2009-05-26, 13:46
Medlem
Hejsan

För lite mer än ett halvår sen gick min dator sönder, trodde jag iallafall. Den började "frysa" mitt i spel eller direkt när jag startade den. Bilden frös alltså slumpmässigt och det gick inte att göra någonting utom att starta om. Detta hände väldigt ofta fast ibland kunde jag spela WoW i flera timmar innan den frös, och ibland frös den direkt när jag startade den.

Jag började använda min mammas laptop att spela vidare på i tron att det var processorn i min dator som blev för varm (pappa och jag kom fram till det, vi är inte pro på datorer) och eftersom jag inte hade pengar till att köpa en ny fick datorn stå.

Nu ett halvår senare tog pappa hem en processor från sitt jobb som vi satte in i min dator och drog igång. Allting fungerade bra verkade det som förutom att jag fick ett par bluescreens. Och nu helt plötsligt har datorn börjat frysa igen? Vad kan det bero på?

Om det nu är överhettning vilket det troligen är, vad är det som blir överhettat? När jag stoppar in fingret i datorn bränner man sig på allt så jag antar att det kan vara allt från moderkort till graffe eller whatever.

Datorn är inte full av damm för jag blåser ut den regelbundet med tryckluft.
Ena sidan på chassit är bortplockad om det skulle vara negativt? ;p

Har även provat att Ta ut ett av minnena och kört datorn, fortfarande samma problem. Jag är inte duktig på datorer och använder den bara till att spela wow, och det är ganska jobbigt när den startar om sig själv.

Setupen atm är

pentium 4 3.0ghz processor
Geforce 8600 GT 512mb
160gb SATA2 HDD
ASRock P4vm900-sata2 moderkort
2st minnen. ett på 1gig och ett på 512MB

nätaggregatet ligger på 350W.

Processortemperaturen är 51grader (jättevarmt?)

Någon som kan hjälpa mig?

tack.
Citera
2009-05-26, 13:49
Medlem
grafikkortet
Citera
2009-05-26, 13:55
Medlem
Hur då menar du? Jag kan knappt någonting om datorer själv

Är det för varmt? Det är ganska nytt så det lär ju inte vara trasigt :/
Citera
2009-05-26, 13:59
Medlem
cannaBes avatar
Ta ut 512mb RAM-brickan och prova. Funkar det inte då, ta ut 1gb-brickan.
Citera
2009-05-26, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cannaBe
Ta ut 512mb RAM-brickan och prova. Funkar det inte då, ta ut 1gb-brickan.

Har provat precis det du sa, det gick ingen vidare. Fortafarande samma problem och bluescreen/omstart när jag försöker spela wow :<
Citera
2009-05-26, 14:18
Medlem
cannaBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cobi
Har provat precis det du sa, det gick ingen vidare. Fortafarande samma problem och bluescreen/omstart när jag försöker spela wow :<
Har du möjlighet att byta ut hårddisken? Ta bara en som fungerar och installera Windows på den för att se om det blir nån skillnad.

Edit: glöm inte att koppla ur den andra eftersom den kan ge bluescreens även fast inte den körs som systemdisk.
Citera
2009-05-26, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cannaBe
Har du möjlighet att byta ut hårddisken? Ta bara en som fungerar och installera Windows på den för att se om det blir nån skillnad.

Edit: glöm inte att koppla ur den andra eftersom den kan ge bluescreens även fast inte den körs som systemdisk.

Jo jag har möjlighet till det Ska prova! återkommer när det är testat
Citera
2009-05-26, 14:36
Medlem
cannaBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cobi
Jo jag har möjlighet till det Ska prova! återkommer när det är testat
Do it
Citera
2009-05-26, 14:51
Medlem
hasenfrasens avatar
Innan du provar något mer, körst en CHKDSK C: /R så att hårddisken kontrolleras vid nästa uppstart. Om det inte "tar", prova en gång till. Funkar det då fortfarande inte, prova att uppdatera grafikdrivarna till version 185.85
Citera
2009-05-27, 14:06
Medlem
Kan också vara värt att göra en okulärbesiktning av morderkortets kondensatorer. Det är de små komponenter på kortet som står rakt upp som små silos. Kolla så att de inte har läckt vätska eller buktar upp. Då är moderkortet paj.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in