2009-05-23, 10:18
Medlem
NBGs avatar
Jag har de senaste dagarna fått ett problem med min annars nya och moderna dator. Det är så att min hårddisk står och tuggar och laddar nästan hela tiden, vilket segar ner datorn ganska mycket.

Jag har lyckats härleda problemet till en svchost.exe-process som ligger på ca 115mb. När jag stänger av tjänsten Superfetch (som ligger denna svchost.exe) så sjunker processen till ca 10mb.

Vad är detta Superfetch och är det nödvändigt? Kan man åtgärda det på något sätt utan att stänga av tjänsten? Jag har ju formatera som ett val eftersom att datorn har fungerat 5 månader felfritt fram tills nu, men undviker helst det.
Citera
2009-05-23, 10:24
Medlem
daniel3131s avatar
Sök runt lite på google om du nu kan göra det medans du har den processen igång.

Bara ett förslag.
Citera
2009-05-23, 10:35
Medlem
NBGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daniel3131
Sök runt lite på google om du nu kan göra det medans du har den processen igång.

Bara ett förslag.

Jovisst, men det ger inget direkt entydigt svar. Vissa säger att det påverkar datorns prestanda och "laddningstider" avsevärt mycket och vissa håller inte med. Vissa säger även att det påverkar spelprestanda.
Citera
2009-05-23, 11:51
Medlem
-ELF-s avatar
Jag har stängt av Superfetch. Jag tycker inte det förbättrar prestanden ett dugg. Dessutom så cache-lagrar det helt fel filer. Jag tröttnade på Superfetch när det höll på att cache-lagra så mycket det bara gick av en 7 GB stor .rar fil. Jag aktiverar det igen när man kan välja vilka hårddiskar det ska cache-lagra från...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in