2009-05-25, 23:38
Medlem
jugbandbluess avatar
Läkaren har skrivit ut Atarax till mig, istället för benso. Hur funkar det? Alla säger att det är skit men betyder det att det är skit endast i rus-syfte? Om man inte är ute efter rus utan bara ångestdämp?
Citera
2009-05-25, 23:39
Medlem
csts avatar
På mig hade det ungefär lika mycket effekt som sockerpiller. Var tvungen att knapra i mig en hel karta för att ens kunna somna.

Det är ett piller som läkare skriver ut till en början för att se om patienten verkligen behöver medicineras.
Citera
2009-05-25, 23:40
Medlem
Jag blir i alla fall lagom trött av den, så pass trött att jag inte orkar bry mig om ångesten. Samma sak med Theralen.
Citera
2009-05-25, 23:41
Medlem
JohnMiltons avatar
De verkar funka rätt okej i ångestdämpande syfte för många. I russyfte är de ju som sagt meningslösa, men med lite tur kan du få tillfredställande effekt för det de faktiskt är till för.
Citera
2009-05-25, 23:42
Medlem
AnotherNoOnes avatar
har fått atarax mot nässelutslag, då pressenterades trötthet/dåsighet som en "bierkning" så det är ju inget starkt, jag känner inte av ett skit. men funkar ju olika på alla, min käre mor fick det med som klådstillande och däckade som en klubbad säl
Citera
2009-05-25, 23:50
Medlem
jugbandbluess avatar
Ja jag tänkte alltså att man kunde använda det när jag bara vill dämpa ångest och ta från min valium-stash när jag vill ha mer än bara dämp...men det förutsätter ju att det verkligen hjälper mot ångest.
Citera
2009-05-26, 00:00
Medlem
jjjjjj123456s avatar
På mig fungerar de inte alls. När man överdoserat rejält blir man lite trött, men någon ångest dämpar den inte. Inte på mig i alla fall.
Citera
2009-05-26, 00:00
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
För min del fungerar det inte alls ångestdämpande. Nu säger jag inte så för att jag vill ha ett rus utan det fungerar helt enkelt inte på mig. Jag är inte ensam om det kan jag säga. Men för en del fungerar det. Theralen fungerar bättre för mig, men då blir jag trött så det lämpar sig bara som sömnmedel. Lyrica, och bensodiazepiner (Och Zopiclone) fungerar bäst för min del.
Senast redigerad av Carl-Ann von s 2009-05-26 kl. 00:02.
Citera
2009-05-26, 00:03
Medlem
fungerar inte alls för mig. Kan ta 10 stycken utan att bli det minsta trött eller ångestfri. Men som sagt, läkarna skriver hellre ut atarax än benzo
Citera
2009-05-26, 00:07
Medlem
jugbandbluess avatar
OK, vilken jävla kukläkare. Riktig kvacksalvare som skrev ut en massa skit förutom det jag ville ha, han skrev till och med ut motion för att han hade hört att det var trendigt att göra det. Orakad gubbe som sluddrade och verkade småfull..han ville väl ha benson för sig själv.
Citera
2009-05-26, 01:11
Medlem
lollajapps avatar
Jag har fått atarax utskrivet för mina sömnproblem (vete fan hur läkaren tänkte då jag sa redan från början att jag inte klarar av att svälja tabletter). Jag känner inte av att jag tagit ataraxen de få gånger jag testat så för mig verkar de vara verkningslösa.

Off topic lite men motion är faktiskt bra om man har ångest även rutin på intagning av matprodukter och sömn (de tre viktigaste sakerna att göra för att dämpa ångesten). Saker som man ska hålla sig undan är nikotin, coffein och alkohol (även vissa droger) pga att de är ångest triggande.

Har hemma en hel drös med papper om just ångest och hur man ska dämpa den.
Citera
2009-05-26, 01:43
Medlem
WaRs avatar
Atarax innehåller en antihistamin, dvs samma sak som finns i pollenallergi-medicin. används för att dämpa allergi oftast men har även en smått lugnande verkan, och därför skriver läkare ibland ut dom till folk som har ångest eller sömnproblem. Den egentliga effekten som tabletterna ger är dock inte ångestdämpande eller sömngivande för fem öre.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in