Jag skulle behöva lite hjälp med sökbarhet på en företagssida på FB. Hoppas någon här har koll på hur det funkar och har tid att ge mig lite hjälp och tips!
Ponera att mitt företag heter public_enemy AB och jag har döpt sidan till det. Att söka på mitt företagsnamn ger förstås bra resultat.
Problemet är att jag framför allt saluför ett specifikt varumärke, vilket jag naturligtvis vill ha sökbart. Detta är nästan viktigare än företagsnamnet.
Jag nämner varumärket ett antal gånger på sidan. I princip alla fält där man kan fylla i något om företaget innehåller namnet på varumärket (till exempel fältet för "Produkter" och även på tidslinjen nämns det i princip varje gång jag postar något, men när jag söker på varumärket kommer min sida inte upp i sökresultaten. Jag delar även länkar från deras officiella FB-sida och youtubekanal, vilket inte heller hjälper sökbarheten.
I fältet "Ämnen": "Välj tre ord som beskriver din sida" kan jag inte fylla i något alls utom de förslag facebook ger mig (inget av förslagen är det varumärke jag företräder, trots att de har en egen företagssida).
I fältet "Officiell sida": "Ange officiellt varumärke, offentlig person eller den organisation som din sida handlar om" så är det precis likadant som i fältet för "Ämnen".
Vad jag är ute efter är att om svenskar söker på denna produkt, ta "kexchoklad" som exempel, så ska de naturligtvis få upp även min sida i sökningen, särskilt om de skulle söka på t.ex "kexchoklad sverige". Som det verkar nu kommer min sida endast upp när man söker på företagsnamnet.
Hur löser man detta? Varför kan jag inte fylla i vissa fält för information om sidan? Måste jag döpa om sidan och inkludera namnet på varumärket jag vill ha sökbart (det är inte det enda varumärket dock, men det viktigaste)?
Det är för övrigt fullt möjligt att jag är dum i huvudet och antingen missat det uppenbara sättet eller att jag faktiskt inte fattat alls hur en företagssida på FB funkar