Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-05-24, 00:48
  #13
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voldemort2
Men det måste vara bra mycket värre med cigarettrök än med rök från en pipa?
Nope lika illa, nikotinet och röken sätter sig i väggarna tro mig.
Citera
2009-05-24, 05:33
  #14
Medlem
flipsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Nope lika illa, nikotinet och röken sätter sig i väggarna tro mig.

Japp, och det är ingen höjdare att flytta in efter en rökare
Citera
2009-05-24, 08:59
  #15
Medlem
Arkomanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voldemort2
Ska flytta till en lägenhet. Om man vill kunna röka pipa, hur ska man vädra så att inte lägenheten börjar lukta tobak?

Ha ett eller flera vädringsfönster öppna; det optimala är korsdrag.

Citat:
Ursprungligen postat av theolito
Det sätter sig i väggarna så det är helt omöjligt.

Om man inte har (minst) ett vädringsfönster öppet. Jag har flyttat ut ur tre lägenheter, där jag har rökt inne i åratal, och efter att ha burit ut allt bohag och städat ordentligt under konstant vädring, så har all röklukt försvunnit. Det säger jag inte som rökare själv, utan som vittne till besiktningsmäns och blivande hyresgästers uttalanden. Röker man med stängda fönster, så har röken ingenstans att ta vägen och sätter sig i damm och fett (varför det är en dum idé att röka i köket, om man är rädd för röklukt i väggarna och därför besudlar sig med en fläkt), men så länge man vädrar i samband med (och även en god stund efter) rökning, så fastnar det på sin höjd i gardinerna, som man för övrigt vädrar ur med öppet fönster. Visserligen innebär det för min del, att det alltid står något fönster öppet även vintertid, vilket sänker temperaturen i lägenheten; men å andra sidan är luften ironiskt nog friskare hos mig än hos någon annan. Jag är själv allergiker och får ibland problem att andas hemma hos andra på grund av damm, pälsdjur och kvav luft, eftersom de aldrig har fönstret öppet. Hemma andas jag fritt och röker som en borstbindare.

Citat:
Ursprungligen postat av flipster
Då är väl balkongen att föredra. Röklukt i lägenhet är verkligen ett gissel.

Edit: ändrade från fläkten till balkongen.

Nä, färsk röklukt är en väldoftande arom, speciellt från piptobak. När det luktar inpyrt och gamla fimpar, är det en annan sak: ett visst obehag. Gissel låter som ett regn av blod, paddor och gräshoppor eller att behöva gå ut på balkongen.

Tobak är ett njutningsmedel och man skall inte behöva stå ute och frysa för att få i sig sådana saker, eller för den delen sitta hopkurad under någon jävla fläkt. Undra på att man får cancer, om man stressar i sig skiten.

Speciellt när det gäller pipa, så vill man väl ha det litet ombonat omkring sig snarare än några konstlade förhållanden? En god pipa röker man nedsjunken i en mjuk fåtölj, med fötterna på en fotpall framför den sprakande öppenspisen och med en en god boken i handen. I brist på eldstad kan man ha en filt (alternativt en katt) i knät, men mysfaktorn har en avgörande inverkan på den livskvalitet, som tobak faktiskt har att erbjuda den vettige rökaren.

Eventuella klagande grannar kan kyssa mig i arslet. Det luktar som en hunds andedräkt av blandad svett, billig parfym och dyr bögmat från deras brevlådor. Alternativt blöta skor och sliskiga doftljus. Men det känner de inte, eftersom de är vana vid sin egen odör; märkligt nog tar det emellanåt hus i helvete, om det skulle dyka upp något så tidigare okänt som vädringsdraget från en granne, vilken till skillnad från dem själva föredrar att i sin bostad efterlikna kulturen kring medelhavet snarare än luftfuktigheten och temperaturen.
Citera
2009-05-24, 09:26
  #16
Medlem
flipsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkomann
Nä, färsk röklukt är en väldoftande arom, speciellt från piptobak. När det luktar inpyrt och gamla fimpar, är det en annan sak: ett visst obehag. Gissel låter som ett regn av blod, paddor och gräshoppor eller att behöva gå ut på balkongen.

Tobak är ett njutningsmedel och man skall inte behöva stå ute och frysa för att få i sig sådana saker, eller för den delen sitta hopkurad under någon jävla fläkt. Undra på att man får cancer, om man stressar i sig skiten.

Speciellt när det gäller pipa, så vill man väl ha det litet ombonat omkring sig snarare än några konstlade förhållanden? En god pipa röker man nedsjunken i en mjuk fåtölj, med fötterna på en fotpall framför den sprakande öppenspisen och med en en god boken i handen. I brist på eldstad kan man ha en filt (alternativt en katt) i knät, men mysfaktorn har en avgörande inverkan på den livskvalitet, som tobak faktiskt har att erbjuda den vettige rökaren.

