Citat:
Ursprungligen postat av SacreBleu
Kan jag tilllägga att han uppmuntrade folk att ta ställning till det fetmarkerade?
Han var väl marxist om jag inte missminner?
Ja han var marxist och medlem i ett kommunistparti. Klasskampen och antiimperailismen var det centrala i hans poilitiska engagemang. Bl a deltog han aktivt i motståndet mot Frankrikes krig mot upproret i Algeriet.
Vore Sartre i livet idag kan man nog kallt räkna med att han skulle ha varit hårt kritisk mot allt som hänt i världen sedan 11/9. Jag tror också att han skulle ha sett kampen mot rasismen som en mycket central fråga i dagens Europa och sannolikt skulle han ha engagerat sig för de muslimska invandrarnas rättigheter.
Men för att komma till frågan hur han utifrån sin existensialistiska filosofi kommer till dessa slutsatser så blir jag dig tyvärr svaret skyldig. Utifrån Sartres existensialism torde man ju lika gärna kunna bli en brinnande individualist som Ayn Rand istället för en kommunist. Sartre tar upp allt detta i
Existensialismen är en humanism men jag tycker inte att hans slutsatser är självklara. Ibland känns det som att han låter sin marxistiska övertygelse färga hans filosofi istället för att låta de filosofiska ställningstagandena avgöra den politiska hemvisten. Sent i livet blev dock Sartre kritisk till Sovjetkommunismen.
Edit: vi får hoppas att någon som är mer bevandrad än jag i Sartre ansluter till diskussionen snart. Kul skoluppgift iallafall. Klart bättre än på min tid. Gymnasiet?