Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2003-11-07, 16:00
Medlem
Capones avatar
Vet inte om detta tagits upp här innan, men jag känner många "vegetarianer" som äter ost med gott samvete.

Jag har förklarat för flera vegetarianer hur det går till när man tillverkar ost, men de vägrar tro på att små söta kalvar får sätta livet till för att de ska få sin ostskiva på frukostmackan.

Själv är jag inte vegetarian, tycker bara att det är konstigt.
Citera
2003-11-07, 16:36
Medlem
ratboness avatar
tipsa dom om ostar med syntetiskt löpe
Citera
2003-11-07, 18:50
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ratbones
tipsa dom om ostar med syntetiskt löpe

det hjälper väl inte om de tror att jag ljuger när jag berättar hur det går till.
Citera
2003-11-07, 23:04
Medlem
Slarn2030s avatar
Äh, jag är vegetarian och käkar ost. Jag vet hur det är gjort men bryr mig inte så mycket. Tycker att var och en får sätta sin gräns där den vill.
Citera
2003-11-10, 09:45
Medlem
Citat:
Jag har förklarat för flera vegetarianer hur det går till när man tillverkar ost

Berätta.. jag vet inte.
Citera
2003-11-10, 18:52
Medlem
Slarn2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jevskji
Berätta.. jag vet inte.

Själv brukar jag göra egen ost.
Citera
2003-11-11, 10:23
Medlem
Citat:
Själv brukar jag göra egen ost.

Flensost lr?
Citera
2003-11-11, 10:23
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jevskji
Berätta.. jag vet inte.

Man använder löpe, som är ett enzym som man tar från magsäcken på kalvar. Döda kalvar. Det är alltså en slakteriprodukt.
Citera
2003-11-11, 10:27
Medlem
Citat:
Man använder löpe, som är ett enzym som man tar från magsäcken på kalvar. Döda kalvar. Det är alltså en slakteriprodukt.

Men dödas kalvarna bara för att man ska ta löpe??
Citera
2003-11-11, 12:25
Medlem
kaizens avatar
nä kalvarna dödas också för att man inte har någon användning av dom. och dom föds upp för att ko'n inte ska sluta producera mjölk. för precis som människor så slutar kor att producera mjölk så småningom om dom inte föder.
Citera
2003-11-11, 12:37
Bannlyst
Nä, kalvarna dör inte bara för att man tillverkar ost. Men ostgubbarna kanske vill ha lite underhållning på sin fikarast och då passar det ju bra att slå ihjäl en kalv med ett brännbollsträ ute på gården.

Förresten... Det är nyttigt med motion om man har ett stillasittande arbete. Fast det är ju klart, för ostmakare är det ju rätt mycke´ löpe i yrket...

// Roger "Hegerfors" P.
Citera
2003-11-11, 12:56
Medlem
kaizens avatar
som jag skrev. för att få mjölk så måste kalvar födas. och kalvarna behöver ju såklart inte dödas, men man gör det av ekonomiska skäl. så jo, kalvar dödas för att få ost. sen ska man ju inte glömma bort att allt är knappast frid och fröjd för mjölkkorna bara för att man inte äter kött. är man vegetarian av etiska skäl så ska man nog ta och fundera på vegankost.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in