2009-05-24, 23:10
Medlem
Frontschweins avatar
Ni får ursäkta om tråden hamnat i fel kategori, mod får gärna flytta den till korrekt avdelning om denna inte duger.

Hur som helst, till saken!

Jag undrar lite över ångest. När man har ångest. Så tycker i alla fall jag att det känns i magen "gut feeling" som jänkarna kanske skulle kalla det.

Vad är det som orsakar detta att det känns i magen?

Min fråga kanske är lite luddig men jag skulle jättegärna vilja veta varför ångest orsakar denna känsla i vår mage och vad är det i magen som gör ont?
Citera
2009-05-24, 23:26
Medlem
DirtyFranks avatar
är inte alls påläst, så jag hoppas att jag kan formulera mig någolunda väl i mitt svar.

Ångesten är till för att varna dig om att någonting potentiellt farligt är på väg att hända, blodflödet ökar och du blir mer vaksam och alert.
Anledningen till att du får en obehaglig känsla i magen är för att kroppen tillämpar ångest även när du känner en obehaglig och äcklig lukt, och fungerar på så sätt som ett säkerhetssystem för att du inte ska få i dig någonting farligt/giftigt.
Du ska helt enkelt tappa matlusten =)
Eftersom vi människor har utvecklat ett så pass avancerat psyke, uppkommer ångesten för oss även när vi mår psykiskt dåligt.

Det är så jag uppfattade det hela när jag läste om det. hoppas att du är nöjd med svaret!
Citera
2009-05-25, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyFrank
är inte alls påläst, så jag hoppas att jag kan formulera mig någolunda väl i mitt svar.

Ångesten är till för att varna dig om att någonting potentiellt farligt är på väg att hända, blodflödet ökar och du blir mer vaksam och alert.
Anledningen till att du får en obehaglig känsla i magen är för att kroppen tillämpar ångest även när du känner en obehaglig och äcklig lukt, och fungerar på så sätt som ett säkerhetssystem för att du inte ska få i dig någonting farligt/giftigt.
Eftersom vi människor har utvecklat ett så pass avancerat psyke, uppkommer ångesten för oss även när vi mår psykiskt dåligt.

Det är så jag uppfattade det hela när jag läste om det. hoppas att du är nöjd med svaret!

Intressant läsning, tack för upplysningen
Citera
2009-05-26, 00:07
Medlem
Frontschweins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyFrank

Grymt svar, tack som fan!
Citera
2009-05-26, 00:22
Medlem
Deliras avatar
Jag får inte ett dugg ont i magen vid ångest. Däremot får jag extremt ont i bröstet, jag "tror" att jag håller på att få hjärtstillestånd och om jag tar ett ordentligt andetag ska jag förgås av smärta.

Kort, det är helt individuellt hur ångest artar och uttrycker sig.

Vad som orsakar det? Oj, ibland är det något jag är stressad över, självframkallat eller av yttre påverkan. Vissa gånger slår det till när jag [medvetet] inte har en first clue om vad som händer. Idag har jag börjat lära mig att jag kan göra saker för att det ska släppa. Det kan däremot vara jävligt svårt när man sitter på pendeln eller på ett flygplan. Att sitta två stationer till när det känns som att bröstkorgen håller på att implodera kan vara, ja... Jag har nog inga ord för det.
Citera
2009-05-26, 10:56
Medlem
Waspirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Delira
Jag får inte ett dugg ont i magen vid ångest. Däremot får jag extremt ont i bröstet, jag "tror" att jag håller på att få hjärtstillestånd och om jag tar ett ordentligt andetag ska jag förgås av smärta.

Kort, det är helt individuellt hur ångest artar och uttrycker sig.

Jag får också ont i bröstet, ibland krampar det och liksom ilar smärta, ibland är det bara som ett tryck.

Ibland kommer även ett slags illamående över mig, det är extremt obehagligt men det går över fort. Jag vet inte om det är psykiskt eller fysiskt... men tror det är psykiskt. Någon som känner igen? En otroligt obehaglig känsla som sprider sig i kroppen, man känner sig illamående, men det går över fort.
Citera
2009-05-26, 19:49
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waspir
Jag får också ont i bröstet, ibland krampar det och liksom ilar smärta, ibland är det bara som ett tryck.

Ibland kommer även ett slags illamående över mig, det är extremt obehagligt men det går över fort. Jag vet inte om det är psykiskt eller fysiskt... men tror det är psykiskt. Någon som känner igen? En otroligt obehaglig känsla som sprider sig i kroppen, man känner sig illamående, men det går över fort.

http://en.wikipedia.org/wiki/Fight-or-flight_response
Citera
2009-05-27, 10:23
Medlem
Asiloss avatar
Min "starka" ångest sitter i bröstet, känns ungefär som att gå runt i korsett, oftast på morgonen och på kvällen. Sen har jag en "svag" ångest också som känns som en nervositetskänsla. Den har jag ständigt, kommer ungefär var tjugonde sekund, håller i sig 1-2 sekunder. Jag försöker lära mig leva med det..finns inte så mycket annat jag kan göra..
Citera
2009-05-27, 11:13
Medlem
Tur-Buddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asilos
Jag försöker lära mig leva med det..finns inte så mycket annat jag kan göra..
Jodå, det finns massor av alternativ.
Citera
2009-05-27, 11:27
Medlem
Deliras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lithionit
http://en.wikipedia.org/wiki/Fight-or-flight_response

Inte helt ointressant.
Citera
2009-05-28, 20:57
Medlem
Jag kan få spykänslor när jag har ångest och hostar kraftigt som nåt slags svar på det. Ont i magen får jag också.
Citera
2009-05-29, 00:29
Medlem
zjkz2s avatar
kan rekommendera forumet på sps.nu , Ångest är jobbigt men det finns mycket hjälp att få!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in