2009-05-24, 14:03
Medlem
Jake88s avatar
Jo det är så att jag har en båt som jag håller på att grejja litte med men det är nå satans getingar där o bygger bon. Jag har petat ner säker 1 bo varranan dag nu.Det är bara 1 geting i varje bo så dom är inte så farliga än.

Men nu till frågan är det nån som vet om det fins nått gift eller nått annat man kan lägga ut så man slipper dom där asen.Till läggas bör att jag nästan har fobiför getingar.
Citera
2009-05-24, 14:19
Medlem
Daniel501s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jake88
Jo det är så att jag har en båt som jag håller på att grejja litte med men det är nå satans getingar där o bygger bon. Jag har petat ner säker 1 bo varranan dag nu.Det är bara 1 geting i varje bo så dom är inte så farliga än.

Men nu till frågan är det nån som vet om det fins nått gift eller nått annat man kan lägga ut så man slipper dom där asen.Till läggas bör att jag nästan har fobiför getingar.

Gor en haxblandning av bl a Sapa, blekningsmedel och lacknafta och spruta pa boet(vet ej om det ar bra for just din bat) och dom kommer inte komma tillbaka.

Mvh,
Citera
2009-05-24, 14:34
Medlem
Jake88s avatar
Tänkte mer förebyggande typ nått man kan ha på båten så dom inte vill bo där som håller i sig ett par veckor så man kan laga klart den o sjösätta
Citera
2009-05-24, 18:56
Medlem
Snurrens avatar
Fortsätt att riva bort nybildade bon, försök ta kål på innehavaren också med hjälp av Radar eller något. När du ska plocka bort bona kan du peta ner dom i en påse och stänga till den, annars kommer getingarna tillbaka och bygger nytt bo.

Hjälper inte det kan du komma tillbaka och fråga hur man dödar getingar, här på FB finns en stor kompetens och idérikedom att döma av tidigare getingtrådar.
Citera
2009-05-24, 19:43
Medlem
Jake88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
Fortsätt att riva bort nybildade bon, försök ta kål på innehavaren också med hjälp av Radar eller något. När du ska plocka bort bona kan du peta ner dom i en påse och stänga till den, annars kommer getingarna tillbaka och bygger nytt bo.

Hjälper inte det kan du komma tillbaka och fråga hur man dödar getingar, här på FB finns en stor kompetens och idérikedom att döma av tidigare getingtrådar.

A ska försöka få tag på den rackaren hon är snabb som fasen att flyga bort när jag går och kollar eller så flyger hon/dom runt mig så jag får dra därifrån.

Jag vet inte om det kankse är 1 och samma geting som bygger om sitt bo på litte olika ställen men det kan det ju mycke väl vara .
Citera
2009-05-24, 20:48
Medlem
pythonxs avatar
Myrr finns i en variant mot steklar...Det pulvret fungerar utmärkt mot getingar...
Citera
2009-05-24, 21:03
Medlem
Djurmos avatar
Om boet är hyfsat åtkomligt kan du göra som min far. Han tog en vanlig men uttjänt damsugare och tejpade fast slangen så att mynningen fanns strax utanför boet. Sedan slog han på strömmen och lät maskinen (och getingarna) surra en timme... ja sedan var det bara att proppa igen röret och låta sugaren så resten av sommaren.
Citera
2009-05-24, 21:42
Medlem
pythonxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djurmo
Om boet är hyfsat åtkomligt kan du göra som min far. Han tog en vanlig men uttjänt damsugare och tejpade fast slangen så att mynningen fanns strax utanför boet. Sedan slog han på strömmen och lät maskinen (och getingarna) surra en timme... ja sedan var det bara att proppa igen röret och låta sugaren så resten av sommaren.

Varför sög han inte bara in så, och sen när alla var insugna bara spruta i lite insektsspray i röret?
Citera
2009-05-24, 22:17
Medlem
Jake88s avatar
Ja nu har jag iaf slage ihjäl 1 geting som byggde på 1 bo ska se om det är fler imrn brukar va mkt aktivitet när solen är uppe.

Myrrmot getingar måste jag prova har dock inte sett att det fins o köpa nån stans.
Citera
2009-05-24, 23:16
Medlem
Snurrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pythonx
Varför sög han inte bara in så, och sen när alla var insugna bara spruta i lite insektsspray i röret?

Så gjorde vi på inrådan av FB. Det tog lång tid men vi hade rätt kul när vi satt inomhus och tittade på dammsugarröret. Man måste dock se till att man t ex inte ställer dammsugaren på högkant om den har utblås där bak, den kan bli överhettad då.

Sen kan man om man vill roa sig ytterligare, blanda till röd saft, extra socker och SPRITi en getingfälla eller behållare. Den senare ingrediensen är viktig, för då blir getingarna yra i bollen och trillar ner i saften, i stället för att suga i sig och sedan flyga iväg. Jo jag vet man ska ha i lite diskmedel för att minska ytspänningen, vi har testat det mesta eftersom vi inte kom åt getingboet på vinden, men det som funkade bäst var saft spetsat med lite "schnapps", och röd saft, t ex jordgubb som doftar gott funkade bättre än gula sorter typ apelsin. Påbörja getingjakten i tid säger jag bara.
Citera
2009-05-25, 00:09
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Spraya på ett insektsmedel typ Radar/Raid direkt på ytan. De innehåller pyretrum som verkar starkt avskräckande på alla insekter. Effekt på ytan håller en vecka om det är plast, två om det olackat trä.

Myrrpuder på undersidan av något? Skulle inte tro det. Om inte gravitationen slutat fungera.
Citera
2009-05-25, 11:17
Medlem
snurreskvätts avatar
Tänd på en cigg och blås rök in i boet och på dom. Vill man inte få ner snuskig tobak i lungorna kan man alltid köra munbloss.
Har själv haft besök av några rackare på senare tid och efter röktricket försvinner dom snabbt.
Verkar även bli samma effekt med jazztobak om du nu skulle ha det
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in