Nu har jag läst igenom hela traden och undrar allvarligt om folk har varit helt nyktra när de skrivit i den eller kanske till och med rökt pa
I likhet med Psilosopher (som jag tyvärr inte fatt äran att lära känna trots aravis av barhäng i Altstadt) bor jag i Heidelbergs gamla stad och njuter ocksa av livet här sedan 11 ar tillbaka. Jag räknade ut att jag under en period pa nagra ar eller sa drack upp mot 100 liter öl i manaden sa jag tror jag kan uttala mig ganska väl i ämnet. Ok, sa här ser min ölvärld ut:
Bra överregional pilsner: Bitburger, Warsteiner, Becks. Licher.
Bra regional pilsner (Rhein-Neckar-Kreis): Welde, Moor (pyttelitet bryggeri i Schwetzingen), Adler Brauerei (för bl.a. "Dachsenfranz") i Zuzenhausen. Jävligt god, hemmabryggd öl far du ocksa pa "Kulturbrauerei" (däremot varning för "Vetter", hemmabryggd som fullständigt saknar kolsyra).
Till skillnad fran Psilosopher vill jag däremot utfärda en jättevarning för följande snudd pa odrickbara öl:
Eichbaum, Heidelberger, Klosterbräu. Ok, finns det inget annat (och det är tyvärr ganska ofta sa i Heidelberg med omnejd) sa dricker jag dem ocksa men försöker undvika det in i det längsta. Tidigare fanns det ocksa ett öl som hette "Leimener Schloßbräu" (i folkmun "Leimener Schloßqual"), som var helt hopplös. Gudskelov gav de upp för ett par ar sedan, och pa "Brückenaff" (pub i Altstadt) finns det sedan dess acceptabla "Rothaus Tannenzäpfle" (som manga svärmar för här men jag själv inte tycker är nagon jättehöjdare)
När det gäller Weizenbier finns det en sort som slar alla andra med hästlängder: "Andechser". Om nu nagon här i traden skulle ifragasätta detta självklara faktum kommer jag inte att ga in i diskussion utan fulllständigt ignorera ignoranten i fraga

. Sa pa plats 1 är Andechser och pa plats 2 kommer ingenting, pa plats 3 kommer ingenting, men kanske pa plats 4 dyker "Hacker-Pschorr" och "Paulaner Hefeweizen" upp. "Erdinger" och "Kapuziner-Weizen" kommer snäppet efter. Lägg märke till att all god Weizenbier maste komma fran Bayern! Det finns bara ett undantag och det är "Rothaus" som gör en riktigt god och "spritzig" Weizenbier.
Jag vill därför utfärda en stark varning för den fasansfulla, hessiska parodin pa Weizenbier: "Schöfferhofer". Maken till vidrig öl är svar att hitta. Där hjälper inte världens bästa ölreklam.
Sa där, lite öltips fran min sida. Nu tog jag inte upp Export och Bayersk öl (som jag gärna dricker), det far bli en annan gang.