Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-05-24, 20:02
Medlem
Har fått lite problem med min nyss införskaffade dator med Vista.

När datorn levererades fanns det en mängd förinstallerade program som jag avinstallerat, har via hjälp från div. guider stängt av en del funktioner som ska vara resurskrävande.

Men om man kollar under Prestanda i Aktivitetshanteraren så ser man att datorn fortfarande arbetar rätt oregelbundet. Grafen är först i princip helt rak som följs av en snabb pik och sen ner igen. När man surfar, lyssnar på musik etc. märker man itne av detta men när jag t.ex. spelar CS eller något annat fps-spel så hoppar min ms upp till 3-400 var 10e sek.

Således borde det vara ytterligare nån funktion/program som genomför nån sorts sökning/indexering med jämna mellanrum och som kan vara orsaken till mitt problem.

Sorry om inlägget inte är särskilt uttömmande vad det gäller min burk eller vilka specifika ändringar jag redan gjort. Om det behövs för att se exakt vad som ska göras så kan jag självklart komplettera. Förhoppningsvis vet nån vad jag pratar om och vad man kan göra åt det!?
Citera
2009-05-24, 21:27
Medlem
Andreasvbs avatar
Bara sortera kolumnen CPU på vad som tar mest sen kollar du hela tiden vad som tar mest.

Skriv processens namn här eller sök på Google vad det kan vara.
Citera
2009-05-24, 21:36
Medlem
pirates avatar
Finns väldigt många bra guider på nätet ifall man vill stänga av processer.
Jag har nog stängt av alla förutom de väsentliga.
Drar ner på arbetsminnet och snabbar upp datorn.
Kolla förresten idg.se idag, de har en artikel om hur man kan snabba upp vista.
Citera
2009-05-25, 06:22
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jennahaze

När datorn levererades fanns det en mängd förinstallerade program som jag avinstallerat

Frågan är också hur du har avinstallerat detta.

Är det via kontrollpanelen Lägg till/ta bort eller med ett vettigt avinstallationsprogram, te.x Revo Uninstaller?
Citera
2009-05-25, 09:36
Medlem
cannaBes avatar
Nu tycker jag iofs att ditt problem inte har något med installerade program och tjänster att göra. Hade du fått fps-drops så hade det varit en helt annan sak, men när du får MS problem så gissar jag mer på att du spelar på trådlöst nätverk eller att du har något program igång som uppdateras mot nätet med jämna mellanrum.
Citera
2009-05-25, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cannaBe
...men när du får MS problem så gissar jag mer på att du spelar på trådlöst nätverk eller att du har något program igång som uppdateras mot nätet med jämna mellanrum.

Ungefär vad jag misstänkte oxå. Eftersom jag inte skrev ut särskilt detaljerade uppgifter om exakt vad jag gjort så skrev jag tråden i förhoppning om att nån kunde tipsa om dom mest grundläggande ändringarna man ska göra med Vista för att få det att snabba på lite. Har använt mig av Vista Services Optimizer och lyckas få ner antalet processer till ~50 st och Prestandagrafens pikar är ungefär hälften så höga som förut. Däremot är de regelbundna laggen när man spelar fortfarande kvar om än lite mindre..

Med tanke på ms:n, kör inte router öht. Nån aning om det är en vista-process eller någon annan microsoft-tjänst som har till uppgift att uppdateras mot nätet?
Citera
2009-05-25, 12:34
Medlem
Andreasvbs avatar
50 st låter fortfarande lite för mycket.

Jag har 25 st i Windows 7 just nu.

Du kan kolla www.blackviper.com för en liten guide vad de olika tjänsterna gör och vilka är rekommenderade att stänga av.
Däremot har jag stängt av lite fler än vad han tycker.

Man märker oftast själv vad man kan stänga av.
Om du t.ex. använder en router och skriver in statiskt IP kan du bl.a. stänga av DHCP-tjänsten.
Och om du inte använder ett multimedia-tangentbord kan du stänga av HID-tjänsten.
Citera
2009-05-25, 13:43
Medlem
cannaBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jennahaze
Ungefär vad jag misstänkte oxå. Eftersom jag inte skrev ut särskilt detaljerade uppgifter om exakt vad jag gjort så skrev jag tråden i förhoppning om att nån kunde tipsa om dom mest grundläggande ändringarna man ska göra med Vista för att få det att snabba på lite. Har använt mig av Vista Services Optimizer och lyckas få ner antalet processer till ~50 st och Prestandagrafens pikar är ungefär hälften så höga som förut. Däremot är de regelbundna laggen när man spelar fortfarande kvar om än lite mindre..

Med tanke på ms:n, kör inte router öht. Nån aning om det är en vista-process eller någon annan microsoft-tjänst som har till uppgift att uppdateras mot nätet?
Kollat msconfig? Där ser du ju vilka program och tjänster som startas när datorn slås på. Du kan ju inaktivera alla som du direkt vet är onödiga, sen kan du köra uteslutningsmetoden med dom andra. Om du inte hellre bara installerar om Vista eller lägger in Win7 utan att använda imagen som din OEM-levarantör installerat. På så sätt får du en "clean install" utan all skit som till exempel HP vill att du ska få med.

För du hade väl en preinstalled?
Citera
2009-05-25, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cannaBe
Kollat msconfig? Där ser du ju vilka program och tjänster som startas när datorn slås på. Du kan ju inaktivera alla som du direkt vet är onödiga, sen kan du köra uteslutningsmetoden med dom andra. Om du inte hellre bara installerar om Vista eller lägger in Win7 utan att använda imagen som din OEM-levarantör installerat. På så sätt får du en "clean install" utan all skit som till exempel HP vill att du ska få med.

För du hade väl en preinstalled?

Jag har varit inne i msconfig och autostart x antal ggr. Tagit bort alla onödiga startprocesser iaf, men dom som verkar svåra att komma åt är ju just windowsprocesserna och de förinstallerade programmen som kom med. Försökt rensa så gott det går men jag märker att jag fortfarande har en bit kvar så nu kollar jag blackviper och tar tacksamt emot fler tips och råd!
Citera
2009-05-25, 20:11
Medlem
Är inte nyckelfrasen här "nyss införskaffade"?

Hur nyss är nyss?

Vista tar nämligen lite tid på sig att fungera som man vill, det märks väldigt tydligt efter ominstallationer. De första dagarna eller t.o.m veckan efter en ominstallation tyycker jag mig också ha märkt laggig uppkoppling, slöa hårddiskar osv. men sen har det ordnat till sig. Jag tror det har att göra med att Vista liksom "indexerar sig" personligt åt just dig, ja vet inte exakt hur det funkar men Vista ska typ känna av vad just den användaren använder mest, och optimera datorns prestanda efter detta.

Nu håller den på att "lära sig" att du gillar att spela CS?

Provade själv en massa med att stänga av processer osv. men jag tror Vista bara blir förvirrat av sånt, snarare än att det hjälper.
Citera
2009-06-08, 00:35
Medlem
Mr_currys avatar
Googla efter game booster, det är ett program som dödar en massa onödiga processer och frigör några 100 mb ram minne. Funkar perfekt för mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in