2009-05-23, 17:05
Medlem
Varnims avatar
Jag känner att jag börjar få såpass mycket "känslig" information i form av lösenord och liknande på datorn att jag skulle vilja försvåra spridning av detta om datorn kommer på omvägar.

Så när datorn startas eller vaknar från viloläge skulle jag vilja ange ett lösenord samtidigt som disken är krypterad om någon skulle få för sig att plocka ut den och försöka den vägen.

Vad behöver jag göra?
Citera
2009-05-23, 17:11
Medlem
Noetlovskijs avatar
Systeminställningar -> Säkerhet

kryssa i "Stäng av automatisk inloggning" och "kräv lösenord för att väcka datorn från vila eller skärmsläckare".
Citera
2009-05-23, 17:17
Medlem
systems avatar
Som alternativ till att kryptera hela disken, kan du göra en krypterad skivavbild i vilken du samlar din känsliga information. Du gör en sådan med hjälp av Skivverktyg (Program > Verktygsprogram).
Citera
2009-05-24, 12:14
Medlem
Varnims avatar
Egentligen är det mest lösenord som finns sparade i Safari samt Mail som jag vill skydda. Men testade att köra igång FileVault (tog en liten stund) och om prestandan inte blir lidande av det allt för mycket kör jag vidare på det
Citera
2009-05-24, 12:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Varnim
Egentligen är det mest lösenord som finns sparade i Safari samt Mail som jag vill skydda. Men testade att köra igång FileVault (tog en liten stund) och om prestandan inte blir lidande av det allt för mycket kör jag vidare på det
Det blir väldigt jobbigt om din disk kraschar och du kör FileVault. Se till att ha backup!! Och backup med time machine kan du bara ta när du loggar ut!
Citera
2009-05-24, 14:08
Medlem
Varnims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emilsund
Det blir väldigt jobbigt om din disk kraschar och du kör FileVault. Se till att ha backup!! Och backup med time machine kan du bara ta när du loggar ut!

Detta är ju tyvärr nackdelen, men jag är medveten om det. Backuper finns det gott om
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in