggar just nu). Jag trodde denna comeback skulle gå smärtfritt men redan nu efter ett par dagar har jag åter börjat ställa mig samma fråga som jag varje dag, ibland flera gånger om dagen, ställde mig när jag jobbade..

Vad i helvete är det för fel som är ute och handlar i butiker?

Alltså så fort en person går in i en butik för att handla, verkar det som att han/hon släpper ALLT vad sunt förnuft heter. Man verkar tappa allt logiskt tänkande och helt plötsligt förstår man ingenting. Man ska fråga om ALLT, det finns ingenting man inte frågor om. En kund tror dessutom att de har rätt att uppföra sig hur som helst när man är i en butik. De tror att det är ok att gorma, härja och svära åt personalen. Man verkar tro att vi ska rulla ut röda mattan, putsa deras skor och suga deras kuk. Sen verkar man bli otroligt småsinnad. Petitesser som man i övriga livet bara skulle skratta åt, blir en enormt stor grej när man är i en butik. Det värsta är ju om den varan man skulle ha är SLUT. Gud förbjude, då skulle kunden lika gärna kunna pissa på oss.

Idag hade jag en kärring som blev vansinnig över att jag råkade säga att det var morgon när klockan var 11, en gubbe ansåg att jag ryckte åt mig hans pengar när han skulle betala, något jag inte alls gjorde. Han började genast muttra om att han förmodligen inte skulle komma tillbaka till oss och handla. Här om dagen hade jag en kund som ansåg att jag visade dålig service för att jag hade en annan kund jag hjälpte, något som han såg klart och tydligt. En annan kund blev helt skogstokig för att jag råkade få in fel grejer på hans kvitto och hans summa blev för hög (hade inte ens slagit ut kvittot än, det vara bara att radera bort grejerna). Ständigt har vi folk som åker flera mil för att handla annonsvaror, när varorna sen visar sig vara slut blir man helt galen. Att man kunde ringa innan man åkte, verkar man inte ens ha tänkt på.

Och så här håller det på, år ut och år in. Folk som uppför sig som svin bara för att allt inte går precis som de tänkt sig. Nu snackar vi alltså om vanliga människor som förmodligen i övriga livet är rätt vettiga men som hos oss uppför sig som äckliga avskum.

Uppför ni er också som spån och tror att ni har rätt att göra som ni vill bara för att ni är i en butik?

Innan ni hoppar på MIG så kan jag väl säga att NEJ jag anser inte att jag är bättre än någon annan, jag är serviceminded till den grad att jag får någon form av uppskattning. Jag är inte otrevlig även om jag kanske inte är världens mest sociala alla gånger.

Folk i Sverige har NOLL känsla för service. De är inkompetenta, ointresserade och tom. direkt oförskämda. Vet hut! Folk som du förtjänar inte bättre!

Jag handlar numera enbart i invandrarbutiker och inne i stan, ifall jag behöver något som blattarna inte har. Just pga. den usla servicen.
Senast redigerad av Babianen 2009-05-26 kl. 20:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in