2009-05-25, 04:03
Medlem
CpRekas avatar
Hej!

Har suttit och svurit åt ubuntu nu ett bra tag, detta pga av att efter jag gjort en dist upgrade så insåg jag att den nya versionen av Ubuntu inte har NÅGRA drivare till mitt gfx kort.

Jag har ett ATI x800 (AGP). Testade installera via ATI's egna installer, men blev promptad att installen inte stödjer denna dist. Så jag testade installera fglx modulen, och editerade i xorg.conf till denna driver, detta resulterade i att xservern crashade totalt då den startade upp.
Testade även lägga till ATI drivarna på samma sätt, med samma reslutat.

Efter ha googlat ett tag så insåg jag att detta är ett stort problem för många som använder Ubuntu, men jag hittar dessvärre ingen lösning på problemet.

Så jag tänkte att om någon vet hur man skall gå till väga för att få det att funka som det ska, så kan jag skriva en guide och lägga ut.

Enormt tacksam för svar! Peace!

Ah, jag kör Linux 2.6.28-11 kärnan, och x64 bits edition.
Citera
2009-05-25, 06:30
Medlem
Tigrovis avatar
Installerade en gammal bärbar (Dell, Pentium3, 500mhz) i helgen med något gammalt Ati mobile rage - körde med Driver "ati" i xorg.conf i rätt sektion och det verkade fungera någorlunda.
Säkert utan någon som helst acceleration eller liknande iofs.

Edit:
http://www.x.org/wiki/radeon
Senast redigerad av Tigrovi 2009-05-25 kl. 06:34.
Citera
2009-05-25, 14:03
Medlem
Alfaslangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CpReka
Hej!

Har suttit och svurit åt ubuntu nu ett bra tag, detta pga av att efter jag gjort en dist upgrade så insåg jag att den nya versionen av Ubuntu inte har NÅGRA drivare till mitt gfx kort.

Jag har ett ATI x800 (AGP). Testade installera via ATI's egna installer, men blev promptad att installen inte stödjer denna dist. Så jag testade installera fglx modulen, och editerade i xorg.conf till denna driver, detta resulterade i att xservern crashade totalt då den startade upp.
Testade även lägga till ATI drivarna på samma sätt, med samma reslutat.

Efter ha googlat ett tag så insåg jag att detta är ett stort problem för många som använder Ubuntu, men jag hittar dessvärre ingen lösning på problemet.

Så jag tänkte att om någon vet hur man skall gå till väga för att få det att funka som det ska, så kan jag skriva en guide och lägga ut.

Enormt tacksam för svar! Peace!

Ah, jag kör Linux 2.6.28-11 kärnan, och x64 bits edition.

Det finns inte så mycket du kan göra åt det. Den sista drivrutinen från ATI som stödde ditt kort stödjer inte X-servern i din version av Ubuntu. Alternativen är alltså följande:

1. Använda den öppna drivrutinen, d.v.s. den du redan kör innan du lade in fglrx.

2. Gå tillbaka till Ubuntu 8.10.

3. Behåll Ubuntu 9.04 men nedgradera till en äldre version av Xorg och en äldre kernel. Hur du bär dig åt för att lösa det är upp till dig, men skulle du ge dig in på den vägen så kan jag garantera en hel del huvudbry.
Senast redigerad av Alfaslang 2009-05-25 kl. 14:06.
Citera
2009-05-25, 15:27
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Så går det när hårdvarutillverkarna släpper stödet. Skulle man göra en open source drivrutin som det var snack om tidigare så skulle communityt kunna fixa till drivrutinen någorlunda, men nu är det ju topphemligt under skalet så de släpper allt stöd till de gamla produkterna och hoppas innerligt på att alla skall uppgradera. Kan minst sagt bli knepigt om man sitter på en laptop eller dylikt.

Skulle råda dig att köpa ett nvidia grafikkort om du vill köra linux, någonting halvvettigt i agp utförande borde du kunna få för en röding dessa dagar. De har aldrig bantat bort några grafikkort från sina drivrutiner.
Citera
2009-05-26, 02:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Så går det när hårdvarutillverkarna släpper stödet. Skulle man göra en open source drivrutin som det var snack om tidigare så skulle communityt kunna fixa till drivrutinen någorlunda, men nu är det ju topphemligt under skalet så de släpper allt stöd till de gamla produkterna och hoppas innerligt på att alla skall uppgradera. Kan minst sagt bli knepigt om man sitter på en laptop eller dylikt.

"ati" *är* opensource-drivrutinen. Den funkar bra på de flesta kort utom det allra nyaste. Inga problem att köra Compiz med den på min RS200.

Och topphemligt? AMD/ATI är den mest öppna grafiktillverkaren och har släppt fullständiga specs för sina kort. Dokumentationen finns på http://www.x.org/docs/AMD/ .

Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_BF
Skulle råda dig att köpa ett nvidia grafikkort om du vill köra linux, någonting halvvettigt i agp utförande borde du kunna få för en röding dessa dagar. De har aldrig bantat bort några grafikkort från sina drivrutiner.

Jaså?

"Below are the legacy GPUs that are no longer supported in the unified driver.
GeForce PCX 5750 0x00FA
GeForce PCX 5900 0x00FB
...
"
Citera
2009-05-26, 08:49
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honkalonk
Jaså?

"Below are the legacy GPUs that are no longer supported in the unified driver.
GeForce PCX 5750 0x00FA
GeForce PCX 5900 0x00FB
...
"

Hittar ingen referens till varesig unified driver eller några borttagna gpu:er på nvidias hemsida. Länk tack.

Hittar färska drivisar på deras hemsida ända tillbaka till geforce 4mx vilket var då de började släppa accelererade drivrutiner. 2002 om jag inte minns fel.
Citera
2009-05-26, 09:44
Medlem
Tigrovis avatar
Här finnes: http://www.nvidia.com/object/IO_32667.html
Nvidia har stöd för äldre kort i legacy drivrutinen, "nyare" i unified.

Håller med dig annars - jäkla otyg med tillverkare som aldrig släpper specs och inga öppna drivrutiner och går i konkurs/försvinner.
Kommer ju inte på någon grafikkortstillverkare dock - S3/S4 Savage kanske?
Creative var annars nära att hamna där med X-Fi...
Senast redigerad av Tigrovi 2009-05-26 kl. 09:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in