2018-05-30, 14:58
Medlem
Swe1227s avatar
Är all tysk öl bryggd utan tillsatser?
Citera
2018-05-30, 20:32
Medlem
prominentens avatar
Nej. Vad jag förstår upphävdes denna lag 2005, i alla fall för överjästa öl. Som jag har fattat det får man exportera även underjästa öl för export. Sjuk lag idag i alla fall.

Någon som har bättre koll får gärna fylla i.

Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Citera
2018-05-30, 23:15
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Vad menar du med tillsatser? Är bär och frukt tillsatser? Vanilj? Mjölksocker? Hybridhumle? Andra smakgivare än humle, t.ex. rölleka och pors? Till och med tyskarna måste väl snart inse att det blir ett ganska tråkigt öl om det "måste" bryggas enligt en 500 år gammal lag som uppkom på grund av de förutsättningar som gällde då. Vill man hänga med i dagens läge, när ölmarknaden fullkomligt exploderar, så är det dags att släppa sargen och komma in i matchen!
Citera
2018-05-31, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sdnf
Lidls radler panache är gott. Vet inte om man kallar det öl men kanske citronläsköl. 10pack för 20kr.
Det kallas ölblanddryck (biermischgetränke).
Citera
2018-05-31, 08:20
Medlem
Carl Serungs avatar
Koblenzer Kellerbier är väldigt god. Fast all tysk öl håller väldigt hög kvalitet.
Citera
2018-05-31, 18:11
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Koblenzer Kellerbier är väldigt god. Fast all tysk öl håller väldigt hög kvalitet.
Fast "hög kvalitet" behöver inte på något sätt innebära att ölen är god.
Citera
2018-06-04, 15:10
Medlem
Freddeiboi98s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjamja
Jag vill ha förslag på goda tyska öler jag kan införskaffa när jag drar till systemet på torsdag. På senaste tid har jag blivit rätt ölintresserad, men har aldrig riktigt gett mig in på tysk öl, så jag känner att det är dags för det nu!
Dab har jag hört är god. Sen är perlenbacher god
Citera
2018-06-09, 15:46
Medlem
En kyld veteöl ex vis erdinger en varm sommardag är sällan fel.
Citera
2022-01-21, 21:09
Medlem
Germanofils avatar
Vill tipsa om min senaste favorit Vollbier från Brauerei Meister. Riktigt god mellanmörk öl från Franken. Går förmodligen inte på export till Sverige men finns på välsorterade Getränkemarkt även i norra Tyskland.

https://www.ratebeer.com/beer/meister-vollbier/24366/
Citera
2023-04-12, 18:39
Medlem
Tråden om tysk öl

Jag har bestämt mig för att lära känna den tyska ölfaunan bättre och vill med den här tråden skapa en mötesplats för likasinnade.

Här utbyter vi tankar om öl från Tyskland (undantagsvis även om öl från övriga tyskspråkiga kultursfären) och bygger vår kollektiva kunskapsbank.

Prost!
Citera
2023-04-12, 18:39
Medlem
April månad är till hälften övervunnen och det börjar därför vankas maibock. Mina närmaste systembolagsbutiker har följande produkter i tillfälliga sortimentet:
Pfungstädter Maibock (11436)
Weininger Mai Bock (12110)
Klosterbrauerei Andechs Bergsbock Hell (12350)
Zoller-Hof Maibock (12326)

Är det någon som har erfarenhet av ovanstående?

Jag ska så klart smaka mig igenom den uppställningen men är osäker på om jag är en bockperson. Har visserligen bara testat Einbecker och någon ytterligare bock tidigare så det är kanske för tidigt att döma ut det. Med fyra nya att jämföra mellan kanske jag fattar stilen bättre. Jag vill gärna höra andras uppfattning om bock.
Citera
2023-04-12, 23:55
Medlem
Sculleys avatar
Aldersbacher Kloster Dunkel är en trevlig öl från Bayern som finns på bolaget.
https://www.aldersbacher.de/sortiment/aldersbacher-kloster-dunkel/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in