Aktiverade precis ett Gäst-konto på Macen. Så nu när man startar upp datorn kan man antingen välja Mitt konto (vilket kräver lösenord) och där alla mina bilder/filmer/musik/dokument etc finns eller gäst-kontot(vilket inte kräver något lösenord) och där det inte finns något av intresse.
Ska även aktivera firmware password och installera Undercover.
När man gjort dessa installationer, finns det då någon möjlighet för tjuven att komma över mina bilder och privata filer på datorn? Såvida han inte har min original Mac OS X install CD/DVD..
Detta ska väl vara ganska så säkert? eller har jag fel?
I dagsläget kör jag på Filevault, open firmware. Har inte haft ork/tid/lust att leta reda på något annat. I övrigt för jag över warez/viktig data till min externa som i sin tur är krypterad.
Jag håller på mycket med foto och jobbar då i Lightroom och Photoshop främst. Slöar FileVault ner datorn mycket? Det är egentligen bara bilderna jag vill ha skyddade vid eventuell stöld eller liknande. Andra alternativ?
Jo, jag har en extern hårdisk som jag både kan kryptera och spara mitt viktiga på. Men då jag arbetar med en stor mängd bilder varje dag och det är väldigt tidskrävande att göra back-up:er och kryptera etc efter varje avslutad session så vill jag hitta en smidig lösning. Om min dator blir stulen så vill jag inte att folk kommer över alla mina foto. Jag vill också med hjälp av undercover kunna ha möjligheten att spåra min dator (än om det inte alls är säkert, beroende på hur vass tjuven är vad gäller mac-datorer)
Jag vill samtidigt att min dator inte ska slöas ner av något program som krypterar hela tiden medans man arbetar.
Det borde bara finnas ett lösenord som gör att inte kan komma åt datorn innehåll.. slarvar man bort eller glömmer detta ska det fan vara kört.
Var en tös i US som fick sin dator stulen, hon använde sig utav Back to my mac. Hon tog en bild på tjuven via iSight och anmälde till polisen. Slutade med att hon fick tillbaka datorn.
Hehe låter perfekt.. Är själv helt inne på detta programmet - http://www.orbicule.com/undercover/ som visat goda resultat såväl i Sverige som i Norge. Roligt att läsa om de lyckade spionagen : )
Senast redigerad av bigsmooth 2009-05-24 kl. 19:18.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!