2009-05-25, 00:41
Medlem
Sökt men inte hittat någon relevant tråd..

Skulle vilja veta skillnaden på Ett brottsregister och ett belastningsregister. Som jag förstått det så försvinner punkter från belastningsregistret efter x antal år men inte från brottsregistret. Stämmer detta?

Vilket är det som kollas upp av arbetsgivare eller som arbetsgivare vill att man ska ta med på intervju.

Någon insatt som reder ut begreppen vore bra..
Citera
2009-05-25, 00:45
Medlem
becauses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tummetott

Skulle vilja veta skillnaden på Ett brottsregister och ett belastningsregister. Som jag förstått det så försvinner punkter från belastningsregistret efter x antal år men inte från brottsregistret. Stämmer detta?

Vilket är det som kollas upp av arbetsgivare eller som arbetsgivare vill att man ska ta med på intervju.

Jag är inte helt säker men jag har för mig att det är brottsregistret de tittar upp och har för mig att du har rätt när det gäller belastningsregistret.
Citera
2009-05-25, 00:52
Medlem
Citat:

Brottsregister är slang för belastningsregistret. Det är således bara det senare som existerar. Det försvinner punkter ur det senare efter olika lång tid. Finns trådar om detta redan.
Citera
2009-05-25, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOB
Brottsregister är slang för belastningsregistret. Det är således bara det senare som existerar. Det försvinner punkter ur det senare efter olika lång tid. Finns trådar om detta redan.

Är du säker på detta?

Med andra ord om en straffad person för till exempel misshandel begär ut sitt belastningsregister för att ge till en arbetsgivare efter x antal år så kommer det inte att stå någonting där..?
Citera
2009-05-25, 01:41
Medlem
Citat:
Är du säker på detta?

Med andra ord om en straffad person för till exempel misshandel begär ut sitt belastningsregister för att ge till en arbetsgivare efter x antal år så kommer det inte att stå någonting där..?

Inom sinom tid ska det rensas ja. Olika tider för olika brott osv. Ingen ska ligga kvar för alltid.
Citera
2009-05-25, 18:17
Medlem
Citat:
Är du säker på detta?

Här är tråden: https://www.flashback.org/showthread.php?t=331164

Polisens hemsida om gallring ur belastningsregistret: http://www.polisen.se/Service/Registerutdrag/Gallring-ur-belastningsregistret/

Efter hur lång tid det försvinner ur belastningsregistret beror på påföljden. Det står ganska exakt vad som gäller i länken till polisen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in