2009-05-25, 15:55
Medlem
highstakess avatar
Var det svårt, och vad ska man tänka på, vilka uppgifter kom det typ ?
Citera
2009-05-25, 16:10
Medlem
Filuren89s avatar
ja, jag har skrivit ma c, dock så har jag inte skrivit årets prov så kan inte hjälpa dig på så vis. men att öva på är formler, t.ex. följder etc. Lär dig logaritmer och försök härleda dem med hjälp av lagarna. sjävklart kommer mycket om derivata etc. Titta på grafer och försök härleda lite med tangenter etc. Lär dig även begränsningsarea och hur du räknar ut maximal area etc, tillämpningar va?
Citera
2009-05-25, 16:20
Medlem
tj.s avatar
Likt Filuren har jag inte heller skrivit 2009 prov, men 2008. Innan jag skrev 2008 version kollade jag igenom några gamla NP och i princip håller de samma struktur. De första uppgifterna är enkla deriveringsuppgifter man bara behöver skriva svar på.

När jag skrev provet kändes det som om 70 % handlade om derivata, så det är i princip det du bör kunna bra. Få ut max- och minpunkter, skissa grafer m.m. Kolla extra mycket på tillämpningar av derivata, just såna uppgifter brukar hamna som VG/MVG-uppgifter.

Logaritmer och tillämpningar av logaritmer är är bra att kunna också, samt exponentialfunktioner. Tror jag hade en uppgift som handlade om derivatas definition och en förenklingsuppgift.
Citera
2009-05-26, 11:52
Medlem
highstakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filuren89
ja, jag har skrivit ma c, dock så har jag inte skrivit årets prov så kan inte hjälpa dig på så vis. men att öva på är formler, t.ex. följder etc. Lär dig logaritmer och försök härleda dem med hjälp av lagarna. sjävklart kommer mycket om derivata etc. Titta på grafer och försök härleda lite med tangenter etc. Lär dig även begränsningsarea och hur du räknar ut maximal area etc, tillämpningar va?
"begränsningsarea och hur du räknar ut maximal area etc" står det inget om i min matte bok
Citera
2009-05-26, 14:44
Bannlyst
Va?
Är väl ett kriterie i skolverkets plan. Ska alltså finnas med i alla matte c böcker på gymnasienivå.
Citera
2009-05-26, 15:56
Medlem
Filuren89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highstakes
"begränsningsarea och hur du räknar ut maximal area etc" står det inget om i min matte bok
kolla, avsnittet om tillämpningar så hittar du nog det.
Citera
2009-05-26, 21:07
Medlem
highstakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filuren89
kolla, avsnittet om tillämpningar så hittar du nog det.
Finns inget sådant i min matte c bok har jag för mig, har den inte nu så jag kan inte kolla men minns att den heter matematik från A till E måste vara den sämsta matte c boken som finns?
Citera
2009-05-28, 19:29
Medlem
I'm As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highstakes
Var det svårt, och vad ska man tänka på, vilka uppgifter kom det typ ?

Här är en sida på hur tidigare nationella prov har sätt ut:
http://www8.umu.se/edmeas/np/information/np-tidigare-prov.html

Det som är viktigaste på nationella provet är att du vet hur man använder sig utav derivata, logaritmer och geometriska summor. MVG uppgifterna bestod utav beräkna maximala arean utav ett gummistaket runt en sandlåda etc. Sista uppgiften så fick man en deriverad graf som man på något sätt anti derivera. Så att man får fram den o deriverade grafen.. Svårt att säga om det var svårt från tidigare prov eftersom jag bara har gjort ett prov i nationella C. Men om man jämnför med B kursens nationella 2008 på vårterminen så var det mycket svårare som prov. Hoppas att jag har förklarat någorlunda bra

Lycka till

Mvh I'm A
Citera
2009-05-28, 19:40
Medlem
carlphilipkbas avatar
Jag skrev provet för några veckor sedan! Tror att det var den sista uppgiften som var en "begränsningsarea", den handlade om en sandlåda som skulle byggas med gummimattor runt om. Provet är ju uppdelat i 3 olika delar, en utan miniräknare, en större uppgift, och en med miniräknare. Detta året så var den större uppgiften också utan miniräknare, den handlade om att man skulle påvisa en matematikers formel för derivatan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in