2021-03-04, 14:40
Medlem
Man pressar saften ur t.ex. en citron, att då pressa i solsammanhang kanske syftar till att man ligger och svettas till följd av ett aktivt val. Lite långsökt kanske men jag är en frekvent användare av uttrycket.
Citera
2021-03-04, 14:59
Avslutad
Jag tolkar det som att man pressar ut maximalt av situationen, genom att ligga helt stilla och utfläkt.
Citera
2021-03-04, 17:38
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gud-Runar
Fototerm för exponeringstid av ljus vid framkallning.

Nej, att pressa i analoga fotosammanhang innebar att man exponerade en film som om den vore mer ljuskänslig än den var, vilket man sedan kompenserade genom en längre framkallningstid och/eller annan koncentration av framkallningsvätska.

Det pris man fick betala var att bilderna blev grynigare och att kontrasten blev sämre. En populär svartvit film som Kodak Tri-X på 400 ASA kunde pressas till 1600 ASA med hyfsat resultat, sedan blev det sämre. Men det var ändå många som gjorde det för att kunna fotografera i befintligt ljus.
Citera
2021-03-04, 17:51
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Nej, att pressa i analoga fotosammanhang innebar att man exponerade en film som om den vore mer ljuskänslig än den var, vilket man sedan kompenserade genom en längre framkallningstid och/eller annan koncentration av framkallningsvätska.

Det pris man fick betala var att bilderna blev grynigare och att kontrasten blev sämre. En populär svartvit film som Kodak Tri-X på 400 ASA kunde pressas till 1600 ASA med hyfsat resultat, sedan blev det sämre. Men det var ändå många som gjorde det för att kunna fotografera i befintligt ljus.

Och somliga gjorde det nog för att resultatet såg särskilt »konstnärligt« ut när Tri-X eller HP-5 pressades till 33 DIN.
Citera
2021-03-04, 18:29
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Och somliga gjorde det nog för att resultatet såg särskilt »konstnärligt« ut när Tri-X eller HP-5 pressades till 33 DIN.

Sportfotografer gjorde det även i fullt dagsljus för att kunna använda extremt korta exponeringstider och slippa rörelseoskärpa.
Citera
2021-03-04, 18:33
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Sportfotografer gjorde det även i fullt dagsljus för att kunna använda extremt korta exponeringstider och slippa rörelseoskärpa.

Ja, och då blev de ”konstnärer” på köpet ...
Citera
2021-03-05, 09:04
Medlem
Obolenskys avatar
Får ett till Kiruna nyinflyttat Malmöbarn i 6-årsåldern bekymmer med sin fortsatta läsinlärning beroende på dialektförbistring?

(Får ett i 6-årsåldern till Kiruna nyinflyttat Malmöbarn bekymmer med sin fortsatta läsinlärning beroende på dialektförbistring? Får ett barn i 6-årsåldern från Malmö nyinflyttat till Kiruna bekymmer med sin fortsatta läsinlärning beroende på dialektförbistring?)

(Dvs samma besvär som jag har att ställa frågan på enklast möjlig vis beroende på att jag lämnat min muntliga bekväma sociokulturella tillvaro till en abstrakt skriftspråklig? Men, med en sådan teori i bagaget borde väl ett dialektområdesbyte istället gagna ett barns litterata utveckling, eller?)
Senast redigerad av Obolensky 2021-03-05 kl. 09:15.
Citera
2021-03-05, 09:08
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obolensky
Får ett till Kiruna nyinflyttat Malmöbarn i 6-årsåldern bekymmer med sin fortsatta läsinlärning beroende på dialektförbistring?

(Får ett i 6-årsåldern till Kiruna nyinflyttat Malmöbarn bekymmer med sin fortsatta läsinlärning beroende på dialektförbistring? Får ett barn i 6-årsåldern från Malmö nyinflyttat till Kiruna bekymmer med sin fortsatta läsinlärning beroende på dialektförbistring?)

Dvs samma besvär som jag har att ställa frågan på enklast möjlig vis beroende på att jag lämnat min muntliga bekväma sociokulturella tillvaro till en abstrakt skriftspråklig? Men, med en sådan teori i bagaget borde väl ett dialektområdesbyte istället gagna ett barns litterata utveckling, eller?

Det framgår fortfarande inte tydligt om du vill ha svar på frågan eller synpunkter på frågans formulering.
Citera
2021-03-05, 09:15
Medlem
Obolenskys avatar
Citat:
Det framgår fortfarande inte tydligt om du vill ha svar på frågan eller synpunkter på frågans formulering.
Ajdå, glömde jag parentestecken i sista stycket? Jag korrigerar omedelbart. Tack!
Senast redigerad av Obolensky 2021-03-05 kl. 09:17.
Citera
2021-03-05, 09:16
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obolensky

Dvs samma besvär som jag har att ställa frågan på enklast möjlig vis beroende på att jag lämnat min muntliga bekväma sociokulturella tillvaro till en abstrakt skriftspråklig? Men, med en sådan teori i bagaget borde väl ett dialektområdesbyte istället gagna ett barns litterata utveckling, eller?

Barn snappar upp nya dialekter - ja till och med nya språk - oerhört fort, så det tror jag inte. Dessutom pratar ni väl med barnet hemma, och läser böcker tillsammans, får man hoppas! Och JA, om alla andra faktorer är lika, så tror jag också att människor (oavsett i vilken ålder) som flyttar runt lite i landet, får ett rikare svenskt språk. T.ex. har ju vissa äldre ord och ordvändningar levt kvar i vissa dialekter, men inte i andra.
Citera
2021-03-08, 15:48
Medlem
Tjena_67s avatar
Finare skällsord att kalla en person som sysslar med verklighetsförfalskning i skrift och tal?

"Människovärdet kränks självfallet också när vanvettiga verklighetsförfalskare tar sig för att göra gällande att historiens värsta brott -- förintelsen -- inte ägt rum".
Senast redigerad av Tjena_67 2021-03-08 kl. 15:52.
Citera
2021-03-08, 16:16
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjena_67
Finare skällsord att kalla en person som sysslar med verklighetsförfalskning i skrift och tal?

"Människovärdet kränks självfallet också när vanvettiga verklighetsförfalskare tar sig för att göra gällande att historiens värsta brott -- förintelsen -- inte ägt rum".

Vad är en ”verklighetsförfalskare”?

I din mening verkar det handla om ”historieförfalskare”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in