2009-05-24, 19:29
Bannlyst
hejsan!

ja min första fråga är kan jag ha både windows vista och ubuntu?

min andra fråga är försämras prestandan i windows vista om jag har 2 operativsystem?

tack på förhand
Citera
2009-05-24, 19:32
Medlem
netshades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteds
hejsan!

ja min första fråga är kan jag ha både windows vista och ubuntu?

min andra fråga är försämras prestandan i windows vista om jag har 2 operativsystem?

tack på förhand

De enkla svaren är: ja, och nej. Du kan ha både och, och inget av operativen kommer få sämre prestanda. Du använder bara ett åt gången, och därför delas inte resurserna. Det enda som blir lidande är hårddisken, du behöver plats för båda operativen.

Lycka till!
Citera
2009-05-24, 19:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av netshade
De enkla svaren är: ja, och nej. Du kan ha både och, och inget av operativen kommer få sämre prestanda. Du använder bara ett åt gången, och därför delas inte resurserna. Det enda som blir lidande är hårddisken, du behöver plats för båda operativen.

Lycka till!

okej tackar för ditt snabba svar
hur mycket hårddisk ska jag ge till ubuntu har 200gb ledigt på vista nu
Senast redigerad av anteds 2009-05-24 kl. 20:14.
Citera
2009-05-24, 21:05
Medlem
netshades avatar
Citat:
okej tackar för ditt snabba svar
hur mycket hårddisk ska jag ge till ubuntu har 200gb ledigt på vista nu

Tjaeh, det där är ju lite individuellt, jag kör bara Linux på mina system, och jag har en kUbuntu som lever på mindre än 20gb utan problem... Så från 15gb och uppåt beroende på hur mycket du ska använda det.
Citera
2009-05-24, 22:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av netshade
Tjaeh, det där är ju lite individuellt, jag kör bara Linux på mina system, och jag har en kUbuntu som lever på mindre än 20gb utan problem... Så från 15gb och uppåt beroende på hur mycket du ska använda det.

jag har installerat ubuntu med 20 gb. Men nu har jag ett till problem när jag bootar up datorn så har jag massa konstiga saker 3 st ubuntu saker nått och sedan 2 vista saker som heter ungefär samma sak vad är detta? och hur får jag bort så de e bara vista och ubuntu 2 saker iställe för 5st
Citera
2009-05-24, 22:05
Medlem
Citat:
jag har installerat ubuntu med 20 gb. Men nu har jag ett till problem när jag bootar up datorn så har jag massa konstiga saker 3 st ubuntu saker nått och sedan 2 vista saker som heter ungefär samma sak vad är detta? och hur får jag bort så de e bara vista och ubuntu 2 saker iställe för 5st
Du redigerar i /boot/grub/menu.lst och tar bort de du inte vill ha kvar.
Citera
2009-05-24, 22:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 81er
Du redigerar i /boot/grub/menu.lst och tar bort de du inte vill ha kvar.

hur hittar jag den mappen da (är ny med ubuntu)
Citera
2009-05-24, 22:35
Medlem
blueCommands avatar
Citat:
hur hittar jag den mappen da (är ny med ubuntu)

Nu vet jag inte om Ubuntu har skaffat sig ett gränssnitt för att ändra i GRUB-konfigurationen, men jag skulle starkt avråda dig för att ändra i den filen om du inte vet vad du gör.

Ändrar du till fel saker där och känner dig osäker på Linux så kommer du få ett rent helvete. Du ändrar nämligen i den filen som säger till datorn vart den skall ladda in dina operativsystem ifrån - ett felsteg och du sitter med en dator som inte vet vad något ligger alls.

För en användare som har lite erfarenhet av att röra sig i systemfiler och har i alla fall lite halvkoll kan ändra sådant - så överlever du utan att ändra så skulle jag råda dig till att låta det vara.

Är det ett jätteproblem för dig så kan vi nog lösa det, men det är riskfyllt.
Citera
2009-05-24, 23:19
Medlem
X_surfers avatar
1. Installera paketet startupmanager i synaptic eller kör sudo apt-get install startupmanager från terminalen.

2. Gå till system->administration->uppstartshanterare och ändra dom inställningar du vill.

Citat:
Ursprungligen postat av blueCommand
Nu vet jag inte om Ubuntu har skaffat sig ett gränssnitt för att ändra i GRUB-konfigurationen, men jag skulle starkt avråda dig för att ändra i den filen om du inte vet vad du gör

Finns ett gui för det numera men man får installera det själv.
Citera
2009-05-25, 01:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
1. Installera paketet startupmanager i synaptic eller kör sudo apt-get install startupmanager från terminalen.

2. Gå till system->administration->uppstartshanterare och ändra dom inställningar du vill.

Finns ett gui för det numera men man får installera det själv.

jag vågar inte ändra nu :P snubben över skrämde skiten ur mig
Citera
2009-05-25, 15:05
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
jag vågar inte ändra nu :P snubben över skrämde skiten ur mig

Så länge du använder startup manager borde du vara safe programmet kan även hjälpa dig att skapa en räddningsdiskett om du så skulle vilja
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in