2009-05-25, 14:18
Medlem
rejdars avatar
Som aktiv i tråden om skotten i gamla stan har jag sett ett problem uppstå med quote-taggar som åtminstone 4 personer inte visat sig kunna hantera de senaste dagarna. Jag ber moderator rätta till detta, men får svaret att moderatorer inte rör användartaggar, för dom ska man editera själv.

Dumt, då det ställer till det för fortsättningen av tråden, många citerar ett inlägg långt efter tiden gått ut för editering och felet följer med till nästa och nästa och nästa inlägg igen som felcitering

Detta citat är inte jag efter de två första raderna t ex
https://www.flashback.org/showpost.php?p=16840156&postcount=11824

Detta citat ÄR jag
https://www.flashback.org/showpost.php?p=16840162&postcount=11825

Och jag önskar INTE bli felciterad

Det är inte första gången i den här tråden, läs t ex näst längst ner på sidan och fortsätt till nästa sidan ooch se hur felet fortplantar sej
https://www.flashback.org/showthread.php?t=898458&page=975

Varje nästföljande inlägg blir ett felcitat, pga att en quote-tagg som saknar en klammer och/eller slash t ex i tidigare inlägg.

Så vad sägs om att moderatorer går in och rättar till sådana fel? För det blir diskussioner som blir helt omöjliga att följa, vem som sagt vad till slut (tror inte jag hittade det värsta stället i mitt exempel på tråd)
Citera
2009-05-25, 14:38
Medlem
LadyTieras avatar
Så länge det inte ändrar på texten ser jag inga problem med att ändra det och jag ändrade sådant när jag var moderator utan några som helst invändningar från den citerade, användaren som gjorde fel eller från mina kollegor.

Därmed inte sagt att det skall städas på så sätt i alla tråden, hiskeligt massa merarbete, utan bara där det behövs eller efterfrågas
Citera
2009-05-25, 14:49
Medlem
Carl Hamiltons avatar
När det gäller citat brukar jag emellanåt gå in och korrigera dem och sedan skriver jag att jag har ordnat till citatet.
Citera
2009-05-25, 14:53
Medlem
rejdars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyTiera
Så länge det inte ändrar på texten ser jag inga problem med att ändra det och jag ändrade sådant när jag var moderator utan några som helst invändningar från den citerade, användaren som gjorde fel eller från mina kollegor.

Därmed inte sagt att det skall städas på så sätt i alla tråden, hiskeligt massa merarbete, utan bara där det behövs eller efterfrågas
Jag fick alltså som svar att moderatorer inte rör användartaggar, man ska skriva rätt från början eller editera själv, och som synes orsakar det stora problem när felet fortplantar sej. Hur ska förresten klantarslena som gjort felen från början begripa att editera när de inte vet vad som är fel, och de som fortsätter citera på dessa inlägg, och inte begriper vad felet består av, hur ska de kunna hantera det hela?

Jag fick ytterligare en moderatorkommentar på detta, att jag ska lära mej göra rätt från början, mina exempel handlade alltså inte om fel jag har gjort, utan hur andra gjort citeringsfel på bl a mina inlägg.

Citera
2009-05-25, 15:08
Medlem
Snövits avatar
Som moderator kan du gå in i andras inlägg och ändra. Men man kan välja att inte göra det då moderatorerna kan bli anklagade för att ha ändrat och både tagit bort och lagt till i inlägget.
Citera
2009-05-25, 15:21
Medlem
rejdars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Som moderator kan du gå in i andras inlägg och ändra. Men man kan välja att inte göra det då moderatorerna kan bli anklagade för att ha ändrat och både tagit bort och lagt till i inlägget.
Hur man man bli anklagad om man lägger till ett tappat "[" ?

Fel som orsakat en kedjereaktion av fel i flera inlägg hade undvikits om t ex ett ynka litet [ rättats till från början, som t ex fem inlägg på sidan https://www.flashback.org/showthread.php?t=898458&page=976 som inte hade blivit fel om inlägget på sidan innan som startade det hela hade varit rätt från början.

Vilket är ett merarbete för en moderator, att lägga till ett [ eller få fem andra inlägg att ändra? Inklusive fem protentiella arga felciterade människor som tjatar på att "Det där har jag aldrig sagt, ändra!" Åsså Rejdar som tjôtar på halsen dessutom
Citera
2009-05-25, 15:30
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rejdar
Hur man man bli anklagad om man lägger till ett tappat "[" ?

Fråga dem som alltid anklagar moderatorerna för att förstöra debatten och gynna ena eller andra sidan. Att godtyckligt radera inlägg, trådar och annat. Spelar ingen roll att man bara lägger till ett [ inlägget är redigerat av en moderator och ingen vet egentligen vad som är editerat.
Citera
2009-05-25, 15:40
Medlem
rejdars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Fråga dem som alltid anklagar moderatorerna för att förstöra debatten och gynna ena eller andra sidan. Att godtyckligt radera inlägg, trådar och annat. Spelar ingen roll att man bara lägger till ett [ inlägget är redigerat av en moderator och ingen vet egentligen vad som är editerat.
Det är då moderatorn ska slå dövörat till, vi vet alla hur det funkar. I detta fall är det vägran från moderator att lägga till ett [ som förstör debatten om man ska hårddra det. Det blir obegripligt vem som sagt vad. Ganska lätt att verifiera också att moderator inte rört annat än en [ genom att gå tillbaka till originalmeddelande som citerats, vilket oftast är inlägget före.
Citera
2009-05-25, 15:40
Medlem
Kivans avatar
Jag rättade alltid till fel-quote när jag var moderator och ingen klagade på det.
Citera
2009-05-25, 17:41
Medlem
SweTechs avatar
Personligen så har jag inga problem att rätta till en tag ifall den citerade eller den citerande önskar det.
Däremot tänker jag inte rätta till det på eget bevåg eller ifall någon förutom dessa två ber om det.

Orsaken till att jag inte har något emot att ändra är enkel.
Det är en tag, jag ändrar ingen information utan gör endast ett inlägg tydligare och underlättar diskussionen.

Orsaken till varför jag inte tänker ändra ifall någon annan ber mig eller på eget bevåg är ännu enklare, det har med integritet att göra, jag vill inte stå som redigerare i ett inlägg där det inte begåtts något regelbrott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in