2009-05-25, 16:15
Medlem
Har under flera tillfällen fått en massa avdragna kortsummor på flera hundra kronor där förklaringen står som "Reservation kortköp" med den angivna summan. Vad fasen är detta för något, är det någon som lurar av mig pengar? Har Nordea.
Citera
2009-05-25, 16:17
Medlem
Squalos avatar
Om du betalar med kort så reserveras ofta summan innan den dras från ditt konto. Du får jämföra med dina kvitton så ser du...

Men eftersom du har Nordea så är väl chansen att du är lurad rätt stor i vilket fall som...
Citera
2009-05-25, 16:18
Medlem
Ok tack för svaret.

Nä, jag tvivlar på att många banker är bättre än Nordea.
Citera
2009-05-25, 16:22
Medlem
Squalos avatar
När det kommer till säkerheten så skulle jag nog säga att näst intill alla andra banker är säkrare än Nordea.
Citera
2009-05-25, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
När det kommer till säkerheten så skulle jag nog säga att näst intill alla andra banker är säkrare än Nordea.
Nu blir det väldigt OT, men vad grundar du detta på?
Citera
2010-03-01, 16:30
Medlem
haiguises avatar
Har också råkat ut för detta nu.. Sjukt skumt för jag hade typ 500 spänn på det kontot i förrgår, nu idag så har det dragits "Reserverade kortköp" från den 27e och 28e uppdelat på 4 summor i ojämna antal så nu är där bara 100 kr kvar.. Och jag har inte ens använt kortet de dagarna..
Citera
2010-03-01, 16:43
Medlem
Not_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haiguise
Har också råkat ut för detta nu.. Sjukt skumt för jag hade typ 500 spänn på det kontot i förrgår, nu idag så har det dragits "Reserverade kortköp" från den 27e och 28e uppdelat på 4 summor i ojämna antal så nu är där bara 100 kr kvar.. Och jag har inte ens använt kortet de dagarna..

Vänta och se vad som blir av reservationerna. De kommer troligen att släppas igen och du får tillgång till pengarna igen. Kanske är det någon butiksbetalsystem som fått ryck...
Citera
2010-03-04, 05:35
Bannlyst
Samma skit hände mig igår. Var på pizzerian och handlade, summan blev 128kr. Jag drog kortet, slog koden och fick "Medges ej" vilket var konstigt så vi provade igen med samma resultat. Då lackar jag o går ut 10 meter från pizzerian o plockar ut 200kr från kontot så jag kan betala med kontanter ist.

Dagen efter kollar jag mitt konto och visst fan har dom dragit 128kr två gånger. Men det står inte vart ifrån jag handlat som tex "ICA" eller "Willys" utan just "Reservation kortköp".

Så nu går jag till pizzerian och hoppas det är samma personal så dom känner igen mig så jag får förklara läget. Annars får jag väl ringa Nordea eller något. Vad säger ni?
Citera
2010-03-04, 09:02
Medlem
edches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MedicatedPete
Samma skit hände mig igår. Var på pizzerian och handlade, summan blev 128kr. Jag drog kortet, slog koden och fick "Medges ej" vilket var konstigt så vi provade igen med samma resultat. Då lackar jag o går ut 10 meter från pizzerian o plockar ut 200kr från kontot så jag kan betala med kontanter ist.

Dagen efter kollar jag mitt konto och visst fan har dom dragit 128kr två gånger. Men det står inte vart ifrån jag handlat som tex "ICA" eller "Willys" utan just "Reservation kortköp".

Så nu går jag till pizzerian och hoppas det är samma personal så dom känner igen mig så jag får förklara läget. Annars får jag väl ringa Nordea eller något. Vad säger ni?

Har du ett electronkort? Förmodligen låg dom offline och eftersom ett electronkort inte fungerar vid offlineköp oavsett om du har 100 000 eller 10 på kortet säger den köp medges ej. Pengarna blir ändå spärrade av din bank i typ tre dagar, sedan är dom tillbaka på kontot. Pizzerian kan inte göra något, är du i stort behov av pengarna kan du be banken släppa tillbaka dom tidigare, annars får du vänta några dagar.
Citera
2010-03-05, 18:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av edche
Har du ett electronkort? Förmodligen låg dom offline och eftersom ett electronkort inte fungerar vid offlineköp oavsett om du har 100 000 eller 10 på kortet säger den köp medges ej. Pengarna blir ändå spärrade av din bank i typ tre dagar, sedan är dom tillbaka på kontot. Pizzerian kan inte göra något, är du i stort behov av pengarna kan du be banken släppa tillbaka dom tidigare, annars får du vänta några dagar.

Ah tack. Får hoppas dom kommer tillbaka då.
Citera
2010-03-06, 13:12
Medlem
gb85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av edche
Hur kan pengarna från ett offlineköp med electronkort bli reserverade på kontot? Om banken och kortterminalen har kontakt så att summan av köpet reserveras är det ju knappst att räkna som offline.
Vid offline medges ej köpet, för att banken å terminalen inte har kontakt, alltså kan inte summan reserveras.
Citera
2010-03-06, 19:30
Medlem
edches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gb85
Hur kan pengarna från ett offlineköp med electronkort bli reserverade på kontot? Om banken och kortterminalen har kontakt så att summan av köpet reserveras är det ju knappst att räkna som offline.
Vid offline medges ej köpet, för att banken å terminalen inte har kontakt, alltså kan inte summan reserveras.

Då är det väl butiken som reservar köpet, men sen slår banken ifrån eller något. När jag jobbade i butik och vi låg offline nekades alla electronkort. När kunden med electronkort gick och tog ut pengar i en bankomat istället sa dom att vi hade dragit summan från kortet, men så var det inte, utan det gick tillbaka på kontot x dagar senare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in