Eventuella klagande grannar kan kyssa mig i arslet. Det luktar som en hunds andedräkt av blandad svett, billig parfym och dyr bögmat från deras brevlådor. Alternativt blöta skor och sliskiga doftljus. Men det känner de inte, eftersom de är vana vid sin egen odör; märkligt nog tar det emellanåt hus i helvete, om det skulle dyka upp något så tidigare okänt som vädringsdraget från en granne, vilken till skillnad från dem själva föredrar att i sin bostad efterlikna kulturen kring medelhavet snarare än luftfuktigheten och temperaturen.

Smaken är som baken; det du tycker är väldoftande arom - färsk röklukt - kan vara det värsta din granne vet och det bästa din granne vet - att känna doften av doftljus - kan vara en av dina värsta lukter.

Att det luktar ur folks brevlådor gör väl inte så mycket?! Så länge lukten/doften/stanken inte tränger in i andras lägenheter (som rök tenderar göra) är det väl inget problem?

Själv är jag oerhört luktkänslig och jag tycker det mesta luktar illa... men jag försöker vara tolerant mot människor och de lukter de skapar omkring sig. Rök har jag dock svårt att vara tolerant emot eftersom det sätter sig i det mesta och för att det tar livet av folk (främst de som röker själva - t.ex. min mor som dog till följd av rökning).
Citera
2009-05-24, 10:25
  #17
Medlem
hazard simpsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noje
Häll ättiksprit i små skålar och sätt lite runt om i lägenheten. Det tar bort röklukt. Det kommer dock stinka ättika i lägenheten, men det tar du lätt bort med någon typ av "lukta-gott-pryl"

Det där är väldigt sant. Jag testade en gång när jag fick besök av två fanatiska icke-rökare. Jag och tjejen rökte i vardagsrummet och två timmar innan satte vi ut skålar med ättika och sprayade med lukta -gott -nånting efteråt. Dom kände ingen röklukt alls erkände dom. Bästa betyget vi kunde få.
Citera
2009-05-24, 10:29
  #18
Medlem
flipsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hazard simpson
Det där är väldigt sant. Jag testade en gång när jag fick besök av två fanatiska icke-rökare. Jag och tjejen rökte i vardagsrummet och två timmar innan satte vi ut skålar med ättika och sprayade med lukta -gott -nånting efteråt. Dom kände ingen röklukt alls erkände dom. Bästa betyget vi kunde få.

Bra tips! Jag har hört om det, men aldrig testat.
Citera
2009-05-24, 10:48
  #19
Medlem
skalman1973s avatar
Man skaffar en ozongenerator som man kör ca en gån i veckan mednas man sover hos flickvännen /pojkvännen Med en ozongenerator kan man får rent den mest inpyrda bil/lägenhet med en ansträöngning som inte är större än att plugga i en elkontakt
Citera
2009-05-24, 10:54
  #20
Medlem
Vilsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Man skaffar en ozongenerator som man kör ca en gån i veckan mednas man sover hos flickvännen /pojkvännen Med en ozongenerator kan man får rent den mest inpyrda bil/lägenhet med en ansträöngning som inte är större än att plugga i en elkontakt

Kostnad på det?

edit: finns tydligen för 6-700 på knarkodlingshoppar, men det känns ju lite obra att förgifta luften där man bor.
__________________
Senast redigerad av Vilsen 2009-05-24 kl. 11:38.
Citera
2009-05-24, 11:52
  #21
Medlem
Arkomanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipster
Smaken är som baken; det du tycker är väldoftande arom - färsk röklukt - kan vara det värsta din granne vet och det bästa din granne vet - att känna doften av doftljus - kan vara en av dina värsta lukter.

Att det luktar ur folks brevlådor gör väl inte så mycket?! Så länge lukten/doften/stanken inte tränger in i andras lägenheter (som rök tenderar göra) är det väl inget problem?

Själv är jag oerhört luktkänslig och jag tycker det mesta luktar illa... men jag försöker vara tolerant mot människor och de lukter de skapar omkring sig. Rök har jag dock svårt att vara tolerant emot eftersom det sätter sig i det mesta och för att det tar livet av folk (främst de som röker själva - t.ex. min mor som dog till följd av rökning).

Min poäng var: öppna fönstret. Frisk luft luktar ingenting. Att det luktar från mig beror antagligen på att jag vädrar. Om de också vädrade, så skulle det inte vara några problem. Jag hatar fan andra människors bostäder, och jag är så trött på att höra tjafs om att gå ut på balkongen och röka.
Citera
2009-05-24, 12:00
  #22
Medlem
flipsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkomann
Min poäng var: öppna fönstret. Frisk luft luktar ingenting. Att det luktar från mig beror antagligen på att jag vädrar. Om de också vädrade, så skulle det inte vara några problem. Jag hatar fan andra människors bostäder, och jag är så trött på att höra tjafs om att gå ut på balkongen och röka.

Jag hatar också tjafs i lägenhetshus, därför bor jag allt som mest i villa.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback