2003-11-08, 12:26
Medlem
Ralfons avatar
Kramp, vad är det egentligen? När man ätit kan man lätt få kramp som i magen, vilket så vitt jag erfarit skall bero på att mycket blod samlas där för att matsmältningsprocessen ska fortgå snabbare. Men det finns människor som berättar om "nattkramp", et fenomen som jag än så länge undkommit. Jag tror att jag i någon bok läst att de senaste rönen kring natt-kramp var att fenomenet hängde ihop med syrebrist som var en följd av bristfällig blodgenomströmmning eller likn. Men sedan kan man ju också få "vanlig" kramp...en del säger att det beror på syrebrist det också, andra påstår att skälet helt enkelt är överansträngning och det finns också de som säger att det beror på vatten-salt balansen eller något i den stilen. Vad säger Ni?

JAg har jobbat en del med nervsystemet tidigare och jag tror mig minnas en i samanhanget relevant sak; nämligen den att när man utsätts för kemiska stridsmedel som resulterar i kramp har det att göra med enzym som reglerar musklernas kontraktionsförmåga. När man får i sig nervgas kan de här enzymen inte tillverkas/inte nå fram till muskelplaytten (minns ej vilket...) varför muskeln inte sträcks ut.

En annan sak jag tänkte på är att när musklerna jobbar de i växelverkan triceps spänns = biceps sträcks ut och vice versa, påverkas inte "motsats-muskeln" eller är det det som är hela grejen kanske..? Vore kul om någon kunnig kom med ett najs svar. thx på förhand...
Citera
2003-11-10, 17:44
Medlem
ÄlskaMigs avatar
vet bara att d e en ofrivillig muskelsammandragning vid överansträngning. när du nämner d där m nervsystemet tänker du inte på dystoni då?
Citera
2003-11-19, 17:15
Medlem
en vanlig orsak kan vara salt brist, särskilt när det är varmt och man svetas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in